Små skogsmaskiner och övriga maskiner

MF35, grävagg med grip och timmer kärra...?

14 inlägg 5511 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MF35, grävagg med grip och timmer kärra...?

MJ  
#33923 Hej

Jag har entligen fått ihop allt och den risken som jag funderat på, men ändå hoppast, föll in. Svängradien blir lite för stor minst sagt. Anledningen är att grävagg (som sitter i tre punkten) vars stödben sitter så lågt så att kärran tar i. Har ni några ideer?

Lite tankar från mig.
- Svettsa en krok i grävagg. Men hur mycke vågar man lasta trepunkten med och Hur stor är risken för att skå bakåt. Vill inte lasta allt för mycke där fram då ekipaget redan är tungt som det är.
- Kan man förlänga draget? tipp risken återstår men kanske möjligt.
- Finns det någon annan lurig mekanisklösning.
- Stödbenen sitter där bom sitter.
- Sätta grävagg på kärran. Känns tufft då det inte är någon stor kärra

HÄLP. Är det verkligen kört?



   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33960 Kan du få fram bilder på problemet?

Avatar Fallback
MJ  
#34038 Japp inga problem

Men kanske svårt att se.

Svängradien begränsades förr av hjulet men nu är det istället stödbenen som begränsar svängradien.

- En annan ide som slog mig var att svets på nya fästen för trepunktens "armar". Men då åker tyckstången så högt upp och den kan jag inte flytta på, då grävagg konstruktion ej medger detta....

Som ni kanske ser på bilderna så måste jag även fixa till draget pga att hydral pumpen ligger lite förnära kärran...

Så det bästa vore nog att (om det går) förlänga draget. Alt. sätta vagnen i grävagg...

Kommentarer...

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34048 Kan du inte bygga en bättre infästning för kranen så den sitter högre?

Att sätta kärran i kranen är inte att rekomendera då traktorn kommer stegra för det mesta.

Användarvisningsbild
totte  
#34051 Att förlänga draget ger väl också en del problem. Om det var jag skulle jag bygga om stödbenen till fällbara i stället för teleskopiska, så man kan fälla upp dom över draget

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34068 Att sätta grävaren på kärran är en möjlighet, men då kommer nog stödbenen att ta i lite varstans i ojämnheterna i skogen. Lavettstödben vore nog det bästa.
Att förlänga draget på traktorn med så lite som tio cm gör ganska mycket för svängradien - kanske den enklaste nödlösningen. Bygga om draget på kärran till centralrör skulle göra ytterligare lite.

Avatar Fallback
MJ  
#34183 Hej

Tack för tipsen.

Jag kände att lavett ombyggnad nog skulle bli bäst. Men...
Är den lika bra på de teleskop lösningen jag har idag? Det jag tänker på är om man skall försöka göra en konstruktion där det går att välja eller om man skall jobba bort teleskplösningen och få en enklare ren lavett lösning. Jag vill inte lägga för mycke kraft på en om byggnad.

- Något att tänka på för en levett konstruktion, typ inte för långa/korta ben...

Tanken just nu är att skära av nuvarande "ben" jämns med tanken och låta kolven sitta och sätta ett nytt lavett stöd ben under denna, kan ev bli för liten vinkel mellan ben och kolv skall kolla lite på det. En anna lösning vore även at sätta stöd benet över kolven kansek bättre.?!

/

   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34187 Det kanske inte är så mkt jobb att sätta kranen på vagnen?
Fördelen är ju att all svetsning osv blir på vagnen, kranen bibehålls original.
Sen kan du ju snabbt lägga den på 3-punkten vid annan körning.
Ytterligare fördel är ju att vid fastkörning kan stödbenen lyfta vagnen
eller hålla den uppe medan man tar lös traktorn.
Kolla det, plus förläng traktordraget 10-20cm det ser lite väl lite ut på bilden.

Avatar Fallback
MJ  
#34578 Tack för svaren

Jag håller på att skissa på en lösning med lavettben. Kände att det blir ändå lättast. Kärran är inte i skick för att bära kranen. Hoppas återkomma med bilder när det är klart.

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34588 Funderat lite.
Du har inte möjlighet att fixa styrning på kärran. Det borde vara enklare att ordna än att bygga lavettben. Skulle nog lösa hela problemet, med mervärden.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34597 Understöder Ernst,kanske en rörram med en enkel led och en styrcylinder så behåller du draget på rätta stället men vagnen blir smidig som en orm :D

Avatar Fallback
MJ  
#34625 Det lät ju intressant men hur fungerar en sådan styrning. Styr man den manuelt eller sköter den sig själv?

Blev lite sugen men kärran är inte vacker så det känns inte helt rätt att lägga tid på den. Men...??? :?

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34738 Den styr du själv med en egen hydraulventil - det ger större frihet och möjligheter.
Titta runt hos handlare och se hur de fabriksbyggda kärrorna är konstruerade.

Avatar Fallback

Re: MF35, grävagg med grip och timmer kärra...?

mf35  
#196097 hur löste du det? hur driver du kranen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).