Ny Teknik och Elektronik

Windows 10 installera eller låta bli ?

140 inlägg 100894 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

traktorz  
#338760
rokon skrev:...
Och kul att se att Windows Defender fanns med utan behov av att ladda ned separat ligger under uppdatering och säkerhet.


Hittade mycket riktigt detta om "Windows Defender":
http://windows.microsoft.com/sv-se/wind ... #v1h=tab01

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

rokon  
#339070 Jag funderade på om jag skulle stänga av funktionen "defragmentera" då jag har SSD-disk men tydligen känner windows 10 av det och gör det rätta i alla fall. Se diskussion http://www.sweclockers.com/forum/trad/1 ... er-for-ssd

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Rolfnilsson400  
#339167 Innan du installerar , kanske något att fundera över.
Hur länge kommer det att vara gratis?

http://www.techrepublic.com/article/how ... TRE684d531

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#339677 En kompis hade nappat på gratis uppdatering till 10:an. En sak han gör mycket på datorn är att spela de där små spelen, Harpan bl.a. På den förinstallerade får man snällt vänja sig vid att ha 3st reklambanners blinkandes under tiden man ska spela.. Reklam i sitt OS, nee fy f*n.

Fann rätt snart efter lite googling att man kunde gå in i Windows-store och skaffa Simple Solitaire (tror jag det hette), och då slapp man undan med att endast ha en reklambanner (ej blinkades om jag minns rätt) igång.

Nu fins det säkert en rad olika lösningar, men att ens bli påtvingad reklam sådär "in your face" nee där går iaf min gräns! Sedan gränssnittet har jag mycket svårt för, men det kanske lätt går att ändra till typ klassik, så det ska jag ha osagt. Jag får helt enkelt vara glad att man kan använda äldre versioner än sålänge. :)

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

JensSkoog  
#339692 Hollder med dig 110% Hema. :-BD

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

aakej  
#340260
Sibiria skrev:Har prövat 10:an två gånger och blev inte så imponerad. Kör åttan normalt och kommer kasnke att fortsätta med det efter en till test.
Tycker 10:an verkar rörig och på min dator gick den också som i sirap, men det kanske försvinner vid en ren installation istället för den testuppgraderingen jag körde.
Jag fick inte tag på windows sju när jag var tvungen att köpa nytt i höstas och ogillade åttan första halvåret. Nu försöker jag dock att gilla läget och lära mig win-8 systemet på riktigt istället för att bara klaga, och jag börjar som sagt gilla det.
Åttan och tian ska om inte annat vara lite snabbare än sjuan.


Hej,
Ni som kör 8 eller 8.1 och drömmer er tillbaka till 7:an, prova installera Classic Shell
http://www.classicshell.net/
Har kört detta sedan första W8 dock inte testat 10:an ännu
Man kan behöva installera en fristående pdf-läsare och styra om så att inte windows 8-apparna går igång (och tar över hela skärmen!!) för vissa fil-ändelser
PS.
Om ni har en "riktig" mail, t.ex POP3 från någon internetleverantör (dvs inte hotmail o dyl), och inte är beroende av att komma åt mailen från valfri dator, prova också Mozilla Thunderbird https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/
/Åke

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Fredrik Reuter  
#341742 Hej,
Nu har jag bytt dator (eller ja, håller på) och då passade jag på att köra Windows 10 på den nya.
Jag måste säga att jag är positivt överraskad, jag tror jag kan leva med denna version faktiskt.

Det känns som en upphottad Windows 7. Det jag ser som positivt är att Windows fortfarande är ganska öppet om man vill det, det mesta finns kvar sedan sjuan, sedan en hel del nytt, men eftersom man inte behöver det nya så är det ju faktiskt bara att se bort från detta tills andan faller på.

Nytt är ju apparna och det märks att Microsoft hakar på trenden, Windows 10 har bl a en Twitterapp som fungerar riktigt bra.

Det enda jag är lite frågande till är om Windows Defender räcker som virusskydd. Jag är själv inkörd på Norton sedan många år och trivs med det, nu känns det som att kasta sig ut för ett stup om man inte kör vidare med detta, någon kanske har tips?

Snabb är den rackarn också, men det beror nog kanske främst på bra med RAM och SSD disk. Hade jag inte haft ett så krångligt lösenord så hade jag nog varit på skogsforum inom 10 sek från kallstart, det är rekord för mig!

