Skogsvagn (Huggarvagnar)

ForeSteel flakinsats till skogsvagnar

11 inlägg 10028 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ForeSteel flakinsats till skogsvagnar

Fredrik Reuter  
#340331 Hittade bilden nedan som visar en Farma T6 vagn med en dumper/flak insats med gallerlämmar. Insatsen verkar också ha hydraulisk tipp.

Sökte lite på nätet nu efter denna insats men det var dåligt med resultat. Det enda jag hittade på var att ForeSteel verkar vara ett varumärke som ägs av STEEL LAB OÜ som verkar i Tartu, Estland.

Tycker den ser intressant ut, någon som vet något mer och om insatsen görs till andra huggarvagnar också?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: ForeSteel flakinsats till skogsvagnar

Ådii  
#340340 Kanske nåt samarbete med Farma bara eftersom man tydligen kan köpa flaket till Farmas vagnar.

http://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/ ... 7pbmk.html

http://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/ ... 9scwh.html

Finns en del intressanta bilder på farmas hemsida också :smile:
http://www.forsmw.se/1/sv/tillbehoer/tippchassi.php

Annars så fanns det nog väldigt lite info om ForeSteel, google brukar ju hitta det mesta men kanske dom inte vill bli hittade :mrgreen:

Hittade bara denna annons från en finsk sida..
http://www.keltainenporssi.fi/search/ag ... f7ba63.jpg

Användarvisningsbild

Re: ForeSteel flakinsats till skogsvagnar

Fredrik Reuter  
#340343 Tack för det Ådii, det verkar vara samma flak på Farmas sajt fast inte ForeSteel loggan.
Lite konstigt att de inte har någon egen sajt, men det kanske är närapå 100% OEM...

   TS
Avatar Fallback

Re: ForeSteel flakinsats till skogsvagnar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340353 Tycker mig ha sett det flaket i Farmas monter på Elmia då med farmas logga.

Användarvisningsbild

Re: ForeSteel flakinsats till skogsvagnar

Fredrik Reuter  
#340357 Ah, ok! Det missade jag på Elmia.

Vad tycker ni om konceptet annars?
Jag kan se en intressant möjlighet att använda dessa gallerlämmar speciellt vid vedtillverkning. Elevera rakt i baljan och när den är full så kan man antingen tippa veden där man vill ha den alt använda gripen (med harvpinnetillsats kanske) för att lägga upp den för förvaring efter bästa förmåga?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ForeSteel flakinsats till skogsvagnar

Skogstraktorn  
#719816 Finns det någon på forumet som har en sådan här insats? För en som mig som bara har en traktor (ingen lastare) är ju själva konceptet i teorin intressant.
Hade varit fint att kunna flytta lite grus och massor själv då och då.

Avatar Fallback

Re: ForeSteel flakinsats till skogsvagnar

Amatörhuggare 62  
#719817 Ja mycket praktiskt.
Hade ett hembyggt flak.
T Mowin 12 tonnarn.
D är sålt , är ju centrumram på dom.
Så ja hade dubbla kolvar.
En på var sida,om länkestånga 😉 (bymål)
Å likt lastbila stödben.
Backa under, å lyfta en änne åt gången.
Å så stora klammer,om banken fram.
När man la täckdike,så körde en, bare ännemä.
Å mä plåta,la singel. På slangen 👍

Avatar Fallback

Re: ForeSteel flakinsats till skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719823 Jag har en som moheda tillverkade och de har varit väldigt användbart när man i mitt fall både får vagnsstyrning och drift på flakvagnen.
Min har bara topphängd bakläm men skulle ibland velat ha en schaktläm för att lättare tippa Sten o annat kan kila fast sig i den topphängda lämmen.
Tyvärr gör inte moheda, Ftg några flak längre och Utnäs som tog över kursade för ett antal år sen

Användarvisningsbild

Re: ForeSteel flakinsats till skogsvagnar

Skogstraktorn  
#719826
gnisten83 skrev:Jag har en som moheda tillverkade och de har varit väldigt användbart när man i mitt fall både får vagnsstyrning och drift på flakvagnen.
Min har bara topphängd bakläm men skulle ibland velat ha en schaktläm för att lättare tippa Sten o annat kan kila fast sig i den topphängda lämmen.
Tyvärr gör inte moheda, Ftg några flak längre och Utnäs som tog över kursade för ett antal år sen


Det var detta jag ville höra! För hobbybruk borde det ju kunna funka bra. Någon som har koll på om det finns någon återförsäljare för Foresteel i Sverige? Jag har en Farma T9.

Användarvisningsbild

Re: ForeSteel flakinsats till skogsvagnar

Vardon  
#719843 Jag har med ett moheda flak. Dock följde det med när jag köpte vagnen så jag flyttade över flaket till en ptukärra. Kanske inte optimalt med boggieplacering men det duger.

Jag gillar att ha tipp, vagnstyrning och kran. Dock kör jag kran och tipp utifrån för snabb till och frånkoppling. Satte en extra ventil för att köra tippen och knyter ner den spaken om jag vill köra och tippa. Gjorde så då traktorerna bara har två yttre hydraulikuttag

Monterade bort gripen och satte en stor krok istället.

Dock hade jag haft problem med flsket löst var det ska stå vid förvaring då jag inte har något ställe över innanför port där jag kommer åt med kranen inkopplad. Nu kan jag bara rangera in vagnen vis frontlastaren så den kommer ur porten.

Sen är ju kranen ivägen när man tippar och när man lastar så glad jag har en patu så den går att fälla ihop.

Men vagnmässigt är den underbar

Användarvisningsbild

Re: ForeSteel flakinsats till skogsvagnar

Vardon  
#719844 En liten bild med

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).