Motorsåg och handhållet

Husqvarna 351G

13 inlägg 12366 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 351G

Victor.E  
#341584 Tjenare! Ny på forat!

Har precis vunnit mig en Hva 351G på auktion.. Saken är den när jag fick hem den så pissar det bensin kring tanken :cry: Var ska man börja leta, och hur får man isär tanken? Är det bågen som ska bort bara, och sen skruva ur skruvarna i handtaget och dela på tanken?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 351G

jannee  
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 351G

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341607 Troligen bränsleledning som är kass. Det behöver du inte dela sågen för.
Dra ut den gamla och dra i den nya.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 351G

Victor.E  
#341694 Har pillrat ur bränsleledningen idag, och den är då satan hård som sten nästan! Köpte en bit slang på OK och provade, men den vart för grov, så farsan går in på Ipmotor imorgon här i stan och köper slang..

Sen sitter luftfiltret jävligt dåligt? Ska det vara så, eller kan det vara fel modell? För bygeln som går över låser liksom inte fast, och luftfiltret sitter och vickar på förgasarn, petar du på det ramlar det bort istort sett.. Frågan tas med till Ipmotor imorgon också!


Edit: Tack Jannee för manualen, den kan nog komma till användning!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 351G

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341727 De 351 jag har haft här hittills har haft det filter man vrider dit likt bajonett fäste.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 351G

Victor.E  
#341889 Jaha!! Näst på tur var då kopplingen 😡
Rasslade när man startade sågen, så tog itur det idag och tittade.. När jag fick av kåpan och kände på kopplingen så satt allting löst!! 😡

Vid närmare titt så var ena kopplingsbacken trasig, så den ramlade rätt ur.. Började fundera och provade vända på backarna och centrum skruvade dit den på axeln igen, och vips så var oljudet borta!

Så nu är det ju bara att beställa kopplingsbackar också.. Blir å beställa plåten som sitter bakom svärdet också, då den är rätt sliten...

Fyfan för jävla idioter som inte talar om sånt här i annonser när man säljer grejer, hade jag haft han i närheten hade han fått sina fiskar varma. 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 351G

johan eriksson  
#341896 Har tyvärr lätt för att bli så när man köper saker på auktion och annons, har man inte möjlighet att titta på sakerna och provstarta innan köp så bör man vara försiktigt med vad man betalar för det, i dom lägena så brukar jag förutsätta att det är skrot/reservdelar och betala därefter, man blir mindre besviken då. Visst har jag sprungit på minor med, men det får man se som läropengar och bli mer kritisk vid nästa köp. Det mesta är guld och gröna skogar om man frågar säljaren. Hoppas du inte betalat för mycket för sågen utan att det finns lite marginal för reparationerna.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 351G

Victor.E  
#341911 Helt klart får man väl se det som läropengar, man förväntar sig ju inte av en säljare som har toppbetyg från alla han sålt till att göra så här, och sen inte ens svara på mail..

Vad som är för mycket för sågen har jag ingen aning om, ligger säkerligen i överkant på värdet, men betalade 2700 för såg, viking sågstövlar som ser i princip oanvända ut, samt kombidunk med ½L olja kvar, och 2 uppsättningar 13" svärd & kedja..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 351G

Victor.E  
#342371 Nuså! 900kr senare sitter där en ny koppling, plåten mellan svärd och kropp är ny, samt filter och låsbygeln!

Med en lättnadens suck kan jag ju säga att det äntligen gick å justera den så kedjan står stilla, vilket var stört omöjligt före! Lycka!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 351G

Victor.E  
#342703 Säg den lycka som varar.. fick med mig lite björk och tall hem från jobbet, bra tänkte jag! Då kan jag ju testa sågen och justera den också!

Sågen går jättebra, dock verkar avluftningen i tanken vara tät, för det blir vakum i tanken efter ett par kap, så man får ta loss tanklocket en gång...
Sen händer det.. ska starta sågen och det börjar låta så in åt helvete illa från den när jag drar i snöret, känner riktigt hur jag sjunker genom gräsmattan..

Turligt nog har ju farsan en 238G står i källaren, så tog ut den och gjorde klart, helt fantastiskt med en 30+ år gammal såg som går som om den vore ny!

Börjar plocka isär sågen, tar ur stiftet och kollar in i cylindern, ser inget skumt, prövar och drar igen, och då är det tyst, får då plötsligt se att hela jävla topplocket rör sig :shock: Prövar å dra åt skruvarna, men gängpaj på alla 4. DRA ÅT HELVETE VILKEN JÄVLA KLÅPARE SOM HAFT DEN.

Summa summarum så gängade jag om hålen till M6 istället för M5, och borrade upp toppen såklart.. Vips sitter den ihop igen och funkar hur bra som hellst! Nu får det fan vara nog med grejer på den.. Måste bara byta avluftningen, och en fjäder jag fick se var trasig i upphängningen..
Senast redigerad av Victor.E sön 20 sep 2015, 10:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 351G

totte  
#342734 Ja det var ingen lustig apparat du fick tag på. Tyvärr alltför vanligt när det säljs sågar och andra småmaskiner, upputsade så dom ser hyggliga ut och sen visar det sig vara rena vraket. Tur i oturen att du duger till att skruva och kan fixa till belätet. Nu hoppas vi att det inte är mer elände med den.

M6 istället för M6,


Antar du menade M8?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 351G

Victor.E  
#342773 Oj då! Satt M5 original som vart uppborrade till M6! Tack för påpekandet!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 351G

lars11  
#346815 en fördel är att när man gått igenom den själv så vet man status på den. Bara det inte blir för dyrt innan man är färdig så vill jag för det mesta göra så i alla fall. Litar knappt på en ny bil längre...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).