Trädfällning (arborist)

Hur gör jag med den toppbrutna tallen?

9 inlägg 6662 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur gör jag med den toppbrutna tallen?

Pecke  
#340559
DSC_2712.JPG
Hej allihopa, jag har en fråga som jag inte finner ett bra svar på själv. Det är en bjässe med en omkrets i brösthöjd på 3meter men bara ca 8-9 meter hög då en storm tog toppen -96... Mitt problem är att vid nuvarande toppen går två grova grenar ut åt motsatt håll men när jag sticker ner tummståcken i toppen där den gått av är det torröta ända till botten på grenarna. Kan jag fimpa tallen under de grenarna och sedan spika på ett litet tak så det inte rötar mer i framtiden eller hur gör jag. Vill inte ha de grenarna på bilen en vacker dag.. Mycket Tacksam för svar :roll: Mvh Pecke



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag med den toppbrutna tallen?

skogsjan695xl  
#340566 Varför inte ta ner hela tallen?

Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag med den toppbrutna tallen?

Göt  
#340568 Jag håller med ta ned hela tallen och plantera en ny

Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag med den toppbrutna tallen?

Pecke  
#340574 Nja den är en del av gården och x-antal hundra år så jag vill göra allt för att behålla den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur gör jag med den toppbrutna tallen?

martiniholma  
#340576 Förstår att du vill ge den en chans. Kanske skära av den som du säger där den är frisk och sedan stryka på pergamentsvamp typ rotstop för att förhindra nya angrepp.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag med den toppbrutna tallen?

Pecke  
#340580 Ja den står liksom så ståtlig där vid grindstolpen och ramar in gården och har alltid gjort det så jag försöker in i det sista att rädda den, önskar att förra ägarna tänkt på det när det gick av. Vart köper jag pergamentsvamp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur gör jag med den toppbrutna tallen?

Ferguson system  
#340587 Jeg ville også ha valgt å bevare treet, synd å felle ei staselig furu/tall.

Toppen bør skråskjæres ned til neste greinfeste. Snittet skal ligge på yttersiden av greinåsen og skrått ned. Det skrå snittet hindrer at vann (råte) samler seg og det blir lettere for treet å gro over.
Ser på bilde at det står ut en del stumper som er kuttet for langt ut. De bør skjæres inn. Snittet skal ligge rett på yttersiden av greinputa (krans/oppsvulming ved stammen). Videre ser det ut som at det er tau/wire rundt stammen, dette er noe som bør fjernes evt. slakkes så det ikke strøper treet.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör jag med den toppbrutna tallen?

Pecke  
#340621 Tack för tipsen! Jag har grovkapat några grenar i toppen som var brutna och påväg ner men ska finkapa dom strax utanför kransen när jag kapar toppen. Det är en kvarglömd(slöhet) julbelysning som går runt så den gör ingen skada ännu iaf :wink: Tack igen Ferguson :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur gör jag med den toppbrutna tallen?

Ferguson system  
#340716 Bare hyggelig det, du får ha lykke til.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).