Öppna kategorin

Skrotpriser, metallskrot 2015?

16 inlägg 31728 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skrotpriser, metallskrot 2015?

Axl  
#325906 Om man beställer hem en container och fyller med diverse metallskrot får man då betalt (skrotpris) eller får man betala (skrotavgift)? Är det bättre att köra det själv till en skrot, eller hur ser det ut 2015?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skrotpriser, metallskrot 2015?

Hema  
#325917 Om det är en seriös skrothandlare, så får du betalt om vikten på skrotet och kilopriset ger ett högre pris än vad framkörningskostnaden för containern är. Men du kan ju kolla med skrothandlaren innan du bestämmer dig.

Om det är äldre men fungerande redskap så kan du finna köpare på blocket, själv kan jag tycka det är synd om fungerande saker skrotas. Skulle gärna testa en bogserad plog till ATVn för o se om det skulle funka. Tycker tidsspannet mellan sena hästredskap/tidiga traktorredskap har en del intressanta lösningar.

Användarvisningsbild

Re: Skrotpriser, metallskrot 2015?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325920 När jag slängde ut kombipannan för några år sedan, fixade rörmokaren fram en firma som totalt hämtade 2,5 ton skrot. Firman fick skrotet mot att de samlade in och körde bort skrotet. Det visade sig att firmaägarens son jobbade hos nämnda rörmokare.

I vart fall var jag nöjd med att få bort skrotet och därmed få lite uppsnyggat på gården, då jag saknade praktiska möjligheter att själv köra bort dessa 2,5 ton skrot.

Som kuriosa kan jag nämna att arrendatorn beställde hem en skrotcontainer från Länsförsäkringar (håll Sverige rent-kampanj). Beställningen skedde i april, men containern kom inte förrän i februari nästföljande år (då det låg en meter snö). Arrendatorn hade vissa problem att fylla containern med utlovad mängd skrot inom utlovade två veckor... :shock:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skrotpriser, metallskrot 2015?

kopparhultarn  
#325925 Hej.
Vi har städet skrot på gården hemma nu i helgen och skrothandlaren som körde hem containern bjöd 60 öre kilot för "bra bonnaskrot" ,alltså inte för mycket trä och jord med i bingen.
Sen drar han av för fraktkostnader på det priset så några stora pengar blir det inte, men kanske någon krona till lite grus på gårdsplan i a f.

Användarvisningsbild

Re: Skrotpriser, metallskrot 2015?

Bax  
#325927 När jag städade av min gård för många år sedan blev det 45ton (f.d. smedja), skrotpriset var då 10öre/kg så skrothandlaren kvittade skrotet mot frakten.
3-4 år senare hade skrotpriset stigit till 2:-/kg, det hade alltså inbringat närmare 90000:- :sad:
En av mina dåliga affärer.

Alltså: det beror på hur mycket skrot du har och skrotpriset som avgör om du får pengar eller får betala för att bli av med det.
Motorblock och växellådor etc. måste vara tömda på olja, och som nämnts ovan, minimalt med trä och jord med i bingen.

Avatar Fallback

Re: Skrotpriser, metallskrot 2015?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325997 Körde mina gamla element som jag rev ut ur huset+diverse kopparrör till Kommunens´s återvinning. Måste vara en hel del mängder om det ska löna sej annars äter bränslekostnaderna upp det. Kolla på blocket om skrotnissar
.

Avatar Fallback

Re: Skrotpriser, metallskrot 2015?

mooos73  
#326014
Bax skrev:När jag städade av min gård för många år sedan blev det 45ton (f.d. smedja), skrotpriset var då 10öre/kg så skrothandlaren kvittade skrotet mot frakten.
3-4 år senare hade skrotpriset stigit till 2:-/kg, det hade alltså inbringat närmare 90000:- :sad:
En av mina dåliga affärer.

Alltså: det beror på hur mycket skrot du har och skrotpriset som avgör om du får pengar eller får betala för att bli av med det.
Motorblock och växellådor etc. måste vara tömda på olja, och som nämnts ovan, minimalt med trä och jord med i bingen.

Priset på 2 kr/kg är inte att räkna med igen under överskådlig framtid. Det var en topp som ingen tror ska återkomma så du behöver inte vara ledsen för att du missade den!

Användarvisningsbild

Sv: Skrotpriser, metallskrot 2015?

Fredrik Reuter  
#341425 Hej,
Kollade upp lite priser på metallskrot idag.
Håller på att såga ner två gamla oljetankar och har en gammal vedpanna stående + lite annat.
Kanske totalt 500kg.

Betalt för Stena Metall idag (2015-09-08) för 500kg: 50kr.
Alltså 100 sek / ton.

Enligt Stena Metall är det riktigt lågt pris på metall just nu och det ska bero på dels att börsen varit svajig plus oron i Kina som gör att de inte köper så mycket metall just nu av Sverige.

Priset har alltså gått från 4kr/kg till 0,1kr/kg på fyra år? - 97,5% typ ...?

Före sommaren låg priset på 500 kr/ton

Avatar Fallback

Re: Skrotpriser, metallskrot 2015?

Hema  
#341460 Då känns det nästan bättre att låta grejerna stanna kvar hemma. Finns säkert stunder då delar går att använda till andra saker.

Avatar Fallback

Re: Skrotpriser, metallskrot 2015?

jannee  
#341467 Har själv alla tillgängliga utrymmen fulla av "bra ha delar". Problemet är bara att hitta dem när de väl skulle behövas :oops:

Avatar Fallback

Re: Skrotpriser, metallskrot 2015?

Hema  
#341477
jannee skrev:Har själv alla tillgängliga utrymmen fulla av "bra ha delar". Problemet är bara att hitta dem när de väl skulle behövas :oops:

Ja, så kan det nog lätt bli eller att man glömt bort hur alla delar ser ut. Bättre ordning är önskvärt.

Användarvisningsbild

Re: Skrotpriser, metallskrot 2015?

Ängagärdet  
#341518 75öre/kilot idag. Stena recycling. Huvuddelen produktionsskrot, resten lantbruksskrot. Frakt 800kr.

Avatar Fallback

Re: Sv: Skrotpriser, metallskrot 2015?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341548
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Kollade upp lite priser på metallskrot idag.
Håller på att såga ner två gamla oljetankar och har en gammal vedpanna stående + lite annat.
Kanske totalt 500kg.

Betalt för Stena Metall idag (2015-09-08) för 500kg: 50kr.
Alltså 100 sek / ton.

Enligt Stena Metall är det riktigt lågt pris på metall just nu och det ska bero på dels att börsen varit svajig plus oron i Kina som gör att de inte köper så mycket metall just nu av Sverige.

Priset har alltså gått från 4kr/kg till 0,1kr/kg på fyra år? - 97,5% typ ...?

Före sommaren låg priset på 500 kr/ton


4kr/kg kan du väl knappast ha fått för skrot om det inte var aluminium eller koppar? Det toppade möjligen på 2kr/kg.

Avatar Fallback

Re: Skrotpriser, metallskrot 2015?

Skogstinsen  
#341551 Skrotpris på järn har varit över 2 kr innan kraschen 2008. Min far fick över 40 tusen för 20 ton då. Tror de va 2.3kr/kg.
Och koppar/mässing har varit över 50 kr/kg men de va några år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Skrotpriser, metallskrot 2015?

Fredrik Reuter  
#341553 Hej,
Busholle har helt rätt, det blev felskrivet av mig!
Kanon att du påpekar detta!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).