Vedmaskiner, flishuggar

Faxes vedkap

4 inlägg 5565 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Faxes vedkap

Axl  
#340590 Slog till på en beg Faxes vedkap idag! Några funderingar såhär långt, stannar klingan direkt om man slår nödstoppen på en ny? Här snurrar den en stund. Misstänker torr bromskloss. Hur låser man axeln om man ska ta av klingan?
Vad är längdmätningspinnen gjord av? Den saknas efter böjen.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Faxes vedkap

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340606 Klingan på vår kap stannar efter några sekunder, men inte omedelbart.

Vet inte hur man låser axeln för jag har inte behövt ta av klingan - det är inte möjligen så att man får ha ett mothåll med lämplig blocknyckel någonstans?

På vår maskin är längdmätningspinnen en bit styv gummislang, och det är inget vi gjort själva utan den levererades så. Om du har möjlighet skulle jag byta ut det hela mot ett bockat rör så att det faktiskt tar stopp när veden är framme för slangen flexar en del av naturliga skäl...

Avatar Fallback

Re: Faxes vedkap

Axl  
#340620 Det är ju ett alurör till längden nu så då får man nog byta hela röret om man vill ha något som stoppar bitarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Faxes vedkap

totte  
#340640 Angående byta av klinga så står det följande i Faxes egen bruksanvisning:

Lossa den stora muttern som håller såg-
klingan. Använd en sexkanthylsa 46mm
eller en stor skiftnyckel och vrid (knacka)
moturs. Trögheten i sågspindeln gör att
muttern lossnar. Tag sedan bort flänsen och
lyft sågklingan snett uppåt


Sänk ned den nya sågklingan över
klingtappen, trä på flänsen och skruva fast
muttern medurs. Drag fast muttern med
kraftigt knyck så att den sitter ordentligt.
Skruva sedan fast det övre klingskyddet
med dess fyra muttrar


http://faxes.se/pdf/Faxes_Vedkapsag_Bruksanvisning.pdf

Skulle den sitta rent för hårt så kan man sätta en tving eller svetstång som mothåll på klingan när den skall loss.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).