lör 14 dec 2013, 22:04#250160
Hejbarra, har inte sett att det kommit svar på denna tråden förrän nu. Den där 2040:in i Umeå var för dyr. Däremot var det en 2040 i Gävle för nån vecka sedan för 169 000 plus moms. Den var bara vedkörd och hade gått runt 3000 timmar nått. (tycks jag minnas). DET var nog ett bra köp. Har tyvärr fortfarande inte råd. Det fina (eller bra så länge det är helt) med 2040 är att den är hydrostatdriven och har en större motor, det är bara en körspak, samt att dom har drivning på vagnen. Men för en tid sedan var det en 2020 på KVD i Östersund. Den gick för typ 125 000:-, det gjorde mig lite ledsen eftersom den var i så dåligt skick. Det var allt möjligt, dåligt tryck i hydrauliken, tveksamt skick på motorn, sliten och läckande cylindrar osv. Men ÄNDÅ betala nån så mycket pengar.
Till sommaren eller så kanske man kan börjar spekulera på allvar.
Jag vet inte riktigt vad det blir, skulle nog kunna ha vad som helst, huvudsaken den har hydraulkran. Visst är det fint med hytt men 2020 utan vagnsdrift tar sig ändå inge bättre. 2020 har en längre kran, riktigt vridhus, osv. Men det är ändå skicket, utrustningen och priset som får avgöra. Min morbror har en 1020 och han klagade på den svaga växellådan och avrådde mig att skaffa någon, men jag har funderat.. Jag tänker mig att man kommer köra mest på vintern med sin Terri, och om man trampar ordentliga spår så borde den ju vara optimal för mitt behov. Dvs ta igen vindfällen, hugga ved och gallra lite på nån myrholme. För dom behoven passar varken äldre skotare (Hemek, Teg), fyrhjuling eller traktor. Men men, får se hur det slutar.