Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skogsmaskinsförare idag, möjlighet få jobb?

7 inlägg 5573 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsmaskinsförare idag, möjlighet få jobb?

Danlin  
#339794 Hej på er,
Jag är 39 år, från övik och börjar läsa en skogsmaskinsutbildning 24aug. (Umeå)
Vill gärna ha era synpunkter på hur efterfrågan på maskinförare ser ut idag?
Hur ser du på jobbet?
Har ett otroligt stort intresse för skogen och maskiner, därför jag nu tar chansen att sadla om :)
Mycket tacksam för era synpunkter.
/Daniel



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinsförare idag, möjlighet få jobb?

Fredrik Reuter  
#339877 Hej,
Resurserna att få ut virke till skogsindustrin kommer fortsatt behövas.
Så jobben kommer nog finnas, det gäller bara att hitta dem!

Merparten av resurserna idag är genom sk skogsentreprenad, endast en liten del är "bolagsägda" maskingrupper.

Skogsentreprenaden är idag relativt marginaliserad och det gör att det är svårt för en maskinägare att ta in en lärling med full lön, dessutom med risktagandet att kanske inte personen är lämpad för just det jobbet.

Så satsa på att vara framåt vid skolpraktiken, försök kolla av ditt område efter skogsentreprenörer med bra renommé och försök komma in på praktik där.
Väl en fot inne och ni båda märker att det funkar så kan du be att för köra helger för att träna.

Ovanstående kanske låter absurt, men det är delvis så branschen är idag.

Alternativet är att försöka komma in i något maskinlag hos bolagen, men de är som sagt få och det är därför svårare att komma in där.

Det kanske viktigaste är ett stort intresse för skog (och i viss mån maskiner). Har du detta så kommer intresset att ge dig jobb!

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinsförare idag, möjlighet få jobb?

Danlin  
#339882 Ok det var bra tips och skönt att höra en relativt positiv syn på branschen :)
Är grymt taggad inför utb och jag kommer göra allt för att lära mig så mycket det bara går .
Har tagit kontakt med några entreprenörer tidigare och skall kontakta dem igen och höra ang praktikplats och möjligheterna till att "träna" :)
Tack för ditt svar Fredrik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinsförare idag, möjlighet få jobb?

fabian71  
#341564 Jag tycker du gör helt rätt i att sadla om, välkommen till gänget :D

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinsförare idag, möjlighet få jobb?

Danlin  
#344071 Tackar :) verkar inte helt omöjligt få praktikplats och hoppas det finns behov av förare sedan i vår :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinsförare idag, möjlighet få jobb?

jannee  
#344076 Du måste vara "lite" reperationskunnig = inte rädd för att skita ned dig, dessutom lite av en ensamvarg. Kreativ när alla dessa "småproblem" dyker upp, som det ständigt gör i denna bransch = m.a.o. självgående.
Stresstålig, för hur bra det än går vill ALLA att det ska gå fortare och bli bättre, å andra sidan är det så överallt.
Lönsamheten för maskinägaren är inte speciellt bra vilket gör att du inte kan räkna med någon hög lön, å andra sidan kanske möjligheterna finns att jobba några extratimmar varje vecka som gör att du får råd att också leva - inte bara överleva.
Största nackdelen är att det ibland kan bli långa pendlingsavstånd = tidiga mornar och eller sena kvällar.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinsförare idag, möjlighet få jobb?

Danlin  
#344360 Jo det har jag förstått och tur jag tycker det är kul att skruva :)
Har nu fått praktikplats, tjohoo!
Lönen är ju inte allt, det viktigaste är ju att man trivs på jobbet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).