Skogsröjning

det här med stubbskott

6 inlägg 7257 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

det här med stubbskott

risarn  
#339980 verkar bli mest stubbskott om man röjer/avverkar björk från okt-maj

och mindre om man kör låga stubbar från aug till okt

förut hette det alltid att stubben skulle vara 15 cm ca och därmed torka och ge ringa stubbskott,har aldrig verkat stämma tycker jag

vad är era erfarenheter och knep i frågan



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: det här med stubbskott

jannee  
#339982 Höga stubbar (runt 40-50 cm) ger oftast endast stubbskott, låga stubbar ger massor av rotskott, vilket i mitt tycke är 7 resor värre.
Kanske bara inbillning men stubbskotten verkar vara mer aptitliga för viltet än rotskotten.

Avatar Fallback

Re: det här med stubbskott

risarn  
#339985 du tänker på asp när du menar rotskott antar jag :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: det här med stubbskott

jannee  
#340030 Undviker skott från Asp, behandlar stubbarna DIREKT vid avverkning med en blandning av glykol och Roundup.
Björk, bok, hassel och även ek är det jag har mest problem med.
Bör kanske tillägga att jag tagit för vana att bespruta mina planteringar 2:a året efter plantering och då med Roundup, kanske inte direkt miljövänligt men minskar behovet av röjningar radikalt.

Avatar Fallback

Re: det här med stubbskott

saekb  
#403697
jannee skrev:Undviker skott från Asp, behandlar stubbarna DIREKT vid avverkning med en blandning av glykol och Roundup.
Björk, bok, hassel och även ek är det jag har mest problem med.
Bör kanske tillägga att jag tagit för vana att bespruta mina planteringar 2:a året efter plantering och då med Roundup, kanske inte direkt miljövänligt men minskar behovet av röjningar radikalt.


Det finns olika Roundup. Klass 1 eller 3. Klass 1 är för lantbrukare med tillstånd och 3 kan man köpa på ICA. Vilken Roundup ska man använda? Har prövat med ICA-varianten och penslat enl. anvisningarna men det har fungerat dåligt. Jag har mest problem med asp, pil, fläder sedan betet upphört på betesmarkerna. Tänkte pröva med glykolinblandning. Hoppas någon med erfarenhet svarar.

Avatar Fallback

Re: det här med stubbskott

ÅsaNisse  
#403705 Min erfarenhet av 30-års slyröjning på vägkanter är att det man röjer när buskarna börjar förbereda sig för vintervila är det mest effektiva. När själva växtsäsongen är över och saven börjar gå ner i roten så slår man av det så blir roten utarmad och har mycket mindre växtkraft nästa år.
Det ska helst vara slö klinga med så stubben trasas sönder. Trädgårdsmästare och arborister gör rena snitt för att skada minimalt.
September är helt klart bästa tid, enligt min uppfattning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).