Motorsåg och handhållet

Svärdslängder och Kastrisk

166 inlägg 49453 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Erre  
#339971 Nu har jag kört å kört å får nog inte bättre resultat.
Det var liten skillnad mellan svärdslängderna .
Jag kommenterar inget innan filmerna laddats upp å ni får se själva. :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Göt  
#339972 bra jobbat :-BD

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Erre  
#339995 Med hjälp av Fredrik har vi här en film.





Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Fredrik Reuter  
#339997 Hej,
Måste säga att det är ett gediget test du gör Erre, all heder!
Det var roligt att klippa ihop detta, och hoppas det blir bra så vi tillsammans kan diskutera vidare om detta.
Känns det som att korta svärd ökar kastrisken när man tittar på videon? Om än dock en liten ökning?

Avatar Fallback

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Jim_the_one  
#340011 Ser ju helt klart ur som att 13" kastar längst :-BD

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Erre  
#340031 Tack för det Fredrik.

Ja 13 tums svärdet har gett mest påverkan hela tiden. Något som förvånade mig.
Men även den lilla skillnaden mellan svärdslängderna var förvånande.

Har nog kört ett 20 tal ggr med varje svärd, och haft i stortsett samma resultat varje gång.

Jag gick in i detta fullt övertygad att ett 15 tums svärd borde ha mer Kastkraft än ett 13 tums svärd. Och att kanske låg brytpunkten på ca 15 tum. Dvs att ett 18 svärd skulle minska lite i kraft i förhållande till 15.
Men ICKE!!
Roligt har det varit iallafall! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Fredrik Reuter  
#340038 Hmm, undrar om det här kan appliceras, alltså att ökad vikt dämpar rekyl.

Från wikipedia:

Lagen om rörelsemängdens bevarande medför att om det rekylerande systemets vikt ökar, kommer rekylhastigheten att minska.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Rekyl

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Erre  
#340040 Kan säkert spela in.

Jag har en galen tanke.
Det man vinner i kraft förlorar man i längd.

Det innebär väl även då att om vi säger ( förenklat) att kedjans hastighet å energi räcker för att lyfta svärdet från utgångspunkten lika mycket oavsett längd på svärdet.
Då ger ju ett längre svärd mindre grader i utslag på sågen bakom den fixerade punkten.
Store pojkens Brio får demonstrera vad jag menar. :grin:

Är jag ute å cyklar eller vad tror ni?????
Senast redigerad av Erre mån 24 aug 2015, 05:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Svärdslängder och Kastrisk

jannee  
#340043 Hur som helst tycker jag att kasten känns MINDRE med ett långt svärd. Kedjebromsen slår mer sällan till med ett långt svärd, i alla fall min uppfattning.
Rörelseenergin är säkert densamma dock blir påverkan på sågkroppen mindre = handleden når inte kastskyddet.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340050 Större sågar och svärdslängder ger kraftigare kast. En 100cc med med 20" har mer kraft att få fart på den större vikten.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Erre  
#340051
Mange skrev:Större sågar och svärdslängder ger kraftigare kast. En 100cc med med 20" har mer kraft att få fart på den större vikten.


Sant.
Men har var bara tänkt att testa olika svärdslängder med en å samma såg.
För att förutsättningarna skulle vara desamma.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340054 Jo, det är bra och lärorikt! Roligt o se!

En teknisk aspekt är hur broms aktiveras. Det har ingen skillnad på bromstid efter den aktiverats, men tiden fram till broms aktiveras skiljer en del.
Aktiveras broms genom att handled aktiverar kastskyddshantaget på tar det vesentligt längre tid.
Håller man då fel eller inte alls i bågen, är det rätt kört.
Har sågen högerhandsskydd/triobrake/TAC går det fortare fram till att broms aktiveras.

Vikt/mekanism, bromsband, varvtal, kraft lagrad i vikt i motorns rotation har även betydelse.

Avatar Fallback

Re: Svärdslängder och Kastrisk

röjar kalle  
#340057 Det är en sak som jag funderar över om dom testerna ni har gjort stämmer.Så skulle det inte få säljas några sågar överhuvudtaget med mindre svärd än 30 tum. Så vi får hoppas att inte Arbetsnuvadeheterverket får del av testerna för då är det kört. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängder och Kastrisk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340092 SMP gjorde kast tester på sågar frekvent. Vet inte om de fortfarande gör det.

Avatar Fallback

Re: Svärdslängder och Kastrisk

jannee  
#340102 Tror att Erres test ändå är mest objektivt. Börjar man blanda in olika stora motorstyrkor/motorsågstyngder/olika typer av kedjor/hastigheter kan man säkert få fram det resultat man själv är ute efter.
Själv får jag alltid mindre kast än andra, kanske beroende på att mina kedjor alltid är så ovassa. :oops: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).