Gallring

Förröjning: Stammar som är väldigt nära varandra

7 inlägg 6467 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förröjning: Stammar som är väldigt nära varandra

Mattz  
#339713 Hej jag är relativt nybliven skogsägare haft skog i 3 år. Har nu ca 50 HA där jag sköter förröjning, röjning och vindfällen själv och med Farsans hjälp(billig Pensionärs arbetskraft :mrgreen: ). Har nu varit i skogen en del sen unga år och röjt men gjort det på talang utan att studera skogsvård desto mera.

Tycker att det funkar ok men ibland debatterar jag med mig själv om jag skall ta bort stammar som är väldigt nära varandra typ 10-20 cm som är ska vi säga är 10cm diameter i brösthöjd som jag ändå kunde lämna över till gallringsmaskinen. Det jag funderar på är om en gallringsmaskin grip klarar av att ta bort stammar som är så nära varandra eller skall man göra det i röjningen. Det är ju så att den som röjer och maskinoperatören kommer ju aldrig att tänka på samma sätt så skall man i detta fall lämna över valet till den som kör gallringsmaskinen eller göra det själv? Tacksam för synpunkter



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Förröjning: Stammar som är väldigt nära varandra

Fredrik Reuter  
#339718 Hej,
Det beror till viss del på storleken på aggregatet om skördarföraren kan smyga intill och ta träd nära varandra. Runt 20cm borde inte vara några problem, men det börjar bli risk för skador ner mot 10cm förband.

En idé är att du sparar om du vet att gallring är förestående och har med dig sprayfärg och sprayar en ring runt det du klassar som huvudstam.
När jag körde skördare så körde jag på detta vis några gånger och det fungerade. Den enda passusen är om skördarföraren vill lägga en väg just där du sprayat på ett träd, då får du vara beredd på att allt ryker.

En passus till är att medelstammen i uttaget vid gallring sjunker om du lämnar kvar för mycket, det blir alltså dyrare avverkning. Vart den gyllene gränsen går mellan att du får mer kubik avverkat till att skördningen blir för dyr vågar jag inte säga på rak arm. Men 10cm BHD tycker jag borde kunna ge ett netto, men det är nog på gränsen!

Avatar Fallback

Re: Förröjning: Stammar som är väldigt nära varandra

jannee  
#339723 Röjer kull ALLT som jag kan ta med Strandklingan i ett svep. Enbitarträd går minus -så är det bara- om man ska leja för arbetet.
Betydligt bättre netto om man kan skjuta på förstagallringen i 10 år.
Rätt eller fel, det är upp till var och en att avgöra vilket han tror blir/är bäst.
Jag kör med devisen: Själv är bäste dräng.

Avatar Fallback

Re: Förröjning: Stammar som är väldigt nära varandra

Robertberg  
#339756 Slänger in en annan fråga, Om bägge de där stammarna på 10 cm som står nära varandra ska bort, är det då ekonomiskt motiverat att spara bägge två om skördaren har flerträdshantering?

Avatar Fallback

Re: Förröjning: Stammar som är väldigt nära varandra

surjämten  
#339901 Måste bara få göra ett inlägg om utrymme o växtlighet.
Förra helgen tog jag ner en tall, som stått ensam, på stugtomten i Jämtland. Rotbitens diameter var ca 35 cm och vi gjorde en huggkubbe av den. När vi räknade årsringarna visade det sig att trädet var endast ca 40 år :shock: .
Om jag inte tidigare varit övertygad om att träd ska ha utrymme så är jag det nu.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning: Stammar som är väldigt nära varandra

Hammaren  
#339934 Jag brukar kapa närliggande stam och dra ut den en bit från den kvarvarande stammen, så får skördarföraren göra som han vill om han tar den eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning: Stammar som är väldigt nära varandra

Fredrik Reuter  
#339937
obantteg skrev:Slänger in en annan fråga, Om bägge de där stammarna på 10 cm som står nära varandra ska bort, är det då ekonomiskt motiverat att spara bägge två om skördaren har flerträdshantering?


Hej,
Om du har lägsta BHD på 10cm så har du ganska skaplig medelstam, troligtvis runt 0,09 i uttagen medelstam. Det är ingen större fara enligt mig. Det blir dock fort (väldigt fort) dyrare avverkning om man har mycket under säg 8cm BHD.

Flerträdshanteringen tror jag inte spelar någon roll, båda stammarna räknas och medelstammen blir på ungefär den samma. Avverkningspriset (bortsättningen) tror jag också är samma ut till markägaren oavsett om man har flerträd eller inte, eller har det börjat slå ut till mägare också, någon som vet?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).