Motorsåg och handhållet

Råd för klyvning av ekstam

7 inlägg 7847 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Råd för klyvning av ekstam

cruisern  
#338470 Jag har en ekstam som är 225 cm lång och 40-45 cm i diameter och som är ganska rak och fin. Eken fälldes för 2-3 år sedan av en storm och jag tog rätt på en del av eken närmast roten. Jag tänker göra någon bänk eller bord och/eller pallar. Jag har inte bestämt mig

Som sågutrustning har jag en Hva 550 och till den både 15” och 18” svärd. Till dessa svärd har jag nya kedjor 21BPX samt även nya 21BPX slipade till 10° för klyvning.

Jag önskar lite råd och tips hur jag bör gå till väga för att såga och vad man bör tänka på vid klyvning. Jag tar också tacksamt emot förslag på olika designer av bänk mm.

IMG_0736.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Råd för klyvning av ekstam

skogshasse  
#338474
cruisern skrev:Jag har en ekstam som är 225 cm lång och 40-45 cm i diameter och som är ganska rak och fin. Eken fälldes för 2-3 år sedan av en storm och jag tog rätt på en del av eken närmast roten. Jag tänker göra någon bänk eller bord och/eller pallar. Jag har inte bestämt mig

Som sågutrustning har jag en Hva 550 och till den både 15” och 18” svärd. Till dessa svärd har jag nya kedjor 21BPX samt även nya 21BPX slipade till 10° för klyvning.

Jag önskar lite råd och tips hur jag bör gå till väga för att såga och vad man bör tänka på vid klyvning. Jag tar också tacksamt emot förslag på olika designer av bänk mm.

IMG_0736.jpg


försök att få hjälp av en person som har en woodmizer eller likvärdigt för det är mycket hårdsågat

Användarvisningsbild

Re: Råd för klyvning av ekstam

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338539 Jag skulle inte våga satsa på att köra med en 550 eftersom man inte kan justera förgasaren så att sågen går extra fett, vilket behövs vid klyvsågning och särskilt i hårt material som en torr ekstock. Annars är det helt OK att klyva med små sågar. Jag har tagit ut en 4"x 8" ur en 6 meter lång 30 - 35 cm tall med en HVA242. Det tar lite tid men med vass kedja (som dessutom hade två av tre tänder filade så att den horisontella skärytan var borta och bara den vertikala delen kvar) och rätt justerad förgasare klarar sågen det.

Användarvisningsbild

Re: Råd för klyvning av ekstam

cruisern  
#341806 Jag har nu kommit ett steg längre i mitt projekt.

Jag började med att kapa stocken i 2 delar. Den tjockare stammen blev 125 cm lång och den andra blev 104 cm lång. Jag började med den kortare delen som pilot för att lära mig. Den kortare stocken har jag nu klyvt så att jag får 2 mittbitar som är ca 9 cm tjocka och mellan 38 och 40 cm breda. Nästa steg blir att fortsätta bearbetningen i snickarboden. Slutlig utformning har jag inte bestämt. I efterhand kan jag tycka att tjockleken är för stor.

Jag använde min 550xpg med 18” svärd och ny 21 BPX kedja slipad till 10 grader för klyvning. Jag sågade på frihand och det fungerade hur bra som helst. Jag behövde inte slipa under klyvningen för avverkningen var bra hela tiden.

Några bilder är tagna snett uppifrån och ger sken av att nederdelen är tunnare men så är det inte, Plankorna är ganska jämntjocka öven hela plankornas hela längd och bredd.

IMG_0801.jpg


IMG_0802.jpg


IMG_0805.jpg


IMG_0807.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd för klyvning av ekstam

Camwood  
#341812 Du behöver inga råd !! Du är ju proffs :???: mycket fint jobb

Användarvisningsbild

Re: Råd för klyvning av ekstam

JensSkoog  
#341817 Det där är mycket bra jobbat! Blir spännande att se hur du använder dom!

Användarvisningsbild

Re: Råd för klyvning av ekstam

totte  
#341823 Snyggt! Imponerad!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).