ATV och UTV i skogen

Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

32 inlägg 10367 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

Fredrik Reuter  
#340232 Nu kan det snart bli krav på ett speciellt körkort för att köra fyrhjulingar eller ATV:er. Detta efter förslag från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

VTI har granskat flertalet olyckor med fyrhjulingar och tagit fram ett förslag på "körkort" med både teoretiskt test och "uppkörning".

Främst syftar de till att utbilda förare om riskerna med att köra fyrhjuling, inkl "fyllekörning" men också hjälmkrav.

http://expressen.se/motor/forslag-infor ... yrhjuling/



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

åberg  
#340235 Inte orimligt.

Gissningsvis får man fortsätta köra om man tagit annat körkort tidigare?

Två exempel:
Min lilla mamma får köra tung mc fast hon aldrig gjort det och helt saknar utbildning för det.
Snöskoter får man köra utan utbildning för det om man tagit B-körkort före 1 januari 2000.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

Ängagärdet  
#340236 Hur många av olyckorna har drabbat 3:e person? Är det inte så att de allra flesta av olyckorna innefattar endast föraren och ev medpassagerare? Tycker detta är ynkligt, begriper man inte att man ska köra nykter så får man väl skylla sig själv!

Avatar Fallback

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

jannee  
#340237 SJÄLVKLART att kort ska införas.
Svenska folket har inte längre något sunt förnuft kvar------ detta är i alla fall vad myndigheterna anser, tyvärr ligger det också något i det.
Å andra sidan tror alla att bara man har ett kort så är allt bra, vilket det tyvärr oftast inte är.
För övrigt är ALLA fordon riktiga mördarmaskiner om de inte framförs på rätt sätt. Dock är det många personer som är mer eller mindre totalt befriade från någon ansvarskänsla, dessa lär man nog ändå inte få någon fason på, med kort eller inte.

Avatar Fallback

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

tallen100  
#340246 Fyrhjulingar är farliga grejer både på väg och i terräng om det saknas vett bakom styret... Men så är det med allt och det ändrar knappast något "körkort" på.
Men det är väll som med motor och röjsågsplastkortet, det finns pengar att håva in.

Avatar Fallback

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

TheJo  
#342777 Farligt med fyrhjuling.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21443752.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21443900.ab

Användarvisningsbild

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

T Landström  
#342778 Värst är väl alla underåriga som framför 4-hjulingar...
Har ett gäng här omkring som är ute och sladdar och river upp vägarna... Väntar bara på dagen då jag möter en ambulans...

Användarvisningsbild

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

Hammaren  
#342796 Jag betvivlar att ett körkort hjälper, jag menar hur länge har det inte funnits B-körkort för bil? Det finns massor med dårar
som kör på fyllan, kör för fort, kör av vägen, kör på oskyldigt folk fast dom har kort, vissa kör utan kort.
Och vad gäller omyndiga ungdomar som kör atv på vägar, kör sönder i terrängen osv, plocka av föräldrarna deras kort.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670184 Ur en intervju med Tomas Gullberg i DT idag

"Körkort för motorsåg och röjsåg är konkreta resultat av hans arbete. I dag har över 160 000 sådana körkort utfärdats. Nu är ett för fyrhjuling på gång.

– Idag dör fler i olyckor med fyrhjuling än med motorsåg, säger Tomas Gullberg."

Bara så ni vet, nu är det snart dags för nya kurser, garanterat med minst fyra behörighetsnivåer. Tror jag.

Avatar Fallback

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

tallen100  
#670187 Ja, och sen blir allt, så bra, så bra 😤

Skulle vara intressant att veta om sågolyckorna gått ner mycket efter att det magiska körkortet kom till..

Användarvisningsbild

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670207
tallen100 skrev:Ja, och sen blir allt, så bra, så bra 😤

Skulle vara intressant att veta om sågolyckorna gått ner mycket efter att det magiska körkortet kom till..


Så här säger Gullberg:

"När Tomas går i skogen ser han på stubbarna att hans arbete lönat sig. I början av 2000-talet var det mycket slafs och slarv, nu syns det på stubbarna att skogsarbetarna lärt sig göra säkrare fällningar."

Så annorlunda stubbar i varje fall.....

Användarvisningsbild

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670210 Och så här

"Någon säker och tillgänglig statistik finns inte längre om dödsfall vid skogsarbete. Arbetsmiljöverket har tyvärr buntat ihop de siffrorna med annat.

– När vi började dog fem till tio varje år, nu ligger det på noll till fem. När det varit stora stormar är risken större, det finns inget så farligt som stormfälld skog."

Bedöm resultatet och säkerheten i siffrorna själv.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

anersimyra  
#670229
Uvskogen skrev:Och så här

"Någon säker och tillgänglig statistik finns inte längre om dödsfall vid skogsarbete. Arbetsmiljöverket har tyvärr buntat ihop de siffrorna med annat.

– När vi började dog fem till tio varje år, nu ligger det på noll till fem. När det varit stora stormar är risken större, det finns inget så farligt som stormfälld skog."

Bedöm resultatet och säkerheten i siffrorna själv.
. Det innevarande året så känner jag en skogshuggare och två arborister som skadats svårt i jobbet med påföljande sjukskrivning som varade mer än sex månader, att de inte hamnade i statistiken över dödsfall var enbart en lycklig slump. För övrigt har jag noterat att många arborister har usel kännedom kring träd som ligger i spänn och hur dessa ska upparbetas..😳

Användarvisningsbild

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

halvproffs  
#670333
Uvskogen skrev:Och så här

"Någon säker och tillgänglig statistik finns inte längre om dödsfall vid skogsarbete. Arbetsmiljöverket har tyvärr buntat ihop de siffrorna med annat.

– När vi började dog fem till tio varje år, nu ligger det på noll till fem. När det varit stora stormar är risken större, det finns inget så farligt som stormfälld skog."

Bedöm resultatet och säkerheten i siffrorna själv.


Finns inte många självverksamma längre och då blir ju statestik just statestik.
Dom som trots allt är självverksamma är duktiga huggare med vana och utbildning.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet?

anersimyra  
#670340 Körkortskrav för olika hjulingar finns förstås redan, de utökade kraven kommer sannolikt att kräva en utbildning lik det yrkesbevis som funnits sedan länge och som jag själv borde ha tagit redan innan jag köpte mitt ekipage. Min egen ” try and error utbildning ” blev minst sagt väl spännande..😳

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).