Traktorn i skogen

Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

37 inlägg 40221 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

Skogsmästarn  
#340651 Hej!
Söker en beg lunningsvinsch av klassisk typ som passar på valmet 505. Radiostyrning är nästan ett krav och det ska finnas balk för lunningskedjor.Vill ej ha med kran då jag inte ska lasta med den. Har hydraulvinsch på min mohedavagn men den är för klumpig att köra runt på skogen att hämta enstaka träd
Vilken modell ska jag satsa på? hydraul eller via k-axel`?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

80-90  
#340655 Igland !!! Väldigt slitstark å finns med både vanlig drift å hydral drift !! Kolla på finn.no där finns en del till salu ..

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

Skogsmästarn  
#340660
80-90 skrev:Igland !!! Väldigt slitstark å finns med både vanlig drift å hydral drift !! Kolla på finn.no där finns en del till salu ..

Ungefärlig prisklass`?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

80-90  
#340661 Från ca 10000 å uppåt .. Helt ok å handla i Norge nu då kronkursen e nästan lika ...

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

Skogsmästarn  
#340698
80-90 skrev:Från ca 10000 å uppåt .. Helt ok å handla i Norge nu då kronkursen e nästan lika ...

Ja, dom ser rejäla ut. Men drar inte priset iväg med fraktkostnad till dalarna?

Hur är det med dom gamla svenska märkena, star, fmv, väse. rottne? Om man sätter på modern radiostyrning från weimer t.ex och tar bort kranen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

rokon  
#340701 Star är den enda som tillverkas i Sverige av de gamla märkena. De har en modell utan kran och med lunningsbanke. Radiostyrnimg finns som tillbehör. Kolla med Sonnys maskiner som har tillverkning

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

Skogsmästarn  
#340704
rokon skrev:Star är den enda som tillverkas i Sverige av de gamla märkena. De har en modell utan kran och med lunningsbanke. Radiostyrnimg finns som tillbehör. Kolla med Sonnys maskiner som har tillverkning

Ok, ska kolla. Har inget behov av helt nya grejer, beg bruksskick söker jag främst, ev ny radiodel i så fall. Är radiostyrningar bra även på kraftuttagsdrivna eller är hydrauldrivna mer lättstyrda`?
Har hydrauldrift på vinsch på huggarvagnen, går tyst o mjukt :smile: och dragkraften duger hyfsat

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

rikard_e  
#340708 Du drar mer med en mekanisk vinsch.

Ska du ha radiostyrt så är det lättare att bygga på en hydraulisk (beror givetvis hur det är byggt)
På en mekanisk ska du ha en tryckkolv med återfjädrande funktion.

Dock tycker jag att mekanisk är något bättre, tex:

Tajfun:
Hydraulisk 4 tonsvinsch: 34 000:-
Mekanisk 4 tonsvinsch : 18 000:-

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

Ferguson system  
#340717 Jeg ville ha valgt Igland eller Fransegård med pto drift og radiostyring.

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

Skogsmästarn  
#340719
Ferguson system skrev:Jeg ville ha valgt Igland eller Fransegård med pto drift og radiostyring.

Jag med tror jag :wink: men tror inte ekonomin går ihop med ett sånt, om nu inte nåt superfynd dyker upp på blocket. Kollar mest på blocket efter beg men vill veta vara mer påläst innan jag ringer på nåt. radio vill jag ha både för säkerhet o för att slippa allt spring.
Vore kanonbra att vinscha fram svåråtkomligt ved timmer etc till farbar väg, sedan en annan dag komma med skogsvagn o lasta.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

Skogsmästarn  
#340721 Hur väl funkar en sån här äldre vinsch att dra fram virke med tror ni? obs kranen kan tas bort

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

Ferguson system  
#340722 Det er ikke noe i veien for å bruke en eldre vinsj så lenge den er godt holdt. Den på bilde er vel en 3 tonner. Jeg ville ha valgt en 5 tonner hvis det er snakk om grovt tømmer eller veldig bratte bakker, og gjerne en vinsj med ei lunnepanne.

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

Skogsmästarn  
#340723
Ferguson system skrev:Det er ikke noe i veien for å bruke en eldre vinsj så lenge den er godt holdt. Den på bilde er vel en 3 tonner. Jeg ville ha valgt en 5 tonner hvis det er snakk om grovt tømmer eller veldig bratte bakker, og gjerne en vinsj med ei lunnepanne.

Den på bilden har lunningsbalk för kedjor, om det är lunnepanne på norsk :???:
Vilka 4-5 tonnare fanns det förr av kända märken? gärna en modell som går lätt att bygga till radiostryrning på

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340724 Jag har idag beställt en Farmi 5 tons med radiostyrning, den gick på 50000:- men jag hoppas den håller i många år.

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till traktor, radiostyrd, bästa köp?

Sti L  
#340740 Ang.iglandvinsjer: De er pto drevet,men har hydraulisk styring,el hydr.eller radio(som og er el hydr.)
En totromlet 3.5t radiovinsj bruker hydr.fra traktoren til styringen og er en ok farmervinsj.Vinsjetrommelen er opplagret bare på en side og du kan få bøy på trommelakselen om lasset huker fast under framkjøringen.
En totromlet 5t og 8t radiovinsj er proffvinsj,har eldrevet hydraulpumpe m.trykkføler/start-stopp til styringen.Du strekker bare opp en sikret strømledn.så kjører pumpen i ny og ne.Tromlene er opplagret på begge sider,aldri hørt om noen som har bøyd akslingen på desse. (Jeg har 5t-funker alltid).Plass til mere wire på tromlene.6t totromlet er lik i styring men opplagret på en side proffvinsj og litt større mulighet for bøyd aksel.
Alle mekanisk styrte er opplagret på en side.
Har du to tromlet radiostyrt har du et lite hav muligheter m.tanke på slepebane,fallbane,effektivitet på lunningsplass,følge lasset og blokkstyre lasset under vinsjing o.s.v.Anbefales varmt!
+

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).