Motorsåg och handhållet

Jonsered 455

83 inlägg 46259 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33982 I ett av uthusen hittade jag en Jonsered 455. Vad är detta för typ av såg, något för skogsarbete? Såg fräsch ut.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33985 Trevlig såg, bra tryck i dem.

Jag gillar dem!

:D

Användarvisningsbild
totte  
#33988 Gjordes från 1986-1993

44.3 cc

vikt utan svärd o kedja 4.81 kg

Kedja .325 in.

Källa: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/G ... r?OpenView

Jag har inte kört 455 men förgångaren 451E i professionellt arbete. Den var en utmärkt såg och om din 455:a är i hygligt skick så är det en bra allroundsåg för skogsarbete om det inte handlar om det riktigt grova, då är den i underkant skulle jag säga. Det kan vara problem att hitta reservdelar men som regel inte omöjligt om man utnyttjar kontakter, t ex här. Fixade min J 520SP på det sättet.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33991 Försäljnings brochyrens spec:

44,3cc
2,7hp/ 9000rpm
20m/sek
12"-18" svärd
5,7kg inkl. 15" svärd/kjedja.

Byggd av 180 delar.
Luftkyld bränsletank!



:shock: :D

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156255 Luftkyld bränsletank? ;)

Jo, jag har ju en huskvarna 339xp och kör förstagallring och något enstaka vindfälle till massaved. Smidig såg, även om den har sina egenheter. Om man nu skulle ställa sig och kapa ved hemmavid (upp till 25-30cm), är det bättre att ta 455:an? ÄR det något den är bättre till, eller är den så gammal så att 339 slår den på fingrarna mest hela tiden?

Ursäkta bumpen, men veden som följde med gården börjar ta slut, så får kanske såga lite till sommaren. Vi gör av med någon/några kubik bara. Motorsåg och yxa får det bli: :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156269 455 är en trevlig såg, jag hade nog tagit den o låtit 339 vila upp sig.
Kommer inte riktigt överens med 339, det är nog ömsesidigt....

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176626 Vad är det för luftfilterfilter till den här? Tog loss något som jag trodde var ett väldigt igensatt nylonfilter, men det kändes nästan som filt/tyg på ena sidan (den smutsiga). Igensatt eller skall det vara något sådant papp/filt där?
Senast redigerad av Mangan fre 01 jun 2012, 08:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176665 Tror inte jag sett papp filter på dessa, bara nylon.

Men vänta lite... Det här känns bekant på nåt vis...

Tål nog o kollas upp mer, jag blev lite osäker.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

bmbamse  
#176704 På mina ser det "tyg-aktigt" ut på "skitiga" sidan, så det är nog rätt. Tvätta med lite diskmedel å en gammal tandborste, för så gör jag...

Min 455:a som är arvegods efter farsan har kapat hundratals kubikmeter ved då det var enda sågen farsan brukade sen han köpte den ny.

Den är lillasyskon till och snarlik 535 som jag gjort en tråd om här:
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=13447

Suverän såg! :smile:

/Marcus

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176707 Finns det någon handhavandemanual till den, den där stoppknappen ser väldigt lite ut, går inte att röra tycker jag. Finns det primer/halvgas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

bmbamse  
#176712 Ingen Primer, stoppknappen är en vanlig vippbrytare som stannar kvar i båda lägena. Uppåt bör vara kör-läge och nedåt är stopp.

Drar du ut choken så får du automagiskt start-gas; ryck med den utdragen tills du hör att den tänder till, tryck in choken helt och ryck tills den startar. kläm till på gasen så går den ned på tomgång. -Inga konstigheter!

Användarmanual på engelska mfl: http://www.jonsered.com/ddoc/JONO/JONO1997_AAaa/JONO1997_AAaa__108070242.pdf

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

bmbamse  
#176714
Mangan skrev:Luftkyld bränsletank? ;)

Se: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=13447&st=0&sk=t&sd=a&start=15
bmbamse skrev:
Bild

Jag tycker den är riktigt finurligt ihopfunderad! Hålet intill högra tanklocket leder kylluft över till kopplingssidan för att kyla bränsletanken har jag förstått... i den kanalen mynnar också tankavluftningen.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#176769 Stoppbrytaren på min 520 SP, i stort sett samma såg, gav upp, jag satte i en liten elektronikbrytare och sågade av vippan en bit. Mycket bra sågar Jonseredarna från den här tiden.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176905 Ah, brytaren hade gett upp här med. Men även utan brytare fick jag igång sågen på 6-7:e draget eller så. Hade bara bytt bensin. Tyvärr så gick den dåligt, när jag gasade så dog den nästan. Packningen till bränsletankslocket var också i bitar, så det måste jag väl fixa nytt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#176932 Du vet vilken typ av brytare jag menade, en sån där mini-vippbrytare med metallarm. Passade fint på plats, bara att löda på en tråd att jorda runt fastsättningen och löda dit stoppkabeln från spolen på det andra stiftet, har funkat fint i flera år. Så kan man ju kapa ner vippan till önskad längd.

Typ den här:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20427

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).