Skogsvagn (Huggarvagnar)

GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

66 inlägg 40336 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

Ådii  
#341745 Detta har Andersskördare svarat själva på frågan om driving på de främre hjulen. Kanske nån från forumet som ställt frågan?

"vi valde detta för klättrings egenskaperna vid körning framåt. Detta då de flesta timmarna brukas i körning framåt."

FTG
Avatar Fallback

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

martiniholma  
#341894
Ådii skrev:Detta har Andersskördare svarat själva på frågan om driving på de främre hjulen. Kanske nån från forumet som ställt frågan?

"vi valde detta för klättrings egenskaperna vid körning framåt. Detta då de flesta timmarna brukas i körning framåt."
och det var jag som frågade på fb... ;)

Avatar Fallback

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341942 Nä faktisk inte.
Enden med bladet er alltid fram (eller idlerhjulen/styrhjulen på dom större), och denna ska vara framåt vid larvning i normala fall så langt det går.
Då blir slakkan i banden på översidan och inte lika stor chans att hoppa av, då bandet er strammt på undersidan/mot marken.
Jo det vet jag, jobbar med anläggning, beroende på var hytten är så har du ju drivningen bakom eller framför dej. :wink:

Användarvisningsbild

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

stegmaster  
#341968
Flisaren skrev:Jo det vet jag, jobbar med anläggning, beroende på var hytten är så har du ju drivningen bakom eller framför dej. :wink:


:lol: :lol: OK.
Var faktisk lite osäker på om du sköjadet i första inlägget, men då så..................... :)

Användarvisningsbild

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#341998 Hej,
Ja, det blev en spännande diskussion om dragande eller skjutande och åt vilket håll man kör OCH om man ska han band eller kedjor!
Det är nog väldigt förarbundet, men när det gäller traktor och huggarvagn så går den nog mest framåt.

Kom att tänka på denna bild.

Avatar Fallback

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342056 Utvecklingen av vagnar går framåt men med Twintrac o 25år gammal Moheda drivvagn går de mycket bakåt :-BD

Avatar Fallback

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

80-90  
#342075
gnisten83 skrev:Utvecklingen av vagnar går framåt men med Twintrac o 25år gammal Moheda drivvagn går de mycket bakåt :-BD

håller med dej gnisten !!! tror jag kör minst 50 % med vagnen före i skogen ..

Avatar Fallback

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

Hema  
#342085 Men ni backar väl in och kör ut? Alltså vid backning har min minimalt med last, medan ni lastar på påväg ut. Driften är väl viktigast vid högst last?

Avatar Fallback

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

80-90  
#342092
Hema skrev:Men ni backar väl in och kör ut? Alltså vid backning har min minimalt med last, medan ni lastar på påväg ut. Driften är väl viktigast vid högst last?

Du har så rätt !! Det e så det e !! I allafall för mej .

Avatar Fallback

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342095 Visst har Hema rätt i de
Fast med twintrac blir de mest körning i bakvänd läge vare sig jag ska bakåt eller framåt :wink:

Avatar Fallback

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

Hema  
#342116
gnisten83 skrev:Visst har Hema rätt i de
Fast med twintrac blir de mest körning i bakvänd läge vare sig jag ska bakåt eller framåt :wink:

Haha

Avatar Fallback

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342393 visst de bygger fina vagnar, men tycker ändå kronos vagnar verkar vara snäppet värre. Nån som vet prisbilden på deras vagnar?

Avatar Fallback

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

Ådii  
#342403 Beror en hel del på utrustningen så som kran, egen pump, typ av ventilbord (där det dyraste ligger på ca 11.000€ :shock: ) men allt mellan 50-120.000€ är väl ganska bra gissat.

Denna på bilden kostar så som den står 98.000€ Är en Kronos 140 med en 6020 kran, mekanisk drivning, Y-drag och tror även den hade egen pump med tank.

Avatar Fallback

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

Ådii  
#347157 Nu har det kommit bilder på GammaVagnen på deras facebooksida.
Lastarean är på 2,7m2 hjulen är 500mm breda och kranen är en Cranab FC45DT
Blir intressant att se BetaVagnen när den kommer. GammaVagnen är ju väldigt enkel om man jämför med AlphaVagnen.

https://www.facebook.com/AndersSkogssko ... tos_stream

Användarvisningsbild

Re: GammaVagnen 12t 2wd (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#347800 Hej,
Bilderna verkade blanda sig med andra i länken ovan. Jag laddar upp de som visar Gammavagnen här istället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).