Traktorn i skogen

BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

15 inlägg 11618 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

Pe_Er_79  
#340750 Har alltså 3st hydraluttag bak på traktorn. I hytten finns 2st spakar som ska vara relaterade till dessa uttag. Känns som att spakarna har 3st lägen vardera.
MEN jag har ingen aning om vad det är för typ av hydraluttag, hur tar jag enklast reda på det?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340762 Låter som du har ett dubbelverkande och ett enkelverkande. Det enkelverkande är den spaken närmast mot sitsen om det är ett original-block.

Avatar Fallback

Re: BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

Pe_Er_79  
#340781 Jag tycker det ser ut som att alltsammans är original.

Dubbelverkande uttag, är det alltid ett par uttag som skapar den funktionen, alltså 2st anslutningar?

   TS
Avatar Fallback

BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340782 Ja, spaken i ena läget så går tryck ut i ena uttaget och det andra till retur. Med spaken åt andra hållet så blir det tvärtom.
Det enkelverkande ger tryck om du drar spaken uppåt.

Avatar Fallback

Re: BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

Pe_Er_79  
#340783 Jag förstår. Enda sättet att vara säker på vilka funktioner mina uttag har, är väl att koppla på ett redskap och prova vad som händer?
Om du har rätt i vad du tror, så betyder det isf att jag saknar en fri retur, men det lär väl gå att ordna en sån utan större problem, bara att koppla en återgående slang/ledning till tanken?

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340784 Du kan enkelt kolla till vilken del i blocket resp rör/uttag går till visuellt. Trycklös retur är enkelt att fixa. Jag har nog en bild hemma på hur det är på min 430. Kollar ikväll.

Avatar Fallback

Re: BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

Pe_Er_79  
#340786 Om jag vill ha fler dubbel verkande uttag, så kan man väl ansluta ett ventilpaket till enkel verkande uttag och fri retur? Ett ventilpaket som då har rätt antal dubbelverkande uttag.

Anledningen till min fundering ovan är att jag kanske i framtiden, ska köra en maskin som behöver 2 uppsättningar med dubbelverkande uttag.

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340789 Nja, det går men blir inte riktigt bra. För när du få styr ut olja via traktorns uttag så går ingen olja till 3-punkts lyften. För att kunna manövrera 3-punkten så behöver du då ställa det enkelverkande i mittenlaget. Och för att manövrera via det extra blocket behöver du först manövrera det enkelverkande på traktor för att få någon olja ut så att säga.
Bättre i så fall att byta till ett block med två dubbelverkande uttag i traktor.

Avatar Fallback

Re: BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

Pe_Er_79  
#340801 Jag förstår. Finns det block som passar direkt att köpa? Eller krävs det special arbete för att få ihop det?

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340813 Att hitta något som passar "rakt av" tror jag blir svårt. Men det är ju inga större problem att sätta dit ett block med 2 dubbelverkade uttag (med lite anpassning av rören till blocket då).
Hittade ingen bild på min trycklösa retur, men jag satte helt enkelt en T-koppling på returen från befintliga blocket, och drog fram till ett uttag.

Avatar Fallback

Re: BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

Pe_Er_79  
#340834 Du verkar ha bra koll på detta! Har du lust att lägga upp en länk till ett block, som du tycker verkar bra för mitt ändamål?

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340905 Det du behöver är ju ett block med öppet centrum och med serienippel. Ta och ring Olssons i Ellös, Weimer eller motsv så plockar de fram ett block med passande delar.
Men rören kommer du som sagt behöva anpassa.

Användarvisningsbild

Re: BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

Aqualize  
#340989 Ja nu har jag inte sett hur det ser ut på en 430 men sitter det åtkomligt så ska du ju inte ta och rycka ur originalventilerna utan seriekoppla dem.


Men håller med om att det kanske är bäst att ringa för att få råd (eller maila). Jag har själv inte köpt något egenplockat paket.

Men det du kan börja titta på är väl detta:
http://www.oie.se/Produkter/monoblock-g ... 1000195753

Avatar Fallback

Re: Sv: BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

Pe_Er_79  
#341035
pla1 skrev:Det du behöver är ju ett block med öppet centrum och med serienippel. Ta och ring Olssons i Ellös, Weimer eller motsv så plockar de fram ett block med passande delar.
Men rören kommer du som sagt behöva anpassa.

Det märks väl ganska tydligt men jag tänkte ändå förtydliga att jag inte har jobbat mkt med hydraulik. Men jag tycker det är väldigt intressant och vill lära mig mer!
Jag kan gissa vad öppet centrum och serienippel innebär men jag ber om en förklaring istället?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: BM 430 med 3st hydraluttag, vad är vad?

Pe_Er_79  
#341036
Aqualize skrev:Ja nu har jag inte sett hur det ser ut på en 430 men sitter det åtkomligt så ska du ju inte ta och rycka ur originalventilerna utan seriekoppla dem.


Men håller med om att det kanske är bäst att ringa för att få råd (eller maila). Jag har själv inte köpt något egenplockat paket.

Men det du kan börja titta på är väl detta:
http://www.oie.se/Produkter/monoblock-g ... 1000195753


Du tänker att jag kanske behåller original blocket och lägger ett nytt block kopplat mellan original blockets retur och oljetanken?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).