Öppna kategorin

Varning bluff fakturor: mellanhand media

40 inlägg 20946 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Varning bluff fakturor: mellanhand media

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341494
Niking skrev:Polisanmälan rekommenderas.
/Niklas


Jag har alltså inte fått en faktura, utan endast ett erbjudande...
Polisanmäla ändå?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Varning bluff fakturor: mellanhand media

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341497 Ja, det tycker jag nog. Det luktar bondfångeri lång väg och diverse telefonkatalogsäljare brukar ju hamna på svarta listan.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: nummerupplysningen.se

JörgenO  
#341504
Zixten skrev:I brevlådan fick jag idag ett fantastiskt erbjudande.
Ett "Förtursexponeringserbjudande 2015"
För endast 5895kr / år kan mitt företag komma högre upp i deras söktjänst antar jag...
Allt utformat som en blankett att verifiera sina uppgifter / ändra uppgifter ( som adresser och telefonnummer) läser man det finstilta så ser man att man genom att signera blanketten binder sig till två års abonnemang till deras tjänst....

Skall jag:
1 Nappa på detta fantastiska erbjudande?
2 Ignorera detta erbjudande
3 Polisanmäla dom?
4 Skriva ut valfri text om detta blufföretag som jag hittar på internet stoppa i det portofria svarskuvertet och skicka tillbaka ( i hopp om att dom får en portoavgift från posten för att ta emot detta brev)


Jag fick också ett sådant idag. Jag valde alternativ 4 (visste inte att jag bar på så mycket aggressioner)

Avatar Fallback

Re: Varning bluff fakturor: mellanhand media

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341587 Ja fick ett kanon erbjudande i går från nummerupplysningen till en kostnad av 5895 kr per år, avtals tid 24 månader = 11790 kr + moms med förlängning 12 månader om man inte säger upp avtalet mins 60 dagar före avtalets slutdatum.
När man läser genom avtalet så har man bara skyldigheter detta är rena rama lurendrejeri 😡 och tvister avgörs i estnisk domstol :surp:
Företaget har säte i Tallinn Estland.

Användarvisningsbild

Re: Varning bluff fakturor: mellanhand media

Seb macahan  
#341617 Då vill jag dra mitt strå till stacken. Passa er om ni blir uppringda av Kommun katalogen (Lageblad Invest AB), Box 141, 123 23 Farsta. Lägg på direkt. De spelar in hela samtalet och klipper i hop till en "beställning" (oavsett vad ni säger). Mitt sista brev från dom så hotar dom med rättegång. Jag har kontakt med Svensk Handel och Polisen och tror jag går fri men vill passa på o varna. Bolaget består av 1person och i deras verksamhetsbeskrivning står det att dom pysslar med ljudinspelningar.
Det verkar ha kommit upp en ny liknande som heter Kommun delen i från Malmö.

Användarvisningsbild

Re: Varning bluff fakturor: mellanhand media

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341631
Seb macahan skrev:Då vill jag dra mitt strå till stacken. Passa er om ni blir uppringda av Kommun katalogen (Lageblad Invest AB), Box 141, 123 23 Farsta. Lägg på direkt. De spelar in hela samtalet och klipper i hop till en "beställning" (oavsett vad ni säger). Mitt sista brev från dom så hotar dom med rättegång. Jag har kontakt med Svensk Handel och Polisen och tror jag går fri men vill passa på o varna. Bolaget består av 1person och i deras verksamhetsbeskrivning står det att dom pysslar med ljudinspelningar.
Det verkar ha kommit upp en ny liknande som heter Kommun delen i från Malmö.


Jag har en app i telefonen som spelar in samtalen, kan detta vara en form av säkerhet??
För då jag kan påvisa "min version av samtalet"

Användarvisningsbild

Re: Varning bluff fakturor: mellanhand media

Vardon  
#341632 Men att spela in samtalen är nog vettigt. Det är tillåtet att spela in samtal man själv deltar i.

Truecaller finns det en app som heter med. Då står det typ när nasarna ringer 354 personer har rapporterat detta som spam. Då svarar jag inte. Dessutom är den duktig på att hitta nummer om det faktiskt är nån seriös som ringer.

Jag brukar annars bara svara nej oavsett vilket, konversationen kan låta ungefär så här:
Är det vardon
Nej
kan jag få prata med vardon
nej
När han kommer han hem
Nej
Svarar du bara nej?
Nej
Säg något annat då
Nej
Vill du inte veta vad jag vill
Nej

Klipp ihop nått av det...

Användarvisningsbild

Re: Varning bluff fakturor: mellanhand media

Seb macahan  
#341644 Blir lite halvstelt o driva företag med NEJ-metoden. Blir nog ett o annat samtal och kund som går om intet.

Användarvisningsbild

Re: Varning bluff fakturor: mellanhand media

sundelius  
#341707
Seb macahan skrev:Blir lite halvstelt o driva företag med NEJ-metoden. Blir nog ett o annat samtal och kund som går om intet.

:grin:

Användarvisningsbild

Re: Varning bluff fakturor: mellanhand media

Vardon  
#341714
Seb macahan skrev:Blir lite halvstelt o driva företag med NEJ-metoden. Blir nog ett o annat samtal och kund som går om intet.


Det blir det. Jag brukar bara ha folk som vill ha mina pengar eller så ska jag hjälpa dem utan pengar så går jag miste om någon sådan så är det inte hela världen :)

Men säger tex Truecaller att det är spam så vågar man nog prova... Tyvärr tror jag nog att som företagare idag får man nog börja vara försiktig med hur man använder ordet ja , eller börja spela in samtalen, ialla fall tills man vet om folk vill köpa eller sälja. Och rent krasst kan jag inte förstå hur folk kan utsätta sig för risken med att vara rånare när det är så förhållandevis riskfritt att köra bluffmetoder...

Användarvisningsbild

Re: Varning bluff fakturor: mellanhand media

ananders  
#346880 Fick en blankett från bolagsupplysningen, den skulle jag fylla i, underteckna och returnera. Sedan skulle deras "tjänst" kosta mig ca 4800 kr :roll: . Så gjorde jag inte, istället rev jag blanketten i småbitar och slängde den i pannan. Det medskickade returkuveret fyllde jag med annan reklam (kollade noga så inte min adress stod på något utskick) och postade.

Användarvisningsbild

Re: Varning bluff fakturor: mellanhand media

totte  
#346886 Snygg passning!

Användarvisningsbild

Re: Varning bluff fakturor: mellanhand media

LastbilsJimpan  
#347231 Inte klokt detta, finns det ingen moral längre hos människor????.. på allvar hur tänker man?!

Användarvisningsbild

Re: Varning bluff fakturor: mellanhand media

bodaedet  
#347318
ananders skrev:Fick en blankett från bolagsupplysningen, den skulle jag fylla i, underteckna och returnera. Sedan skulle deras "tjänst" kosta mig ca 4800 kr :roll: . Så gjorde jag inte, istället rev jag blanketten i småbitar och slängde den i pannan. Det medskickade returkuveret fyllde jag med annan reklam (kollade noga så inte min adress stod på något utskick) och postade.

Gjorde detsamma jag idag. Tack för idén[emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Varning bluff fakturor: mellanhand media

halvproffs  
#347397 För lite tuffare pojkar; En jag känner gick på toa, torkade sig och använde returkuvertet med följande toapapper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).