Traktorn i skogen

Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

15 inlägg 11372 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Pe_Er_79  
#341041 Jag är väldigt nyfiken på halvbands konstruktioner, primärt till BM 430 men även rent allmänt. Har inte lyckats hitta några ritningar eller speciellt mkt info överhuvudtaget.
Undrar om någon här sitter på ritningar eller kan tipsa om vart jag finner mer fakta?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Camwood  
#341049 Här är lite info!
ÖSA 55-C Halvband 1966[1].pdf

Avatar Fallback

Re: Sv: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Pe_Er_79  
#341050
Camwood skrev:Här är lite info!
ÖSA 55-C Halvband 1966[1].pdf

Alltid nåt.. =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341137 En bekant har halvbandutrustning på sin traktorgrävare byggd på en 430. Dock saknas band till den.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Sv: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Pe_Er_79  
#341138
Magnus M skrev:En bekant har halvbandutrustning på sin traktorgrävare byggd på en 430. Dock saknas band till den.

Magnus M


Är det problem att få tag på passande band eller är det intresset som saknas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341140 Fanns inga band med när han köpte den men allt annat sitter där. Han har nog inte haft behov av några än heller men jag brukar säga till han att band måste man ju ha:-).

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Sv: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Pe_Er_79  
#341143
Magnus M skrev:Fanns inga band med när han köpte den men allt annat sitter där. Han har nog inte haft behov av några än heller men jag brukar säga till han att band måste man ju ha:-).

Magnus M


Han är inte intresserad av att sälja prylarna? =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341144 Jag kan fråga han på måndag

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Sv: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Pe_Er_79  
#341145
Magnus M skrev:Jag kan fråga han på måndag

Magnus M

Det låter bra, gör så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341296 Dom är inte till salu, det verkar oxå som att delar av utrustningen sitter ihopbyggt med grävarramen så det går inte dela på det bara sådär. Sen har han nog kommit underfund med att ska han till skogs med den så är banden ett måste.

Denna har inga fjädrar till bandspänningen, däremot dubbla kolvar. Kan det vara så att man ställer fjädring/bandspänning med olika tryck till kolvarna?
Dom jag sett tidigare har väl en kolv som kan dra upp hjulet o sen fjädrar som trycker ner!!

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Sv: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Pe_Er_79  
#341301
Magnus M skrev:Dom är inte till salu, det verkar oxå som att delar av utrustningen sitter ihopbyggt med grävarramen så det går inte dela på det bara sådär. Sen har han nog kommit underfund med att ska han till skogs med den så är banden ett måste.

Denna har inga fjädrar till bandspänningen, däremot dubbla kolvar. Kan det vara så att man ställer fjädring/bandspänning med olika tryck till kolvarna?
Dom jag sett tidigare har väl en kolv som kan dra upp hjulet o sen fjädrar som trycker ner!!

Magnus M


Jag förstår. Men tack för att du frågade iaf!
Jag har en känsla av att det finns lite olika konstruktioner. Tror det endast var en fjäder i dom tidiga konstruktionerna, hydrauliska kolvar är en modernare variant..

Synd att det inte finns några ritningar på nätet. Skulle göra det betydligt smidigare att ny tillverka halvbandare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341304 Om du vill o ger mig några dar kan jag nog fixa några bilder

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Homo abies  
#341305 Kolla i finland där är dom mycket för band. Gula Valmet hade ju hytten utformad för det ända tills dom gick ihop med V BM

Avatar Fallback

Re: Sv: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Pe_Er_79  
#341310
Magnus M skrev:Om du vill o ger mig några dar kan jag nog fixa några bilder

Magnus M

Ja det vill jag absolut!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga halvbandare, ritningar/fakta?

Camwood  
#345591 Hittade lite mer i mina gömmor om halvband.
svedlund_halvbandsutr_system_sec_wat.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).