Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Markberedare till minimaster eller liknande

18 inlägg 12671 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Markberedare till minimaster eller liknande

Lajodi  
#340251 Hej igen alla kunniga och kluriga här på forumet!

Är det någon som provat någon form av markberedning efter traktorn på en Vimek Minimaster eller liknande dragfordon? Jag har hört om försök med att släpa kättingar och en variant med ett fat med cement i och vinkeljärn rakt igenom i olika vinklar modell "stridsvagnshinder" i miniatyr. Kättingar lär väl bara kunna fungera på sandiga tallhedar, men ska man försöka riva om i mossa måste det ju till mer.

Jag har en minimaster och funderar på att försöka skapa något själv, men som vanligt är ju andras kunskap och erfarenheter hjälpsamma! Kanske finns det något på markanden redan? (Terracut har jag och använder)

Mvh

Johan



   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

Fredrik Reuter  
#340252 Hej,
Spännande!
Här har du lite inspiration, vet inte hur dessa "tunnor" med blad fungerar, men idén är inte fel! Kanske @kärrabol körde med dessa när det begav sig?

kärrabol - Åkes maskinbilder

Användarvisningsbild

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

Lajodi  
#340258 Tack! Det där var en "heavy duty" variant. Ser att de sista paret tunnor har tallrikar på ändarna, -antagligen för att skjuta undan den upprivna humusen. Sen verkar det vara ett kättingarrangemang med en rad "korsstag" som släpas efter. Uppluckring och tillplattning?

Kul bilder från Nordamerika också! De gillar ju stora grejor där och detta arrangemang har ju dragits av något stort. Om Kärrabol är med så vore det intressant att höra om hur det funkade. Att skruvställa fenorna är en idé, man skulle då kunna ställa fenrad 1 och 3 åt motsatta håll från 2 och 4 så tunnan vrider fram och tillbaka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

jannee  
#340262 För flera år sedan såg jag en äldre man som drog en dåligt kvistad stock från en pattagran/eller tall efter traktorn på sin kalfälla. Grenarna var nog runt 40 cm långa och visst blev det omrotat lite här och där. Om han senare tänkte plantera eller fröså (självsådd) har jag ingen vetenskap om.

Avatar Fallback

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

Vimekaren  
#340266 .
Senast redigerad av Vimekaren mån 08 feb 2016, 17:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

Vimekaren  
#340268 .
Senast redigerad av Vimekaren mån 08 feb 2016, 17:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

axwell  
#340273 Lite mer avancerat och troligen mer pengar än Vimekaren begär......
https://agneeriksson.squarespace.com/produkter/

Användarvisningsbild

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

Lajodi  
#340278 Vimekaren du har pm!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

Lajodi  
#341299
MB 2.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

Lajodi  
#341300
MB 1.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

Fredrik Reuter  
#341350 Spännande!
Blev det en "forumaffär" av det hela?
Är det säljaren på bilden dessutom?

Användarvisningsbild

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

Lajodi  
#341354 Jodå, affären kom till genom denna tråd. Filuren på bild är dock jag själv! /Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

Yanmar 1502d  
#341392 Hur ser marken ut där du ska använda den? Är det snäll terräng eller stenigt?

Användarvisningsbild

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

Lajodi  
#341406
Yanmar 1502d skrev:Hur ser marken ut där du ska använda den? Är det snäll terräng eller stenigt?


Jag har båda delarna, men där det är stenigt och jävligt är det nog inte att tänka på att använda denna, utan det får bli på delar som är just snällare. Jag bjuder på lite bilder när jag testat om några veckor så får ni själva se.

Förhoppningen är att den ska kunna duga till att riva av mossa och blåbärsris i vart fall. Tanken är också att kunna själv köra upp en del gläntor och skarvar mellan avdelningar där det inte förryngrat sig vettigt och plantera gran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedare till minimaster eller liknande

Lajodi  
#341407
DSC01855.JPG
Här är en bild från en avdelning som ligger i planeringen; granen ska huggas ur, tallarna lämnas -det är fler än vad det ser ut som i bild- och så kör jag en varsam markberedning själv, planterar gran glest och hoppas på ett uppslag av tall också innan de också tas ur efter några år.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).