Installationen av 10:an fungerade klockrent, bara att klicka igång och vänta, så det känns som att de behövde någon månad på sig för att bli av med det värsta krånglet som verkat varit. Efter detta var det några saker som slutade fungera, bl a scroll med musen och ljusstyrkan för skärmen. Men Asus hade W10 patchar för båda grejerna så det var bara att ladda ner och installera så fungerade det. Kanon.

Kan återkomma när jag kört mig ordentligt, saker kommer säkert hända och jag kommer säkert upptäcka mindre bra saker, men det ska jag skriva om i så fall.

Bäst av allt med ny dator hade inte med W10 att göra, det var 4K skärm. Men det får jag ta i en annan tråd tror jag.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#341753 Kallstartarttider i all ära, men vem stänger av sin dator nu för tiden. Du har väl inte gått o fått spader? ;)

I undantagsfall blir det Hibernate, typ standby.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341760
Fredrik Reuter skrev:Nytt är ju apparna och det märks att Microsoft hakar på trenden, Windows 10 har bl a en Twitterapp som fungerar riktigt bra.


Apparna är det jag har svårast att begripa. Jämfört med vanliga program eller även websidor i webläsaren så är funktionerna ofta(eller alltid?) mer begränsade.
Har inte provat twitter men facebook-appen, och den var hopplöst onödig och lite klabbig att använda, liksom andra appar jag provat.
Använder nu endast en musikspelar-app medan jag försöker hitta ett bättre riktigt musikprogram.
Tycker appar helt enkelt inte verkar vara till för vanliga stationära och bärbara datorer.
Bäst trivdes jag med windows 8.1 då jag helt hoppade över sjuan. Hade bättre kontroll över 8.1's beteende än windows 10.

Editerat bort lite hopplös svenska.
Senast redigerad av Sibiria fre 11 sep 2015, 08:02, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Rolfnilsson400  
#341763 Avast är bra som antivirus https://www.avast.com/sv-se/index
Fungerar utmärkt och har rätt pris (Gratis :-BD ) , det går att köpa med några extrafinesser men oftast behövs de inte

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#341787
Rolfnilsson400 skrev:Avast är bra som antivirus https://www.avast.com/sv-se/index
Fungerar utmärkt och har rätt pris (Gratis :-BD ) , det går att köpa med några extrafinesser men oftast behövs de inte

Bra tips, tycker detta funkar mycket smidigare än Norton, vilket iaf förr tog allt för mycket prestanda.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Kroken3  
#346573 Hej,
Jag testade... men får nog gå tillbaks, 😡 . ( Om det nu går, :?: )
Kör på en Dell Latitude 6220 och på den ligger CPU belastningen på mellan 70 - 85 % efter uppgraderingen. Två processer, eller man kanske räkna det som 20 st tar det mesta, TDM service och Värd för tjänst: lokalt system (19). I den senare ligger Windows Update mfl. Fläkten rusar och datorn blir väldigt varm...

Någon som har något tips, så tas det tacksamt emot
/Christina

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#346625
Kroken3 skrev:Hej,
Jag testade... men får nog gå tillbaks, 😡 . ( Om det nu går, :?: )
Kör på en Dell Latitude 6220 och på den ligger CPU belastningen på mellan 70 - 85 % efter uppgraderingen. Två processer, eller man kanske räkna det som 20 st tar det mesta, TDM service och Värd för tjänst: lokalt system (19). I den senare ligger Windows Update mfl. Fläkten rusar och datorn blir väldigt varm...

Någon som har något tips, så tas det tacksamt emot
/Christina

Har du någon recoveryskiva eller någon D:-partion eller liknande med det gamla operativsystemet? Alternativt borde det gå att finna hjälp på nätet.

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Göt  
#346649 har bytt från 8.1 till 10 och tycker att det var ett stort lyft

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346658 Mitt grundtips när datorn känns slö är att byta till en SSD-hårddisk, behåll gamla hårddisken som backup & extra utrymme
så får man allt man behöver, snabbt och prisvärt.
En SSD kostar från tusen spänn och uppåt.
Nästa steg är ju byte av moderkort, cpu & ram men det ger inte lika stor förändring
per krona sas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).