Ny Teknik och Elektronik

Allt om att flyga drönare

67 inlägg 39062 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336632 Syna försäkringen innan du börjar flyga drönare http://www.lantbruk.com/lantbruk/syna-f ... er-dronare
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

stegmaster  
#336648
Fredrik Reuter skrev:Stegmaster: Jag tror inte fps är det främsta problemen med hackiga panoreringar. Hade du kunnat redigera i 50fps tror jag inte du märkt någon skillnad. Det är främst dagens codec:ar som inte är programmerade för dessa panoreringar där hela nilden rör sig. Höjd bitrate på videon gör dock sitt till. Jag kan filma i 200Mbit/s med min systemkamera och då blir det bättre. Pröva om du kan höja bitraten på kameran så kanske det blir något bättre. Tyvärr tror jag inte det kommer bli helt bra för som sagt, codec och komprimeringsstandard (oftast H.264) sätter stopp för det. GOP talet tror jag är den springande punkten i komprimeringen. GOP står för Group Of Pictures och anger hur många huvudbilder en viss sekvens ska innehålla. Få sådana så uppdateras enbart delar bilden inom en given tidsrymd. Panorerar man då hela bilden blir det inte bra. Intervjuar en person med statisk bakgrund så märks det inte...

OK, tack for det. :grin:
Såg bara hur smidig och lungt råfilen gick med 1080p och 50fps, ingen hacking als då.
Har inte riktig koll på detta med bitrate, men ska forsöka kolla det. :oops:
.

Användarvisningsbild

Sv: Allt om att flyga drönare

Fredrik Reuter  
#336999 Hej,
Fick ett hemskt återfall bara sådär idag och byggde ihop den stora hexakoptern jag har.
Den har varit isär och ihop i omgångar men tanken är att nu ska den få vara som den är.

Så här kan det se ut när man bygger själv. Kaos, men kul!

bygga-multikopter.jpg


Jag fick faktiskt testaflyga den lite ikväll också och det fungerade vid första försöket. Lite småtrix kvar givetvis, men det tar sig.

Denna ska kunna lyfta upp till 6kg inkl egen vikt. Bara batteriet på 6S, 22.000mAh väger som den mindre drönaren så denna har man lite respekt för faktiskt. När jag testflyger denna hemma får inte ungarna vara ute.

Tanken med denna är den dels ska kunna filma med en systemkamera och också kunna ha en liten stillbildskamera för kartering. Med en liten kamera ska den kunna flyga över 30 min.

Det ska bli riktigt kul att testa mer med denna nu och jag återkommer med rapporter!

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337413 Drönarförare kan krävas på skadestånd http://www.dn.se/nyheter/sverige/dronar ... kadestand/

Många flyger oerhört oansvarigt http://www.dn.se/nyheter/sverige/det-ar ... ansvarigt/
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Erre  
#337478 Denna var häftig!!!


Avatar Fallback

Re: Allt om att flyga drönare

Krokmark  
#337531 Kostar just nu $699, efter den 15/8 kostar den $999...
Lite väl häftigt för en drönare du inte kan styra själv, dock ett MYCKET häftigt koncept...

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Erre  
#337536 En kompis tipsade om denna. Är inte i produktion än sa han. Dom behövde få ihop tillräckligt många beställningar för att börja serietillverka dom.
Å är man inte med på första tåget så blir det dyrare sen.

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

stegmaster  
#337542 Ja det er för dyrt för en drönare man inte kan flyga manuelt, dessutan finns det vanliga drönare redan med "follow me" funktion, va jag vet.

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Fredrik Reuter  
#337613 Hej,
Ja, Lily har vi haft uppe i en annan tråd: Lily - Ny drönare för sport och fritid (ingen fara att den diskuteras på fler ställen).
Jag tror säkert den kommer få en kundkrets. Jag är ju lite mer av meckare så jag gillar lite mer system där man kan göra mer saker om man vill.

Synd f.ö att regnet kom, jag hade allt förberett för en video med autonom flygning med förprogrammerad rutt med min Pixhawk. Det får komma senare...

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

stegmaster  
#337686 Här er lite möjligheter man har med bilder och en DJI Phantom 3 Adv.
Återkommar med film när det händer något som man kan filma, och jag får lite mer drag på redigeringen.
Tänkte filma med en vanlig system kamera på bakken samtidig med drönaren, så man kan lägga "Picture in Picture" (altså en liten film i ena hörnet på hovedfilmen), då får man dessutan riktig ljud, och behöver ingen musik. :smile:


Först en RAW fil (som er bearbetat lite och konvertert til jpg fil) som er på på ca 10mb.
Bild



Sen en bild som bara er klippt direkt ut från en film, ca 1mb.(Detta blir givetvis 16:9 format, sen filmen er så)
Funkar skapligt even det tycker jag, dock kan man inte forstörra bilden mycket före den blir suddig.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337788 Laserkanon skjuter ner drönare http://www.dn.se/nyheter/varlden/nytt-f ... e-dronare/
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

stegmaster  
#337790
Niking skrev:Laserkanon skjuter ner drönare http://www.dn.se/nyheter/varlden/nytt-f ... e-dronare/
/Niklas


Ja, det kanske er läge at utöka utrustningen på drönaren då. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337791 Tja, om 10-15 år, påstod han.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339699 Örn attackerar drönare
/Niklas


   TS
Användarvisningsbild

Re: Allt om att flyga drönare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339700 Han vill förse drönarna med transponders http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 922955.ece
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar