Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patruuna två spaks

7 inlägg 7784 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Patruuna två spaks

Boman650  
#340155 Är det nån som ha erfarenhet av mekaniska två spaks på en patruuna. Ha aldrig provat å det känns som det kunde börja kärva när dom börjar bli nå år å lite glapp.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Patruuna två spaks

Fredrik Reuter  
#340231 Hej,
Jag har ingen erfarenhet av just Patruuna, men Nordhydrauliks tvåspak har jag meckat lite med.
Man får vara med och efterjustera och vara rädd om länkagen, de tål inte allt som kan hända bakom en traktor.
Smörja länkage är inte heller helt fel, går snabbt dessutom.

Men i stort måste jag säga att det funkat bra.

Hoppas någon ansluter som har erfarenhet av Patruuna!

Användarvisningsbild

Re: Patruuna två spaks

Boman650  
#340243 Du ha ju säkert kört vanliga sexspaks å tycker du ett stort lyft me dom spakarna du mot sexspaks ? Måste man byta nån kulled i bland å smörja lite så är det ju ingen större problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna två spaks

Stenmark  
#340244 Hej första inlägget från mej har en patruuna40 sedan 4år köpt beg med dessa spakar tyvärr utan stödben men väl med vagnsstyrning har fungerat felfritt hitentills och jag har väl inte smörjt allt för mycket. Vet inte årsmodell på den problemet är att den går lite för lätt att vika spaken så man öppnar gripen ibland :???:

Användarvisningsbild

Re: Patruuna två spaks

Yrttivaara44  
#343301 Jag har åxå en patuna vagn med 2 spak. Har åxå problem med att man öppnar gripen av misstag ofta.. måste säga att jag tycker det är en riktigt dålig konstruktion. Har funderat på att bygga om som vretenvsgnen har, att det går ut en extra spak som man kan vrida på.. ni kanske förstår.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna två spaks

Yrttivaara44  
#343302
Yrttivaara44 skrev:Jag har åxå en patuna vagn med 2 spak. Har åxå problem med att man öppnar gripen av misstag ofta.. måste säga att jag tycker det är en riktigt dålig konstruktion. Har funderat på att bygga om som vretenvsgnen har, att det går ut en extra spak som man kan vrida på.. ni kanske förstår.


Detta paket använder sig vreten av.. har provat en sån vagn med detta ventilpaket. Perfekt när man åxå har utskjut på kran.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna två spaks

Boman650  
#343511 Ett begagnat ventil paket som är el styrt bruka ju gå hitta till hyfsad kurs. Då kan man ju ha grip och utskjut på knappar och bara två Stumma spakar. Blir ju lite mindre slang som ska in i hytten också

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).