Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek expanderar

9 inlägg 6192 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek expanderar

Fredrik Reuter  
#326112 Vimek, som tillverkar mindre skogsmaskiner för främst beståndsgående gallring expanderar och blickar ut över nya marknader. Med ett omsättningsrekord på 61Mkr ifjol så sker nu nyanställningar och etableringar på nya marknader, bl a Brasilien och även Asien.

Med positiva signaler från både Vimek och Malwa så verkar det som att detta segment med mindre skogsmaskiner har hittat en nisch och är på frammarsch. Det ska bli spännande att följa utvecklingen på detta.

Vad tror du, kommer små skogsmaskiner som Vimek och Malwa att börja plocka seriösa marknadsandelar från de stora?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek expanderar

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326154 följer...

Användarvisningsbild

Re: Vimek expanderar

sundelius  
#326163 Jag hoppas.....
Är väl tvungen att inse att investeringen att köpa en Malwa inte är försvarbar om man bara vill köra i sin egen skog :sad:
Ett är dock säkert, de gallringar jag ska ta till hösten som jag inte hinner manuellhugga ska jag söka efter närmsta avverkningsgrupp. Beståndet efter gallring i Säffle såg ut som jag vill ha det :smile:

Avatar Fallback

Re: Vimek expanderar

Flax12  
#326174 Tja fortsätter dom med marknadsföring, som trycker på fördelarna för dom maskin systemen och sen duktiga entreprenörer som kan ta betalt för vad det kostar, så kan dom ta en liten del...kanske. Behövs olika system för drivning för att driva utvecklingen av dom samma framåt.

Avatar Fallback

Re: Vimek expanderar

Hugin  
#326230 Har haft Vimekgrupp med mycket kunnig persona för förstagallring vid några tillfällen. Är mycket nöjd med resultatet. Den enda nackdel jag kan lyfta fram är trafikfaran. "Trafikfaran"? - Jo en granne har nyttjat gruppen i ett skifte som går ut till väg: jag har klagat hos honom att han har orsakat en trafikfara, genom att man inte kan hålla ögonen på vägen utan tittar in i skogen och njuter då man kör (alldeles för sakta) förbi ...
Bara att önska lycka till i expansionen och hoppas att den också sker i Sverige! Vimeks system har en given plats i våra gallringsskogar.

Avatar Fallback

Re: Vimek expanderar

mikael eriksson  
#326256 Det är en vimek grupp igång i norra Hälsingland nu. Vi har gallrat i ca 2 mån nu.

Avatar Fallback

Re: Vimek expanderar

Rotröta  
#339645 Tror tyvärr inte att det finns någon framtid med vimek skördare ,vet en i Stockholms trakten som gav upp efter 3 månader

Avatar Fallback

Re: Vimek expanderar

ulfgustav  
#339670 Men Snälla Rotröta
Hur många andra entreprenörer har inte gett upp efter kort tid.
Belasta inte maskiner och teknik med sådana åsikter, verkligheten är ju att med Vimek maskinerna så görs det jättefina jobb i bla Sveriges skogar.
Det finns all anledning att uppskatta bröderna Nilssons verk, som startade och drev Vimek i många år men som numera är "friherrar"

Avatar Fallback

Re: Vimek expanderar

Rotröta  
#339705 Dom gör fina jobb men det finns igen entreprenör som kan överleva om man måste belåna maskinen vidköp,rottne och sampo gör samma sak fast bättre

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).