Uppvärmning

Vilken Panna ska jag ha??

81 inlägg 48616 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken Panna ska jag ha??

BM 35  
#340530 Funderar på att bygga pannrum i en lagård som inte används till något vettigt och dra kulvert till två hus,,acc tank på 4000-5000 liter kulvert 70 meter / hus ena huset 180kvadrat och det andra 120.
Har ju kollat runt lite på olika pannor och det finns ju ett gäng att välja på,,och alla är ju bra ,,prata med några rörkrökare och dom tipsa om Baxi soli nova men det kostar ju åxå
Vad har ni för tips?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Bax  
#340533 Börjar med ett sidospår.....
Vad har du för maskineri för att tillverka veden, få fram den ur skogen etc.?


EDIT: Fan vad blind jag är, det står ju där under. :oops:
Vedmaskin?

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

BM 35  
#340535 Ja vedmaskin finns,, delar en Japa 375 med två grannar
Annars hugger jag ved själv och kör fram med skoter vintertid där det inte går att köra med vagn

Eller är det bara jordvärme som gäller nu för tiden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Bax  
#340538 Det beror ju på hur du värderar din tid och ditt arbete
Ska huggningen ändå göras för gallrings skull så blir det ju andra förutsättningar.
Är det bara ett måste/tvång att hugga och göra ved så är väl en pump rätt väg.
Är huggningen ett nöje/motion där du ser att du gjort ett gott arbete för skogen så kan ved vara rätt väg.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

BM 35  
#340539 Men det är ingen som har något att säga om vilken Panna jag ska välja?
Själva vedhuggningen har jag inget emot,,annars har jag nog valt en annan uppvärmning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Fredrik Reuter  
#340541 Snabbtips från höften: Calmar V65.
Jag rekommenderar denna då jag är inne på 12:e året på min V33 och det har funkat kanon.

Tänk på att Calmar ligger lågt i uttagen kW. Har för mig att du kan ta ut närmare 80kW ur V65, det borde räcka. Men det är såpass mycket flås i denna så jag tror inte det räcker med 32 rör, ej heller med den "vanliga" laddomaten, den orkar inte svälja undan varmvattnet.

Vet ej pris, men det borde kunna ordnas lätt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Fredrik Reuter  
#340542 Snabbsökte om priset, 47.000 inkl moms på vvs-butiken.nu för Calmarpannan V65

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Bax  
#340543 Du frågade ju om det bara är pump som gäller.... :wink:

Jag har ingen vedpanna själv, jag är fliseldare och har en panna anpassad för det, men jag har hört gott om Orlan, Calmarpannan och Combifire.
Solo innova tycker de flesta jag diskuterat med är för dyr i förhållande till vad man får.
Österrikarna (ETA, Fröling, Hargassner) har väl också vedpannor, men de ligger väl också i de högra prisklasserna.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Göt  
#340548 Jag funderade väldigt länge innan jag bytte panna och det blev en från Värmebaronen en UB 40 , men du behöver ju en mycket större om du skall ha så stora tankar. Jag är mycket nöjd med min panna och visst den var dyr men den fungerar bra. Lättsotad och fungerar bra. Jag letade efter pannor väldigt länge det jag kom fram till slut var värmebaronen eller Gjutjärnspannorna från Lindkvist heating.

Dom flesta runt om kring mej kör snart jordvärme men jag kommer att fortsätta med ved, det är nog billigare och det blir nog mer gjort i skogen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340557 Satte in en solo innova för 4 år sen. Fungerar bra, bättre en tex calmarpannan? Antagligen inte!

Om elpriset varit så lågt som nu när jag satte in pannan hade jag nog funderat mer på jordvärme. Men det beror ju på vad man tror om framtiden.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

BM 35  
#340586
Johan_84 skrev:Satte in en solo innova för 4 år sen. Fungerar bra, bättre en tex calmarpannan? Antagligen inte!

Om elpriset varit så lågt som nu när jag satte in pannan hade jag nog funderat mer på jordvärme. Men det beror ju på vad man tror om framtiden.


Varför är inte solo inova bättre än Calmarpannan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340599 Jag har haft lite problem med keramiken, skålen i botten har spruckit två ggr redan och plattan i botten på vedutrymmet där lågan ska gå ner har spruckit upp lite så jag får nog tyta den så småningom.
Kan så klart vara jag som gör något fel med.
Känner ett par som satt in calmarpannan men inte haft några sådana problem.
Vet dock inte nu längre om den var värd den extra slanten den kostade.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Bax  
#340600 Man kanske får slå ett slag för fliseldning, den är väldigt automatiserad och lättskött nuförtiden.
Och du har ju det mesta maskineriet förutom tuggen.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Skogstinsen  
#340601 Jag har oxå en baxi solo innova 50. Är nöjd, men det går hårt åt keramiken. Jag har hört att de har bytt leverantör så att de tar från Turkiet nu, och förut någonstans i Sverige. Men köp för guds skull ingen calmar v65 de är felkonstruerade! Så tillvida att sekundär luften går in för högt i pannan, varvid att hela inlägget brinner. Du får då alldeles för hög förbränning och högt gastryck i pannan.

Då det blir gengas puffar med rök och sot i hela pannrummet. Atmos är precis likadan, och du får höga rökgastemperaturer mycket över 300 grader. Min baxi ligger aldrig över 200 grader.

Nej köp en mellanpris panna typ baxi 50kw, effecta m.fl. Alternativt en österrikare om du är teknik nörd och vill lägga 100 tusen på bara pannan.

Jag föreslår att du går in på byggahus forumet och söker eller värmepumpforumet. Där finns det många som har installerat flera österrikare och mellanpris pannor.

Men håll dig från atmos, calmar och några fler. Köp en panna med spaksotning! Det är inget betungande jobb att sätta viskan i borrmaskin och köra de 11 turbulatorerna men det går längre mellan gångerna om du tar spaksotning. Sedan så är lamda en fin grej, jag har inte det! :-( men då sköter den sig själv om veden är jättetorr, sur, blöt ja den kompenserar helt själv.

Skulle jag ha köpt pannan idag så skulle ja köpt en österrikare direkt. Jag har haft min baxi i 2.5 år.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340602 Jag satte in en Värmebaronen Vedolux UB -00 o än har jag inte haft minsta problem. Keramiken är fortfarande hel o fin.
Mycket bra o lättskötta pannor.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).