ATV och UTV i skogen

Hur transportera griplastaren

11 inlägg 6218 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur transportera griplastaren

Drullbulleq  
#341067 Det har blivit dags att uppgradera hjulingen från handlastad trailer till hydrauldriven griplastare, men ett hinder som jag har brottats med är en smidig lösning på transporten. Jag byter arbetsplats ofta och vill gärna ha tips och idéer om hur man kan gå tillväga. Jag kör pickup och har ett släp men en vagn på 700kg handrullar man inte gärna.

Nån med erfarenhet?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Hur transportera griplastaren

Hema  
#341082 Lite beroende på släp, men du skulle kunna backa upp griplastarvagnen på släpet och sedan köra upp fyrhjulingen på flaket med hjälp av ramper.

Användarvisningsbild

Re: Hur transportera griplastaren

halvproffs  
#341084 Köpa ett släp som tar både hjulingen och vagn borde väl vara det enklaste om körkortet tillåter.

Användarvisningsbild

Re: Hur transportera griplastaren

Drullbulleq  
#341085 Ja att backa upp hade ju kanske funkat! Att köpa stort släp är inte så bra för mej, dels har jag inget sånt kort och sedan jobbar vi oftast i tätort så det är svårt nog att parkera som det är...

Är det nån som testat stödhjul på trailern och att dra upp den med en elwinch på släpet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur transportera griplastaren

Ängagärdet  
#341087 Du har ju drift på nya vagnen! Det går att köra upp den framåt av sig själv med rätt ramper. Sen ställer du hjulningen på vagnen, eller på pickisen!

Användarvisningsbild

Re: Hur transportera griplastaren

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341089 Bara bita ihop och skaffa nog med körkort, jobbar man med sånt här så måste man ha ordentligt körkort.
Det är inte hållbart i längden att inte ha det.

Användarvisningsbild

Re: Hur transportera griplastaren

fabian71  
#341567 Håller med Slurfi, ta och fixa detta det kommer underlätta!

Avatar Fallback

Re: Hur transportera griplastaren

Hema  
#341586 Utökat B, ger 750kg extra och kostar under 1000-lappen om jag är rätt informerad. Kommer man rätt långt med.

Har för mig att det bara är ett praktiskt prov, så de ser att du kan hantera en släpvagn. Men det borde någon annan här kunna verifiera, då jag inte tagit det ännu.

Användarvisningsbild

Re: Hur transportera griplastaren

Drullbulleq  
#341687
Slurfi skrev:Bara bita ihop och skaffa nog med körkort, jobbar man med sånt här så måste man ha ordentligt körkort.
Det är inte hållbart i längden att inte ha det.


Konstigt, jag har jobbat med sånt här i 10 år och klarat mej bra utan ordentligt körkort... Har trott att mitt c-kort vart tillräckligt men nu vet jag bättre.

Som jag skrev, jag vill inte ha allt på ett stort släp då det ofta är trångt dit vi ska. Lastväxlare är ett alternativ men inte alltid smidigt och vill gärna att alla i firman ska kunna köra ekipaget. Eftersom vikten på gripvagnen är ca 700kg så ska det ju gå på en pickup och ett eu-släp.

Men att köra vagnen utan hjulingen är väl svårt då brytare osv sitter monterat på styret samt att man då blir tvungen att lasta av hydraulmotorn varje gång?

Får testa med stödhjul helt enkelt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur transportera griplastaren

halvproffs  
#341709
Hema skrev:Utökat B, ger 750kg extra och kostar under 1000-lappen om jag är rätt informerad. Kommer man rätt långt med.

Har för mig att det bara är ett praktiskt prov, så de ser att du kan hantera en släpvagn. Men det borde någon annan här kunna verifiera, då jag inte tagit det ännu.


Ja, det är bara ett praktiskt prov som utförs på en större parkering. I Gävle är det vid Gavlerinken. Både fru o dotter har nyligen tagit det för att kunna dra tyngre hästtransport.
Hästtransport är ju till för hästar men man får köra upp med vagnen full av hö som inte är förankrat med spännare!!

Avatar Fallback

Re: Hur transportera griplastaren

Hema  
#341716 Gott o höra. Hur såg prisbilden ut då?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).