ons 26 aug 2015, 09:47#340234
Dessa problem fanns innan Autotune så det är nog inte det systemet i sig det är mest akut fel på.
Ursäkter och förklaringar är en klen tröst när nåt hänt. Bättre vore o rätta till det så det inte händer igen.
Direktinsprut är det jag tror på och det kommer nog om nåt år. Men det blir samma där, det behöver en referens av resultat.
Autotune och tändning arbetar ihop. Den "lär" sig och minns. Att den anpassar sig är den bästa egenskapen.
Gas spjällets position, varvtal, temp, tändläge, tändkurva, bränslekurvans bränsle mängd (och säkert nåt jag missat) spelar ett tufft spel ihop som med motorns egenskaper ger ett visst resultat. Det här med expansion, gast tryck och flöden är invecklat och många grejer påverkar varandra.
Att det ska vara bränsle relaterade pronlem är inte troligt om man inte mixtrat med blandningar, oljor och typ av bränsle.
Hade det varit Aspen som var boven hade det framkommit rätt snabbt för många år sedan.