Skogsröjning

Strands röjklinga

198 inlägg 152779 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

hakans  
#338514 kör också med strands och tycker den är bäst hittills :) kör på en fc2256a :-BD

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

adahlm  
#338554 Gjorde en liten jämförelse mot en vanlig klinga genom att kapa ca. 15 kap på en 80mm björk.


Länk till videoklippet


Man hör även ganska tydligt att varvtalet sjunker med scarlet-klingan vilket nog borde ge bättre bränsleekonomi. Vid klenare stammar vill det lätt bli kört med lägre varvtal på sågen då den skär som i smör.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#338575
adahlm skrev:Gjorde en liten jämförelse mot en vanlig klinga genom att kapa ca. 15 kap på en 80mm björk.

Man hör även ganska tydligt att varvtalet sjunker med scarlet-klingan vilket nog borde ge bättre bränsleekonomi. Vid klenare stammar vill det lätt bli kört med lägre varvtal på sågen då den skär som i smör.

Är den scarletten i behov av filning? :???:

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Elfving  
#338617
JensSkoog skrev:
adahlm skrev:Gjorde en liten jämförelse mot en vanlig klinga genom att kapa ca. 15 kap på en 80mm björk.

Man hör även ganska tydligt att varvtalet sjunker med scarlet-klingan vilket nog borde ge bättre bränsleekonomi. Vid klenare stammar vill det lätt bli kört med lägre varvtal på sågen då den skär som i smör.

Är den scarletten i behov av filning? :???:

Min åsikt är att det man ser är skillnaden i prestanda mellan de olika klingorna!
Scarlett är ett museiföremål i min mening, skall nöta ut min sista i slyröjning så kan jag gå vidare sedan. Vill man snåla så är den fortfarande prisvärd för sly (under 50 mm) men det är inte klingorna som kostar vid röjning!

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

r93  
#341103 Har varit nyfiken länge på strandklingan, och nu skall ett område hyggesrensas så då fick jag min chans att prova.

Som amatör är jag inte speciellt imponerad!!

Har kört en dag nu, och vi kan väl börja med det negativa.
Inte speciellt vass från början, efter en filning funkade den bra.

Märks att den väger mindre, saknar rörelseenergin som man får från sthils klinga som jag brukar använda.

Tål absolut ingen sten/mark kontakt, slutar totalt att skära.

Sen tar vi det positiva.
Färre tänder gör den snabbfilad.
Håller skärpan bra, blir inte lika träslö som sthils.
Skär snabbare när den är vass.

Jag kommer fortsätta använda den till hyggesrensning och röjning där risken för stenkörning är minimal.

Den är helt enkelt för dyr för att användas i tidiga röjningar, där det är gott om sten och dålig sikt.

Samtidigt måste jag ge mig en klapp på axeln, för att jag troligtvis är bra på att fila för att vara amatör... :wink: annars borde jag ha märkt skillnaden bättre.

Har lusläst "huggarns" inlägg angående filning, så tack för dina tips!! Blev verkligen skillnad när man tog fram flatfilen med!!

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

torpöbo  
#341124 Jag kör själv strands billigare kinaklinga, denna är jag kanonnöjd med, den skär som smör. Har tidigare provat huskvarna klingor o de är jag inte alls nöjd med.
Senast redigerad av torpöbo sön 06 sep 2015, 07:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Hema  
#341158 Borde inte klingans utforming vara intresant även för de med vedkap (med klinga)?

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341429
r93 skrev:Har varit nyfiken länge på strandklingan, och nu skall ett område hyggesrensas så då fick jag min chans att prova.

Som amatör är jag inte speciellt imponerad!!

Har kört en dag nu, och vi kan väl börja med det negativa.
Inte speciellt vass från början, efter en filning funkade den bra.

Märks att den väger mindre, saknar rörelseenergin som man får från sthils klinga som jag brukar använda.

Tål absolut ingen sten/mark kontakt, slutar totalt att skära.

Sen tar vi det positiva.
Färre tänder gör den snabbfilad.
Håller skärpan bra, blir inte lika träslö som sthils.
Skär snabbare när den är vass.

Jag kommer fortsätta använda den till hyggesrensning och röjning där risken för stenkörning är minimal.

Den är helt enkelt för dyr för att användas i tidiga röjningar, där det är gott om sten och dålig sikt.

Samtidigt måste jag ge mig en klapp på axeln, för att jag troligtvis är bra på att fila för att vara amatör... :wink: annars borde jag ha märkt skillnaden bättre.

Har lusläst "huggarns" inlägg angående filning, så tack för dina tips!! Blev verkligen skillnad när man tog fram flatfilen med!!


Intressant med synpunkter från en glad amatör, nästan exakt motsats till mina egna intryck av den :mrgreen:
Jag tycker att den blir träslö ganska snabbt, stor skillnad i början och i slutet av en tank.
Håller helt med om att den inte tål markkontakt men det gör ingen klinga, en kniv blir också slö om den används fel, men Strands har en hårdmetallklinga som kanske passar bättre i sån miljö? Fast det blir ju billigare att låta bli marken/stenen, tar lite tid att lära sig bara men övning ger färdighet.
Jag gillar fortfarande maxiklingan men strands är mycket bättre än scarlett som visserligen går mjukt men är långsam.
Och jag håller men om flatfilen, den gör stor nytta om man har nån stukad tand!

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

r93  
#341431 Vi filar kanske i olika vinklar?
Vinkeln har väl stor betydelse hur fort det blir träslött?

Angående stenkörning så svingar man inte i stenen våldsamt så tycker jag att sthils klinga går att såga med tills man kommer tillbaka till dunken, med strandklingan är det bara att stänga av direkt.

Sänk priset med en femtiolapp så kommer jag att byta på heltid, men som det är nu får strand hänga på väggen när det vankas tidiga röjningar.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

torpöbo  
#341438 Har pratat med en skogshuggare om filningen. Fick tips om att vinkeln var viktig, samt att man filar med undertanden utan mall. Detta för att spånen skall få plats. Sen så pratades det om att klingan blir bättre när den är ordentligt infilad.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

mullhytting  
#341542 Ingen mer som provat med dubbeltand på maxiklingan?

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341554
mullhytting skrev:Ingen mer som provat med dubbeltand på maxiklingan?

Har tänkt flera gånger att fila någon gammal klinga, men det har aldrig blivit av.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Amatörhuggare 62  
#362357
1451839422_20160103_173717.jpg
Får nog börja 2016, med ett klingbyte

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Erre  
#392022 Här nu äntligen testa en Strandklinga!
Jag trivdes riktigt bra med den.
Den sågade snabbt och stabilt. Höll skärpan bra.
Testobjektet idag var i klenaste laget. Ska bli intressant att köra lite underröjning med den i höst.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Amatörhuggare 62  
#392030 Köpte också några. slut på lagret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).