Skördare

Valmet 911.4

43 inlägg 16606 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31223 Krandämpningen har ju inget å göra med om du får in en smäll från när ett träd går i backen. Är ju endast till för att kranen skall gå mjukare.

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31225
Engstrand skrev:Krandämpningen har ju inget å göra med om du får in en smäll från när ett träd går i backen. Är ju endast till för att kranen skall gå mjukare.

lyftcylindern blir som en stötdämpare med krandämpning (lika med kransväng) så skakningarna minskar mycket om den är rätt inställd
Är ju en rätt stor gasacumulator kopplad till lyft cylindern
Blir lite som en öhlins dämpare till crossen :lol:

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31331 JO dom hävdar ju att det ska vara en jäkla skillnad på dom nya med ackumulatorer på alla funktioner...

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31846 krandämpning på alla funktioner har ju vi på våran gammla 1470D-05a 8)

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31993
ÖSA4ever skrev:krandämpning på alla funktioner har ju vi på våran gammla 1470D-05a 8)


Det har nog dom flesta valmetar från 05 också, men våran är en 04a och då var det bara en del som tog det som extrautrustning men nu är det väl standard.

Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34079 ja kör en 911.3 nu och såg .4:an på nolia. tycker hytten är ett grymt lyft, du kan snurra stolen helt runt bland annat, bra sikt med mera. däremot tycker jag att det var lite plastig känsla på inredningen.
en annan notis är ju att den nya datan, maxi explorer, verkar tokvass och genomtänkt!

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37609 Så nu igår var jag och provkörde en 911.4 med ett 360.2 :D
Kan säga att dom går riktigt bra! Nog verkar det vara några växlar till jämfört mot .3orna på alla punkter.

Aggregatet gick riktigt vass och vi fick prova i rejäl skog, 0,62 höll det jag körde och det var då inga problem trots att nån tall var uppåt 2 kubik.
Så aggregatet drar riktigt bra och går samtidigt mjukt och fint.
En skillnad man såg med nya datasystemet var att den hittar kapstället ruskigt snabbt!

Kranen har blivit lite starkare tyckte jag, inte nån stor skillnad men lite iaf. Man får inte samma känsla av att 360:t är tungt som i .3an. Och den går grymt mjukt och fint i hydrauliken.

Komforten i hytten har också blivit bättre tycker jag, kanske beror på nya boggin att den verkar stå stadigare... vi fick den inte att lyfta nånting på boggin så stabil är den då. Står som gjuten.
Tyckte också att den gick mjukare i terrängen, blir ingen smäll när framhjulet på boggin går ner från en stubbe som tidigare.

I datorn känner man väl igen sig i det stora hela, men det är ändå mkt nytt, verkar enkelt och genomtänkt.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37613 Brorsan får ut en sån på måndag,fast med 350 aggregat. Får väl bli en provkörning då om man får tid över.

Avatar Fallback
Valmet 941  
#37630 nya hytten på 911.4an o 901.4an är nästan lika som på 941an men den är lite mindre bara å man lär väl få mä sej ryggsäcken å en med åkare :P

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37643
Valmet 941 skrev:nya hytten på 911.4an o 901.4an är nästan lika som på 941an men den är lite mindre bara å man lär väl få mä sej ryggsäcken å en med åkare :P

Skulle bli väldigt förvånad om det inte är exakt samma hytt, någon som vet?

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37780
Maldas skrev:
Valmet 941 skrev:nya hytten på 911.4an o 901.4an är nästan lika som på 941an men den är lite mindre bara å man lär väl få mä sej ryggsäcken å en med åkare :P

Skulle bli väldigt förvånad om det inte är exakt samma hytt, någon som vet?


Det är INTE exakt samma hytt. Den på 941an är något bredare, om man skulle ha 41ans hytt på 911 och 901 så skulle den visst hamna utanför banden då man svänger åt sidan

Avatar Fallback
matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37790 Kör nya 901.4:an sen nån vecka tillbaka. Kan hålla med om att nya hytten är ett klart lyft mot den gamla komfortmässigt! men däremot upplever jag att sikten i närområdet är mycket sämre. Dels är den längre framåt och bakåt, dessutom tar stolparna snett bakåt bort stora fält. Inga större problem med detta vid normal körning, men när man som vi kör slingerstråk i gallring mellan stickvägarna vill det till att man har koll var bakhjulen smiter förbi träden. Då har man ett litet helsike!

MaxiXplorer tycker jag väl man börjar komma in i nu skapligt, men det är en stor omställning från tidigare Maxi. Snabbheten verkar dock överreklamerad, lite halvseg i vissa lägen. Trådlösa tangentbordet är vi fruktansvärt less på! Har monterat en musplatta framför höger armstöd för att slippa pilla fram bordet från hyttväggen varje gång nåt ska göras i datorn. Visst går det att göra mycket via högerspak också, men då måste man stega sig igenom hela menyerna för att komma till det aktuella. Snabbare då med fingret på pekplattan direkt på!
Genomtänkt? Nja.........
mvh Matsimon

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37815 det är ju lite svårt att komma ifrån att en större hytt ger sämre sikt i närområdet... du har ju helt enkelt en större golvyta....
Är svårt att få allt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).