Öppna kategorin

Dra rör till element, delvis genom betongbjälklag

6 inlägg 6198 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dra rör till element, delvis genom betongbjälklag

Fredrik Reuter  
#339355 Jag är i uppstarten till att dra rör till nya element då vi ändrat ett förråd till bostadsyta.
Är inte så kunnig i byggbranschen men gissar det finns flera här som kan hjälpa till och hoppas på många bra svar!

Utrymmet har betongbjälklag med oisolerat kryputrymme under. Ovanför bjälklaget ligger fuktspärr och tunn isolering med golv av furu på toppen.

Rören hade jag tänkt dra i kryputrymmet ner till pannrummet som ligger intill. Tänkte köra med Prisol rör och isolera dessa i kryputrymmet.

Men, vad behöver jag tänka på när jag borrar genom bjälklaget?
Hade tänkt hyra en borrmaskin med lämpligt borr (betongen är ca 15 cm tjock).

Tänkte mäta ut vart rören ska komma upp och borra i trägolvet först ner till betong och gå över till betongborr och borra rakt igenom. Är det rätt väg att gå och behöver man något extra skydd för röret som går genom betongen?

Vad tror ni? Kanske inte raketteknologi, men detta är ett blint område för mig och vill inte ställa till det i onödan...



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dra rör till element, delvis genom betongbjälklag

Camwood  
#339360 Nu är ju jag snickare och inte rörpulare men din beskrivning av borrhålen och rördragningen igenom verkar okey ! men jag är tveksam till rördragning i oisolerat utrymme! Oavsett hur mycket du isolerar rören. Mycket tveksamt :???:

Avatar Fallback

Re: Dra rör till element, delvis genom betongbjälklag

JPW  
#339362 Prisolrör är medeltid, rör-i-rör av PEX från LK eller Uponor (Wirsbo) är ju mycket bättre och lättare att installera. Köpes till bra pris på Rinkaby Rör (rinkabyror.se) eller Sigro (sigro.se).

Men i ditt fall krävs då större hål i betongen vilket ju är en nackdel...

Användarvisningsbild

Re: Dra rör till element, delvis genom betongbjälklag

Fredrik Reuter  
#339371 Jaså, 90-talet ringde och ville ha tillbaka sina Prisol alltså... :lol:

Jag måste nog läsa på lite då i så fall. Jag har Pex fram till nya golvvärmen på toan, men jag var inte med och rörde i detta. Hur ser ex övergångarna ut till elementkopplet, måste skyddsröret följa med upp och fram till kopplet?

Tack för svaret!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dra rör till element, delvis genom betongbjälklag

skogshasse  
#339395
Fredrik Reuter skrev:Jaså, 90-talet ringde och ville ha tillbaka sina Prisol alltså... :lol:

Jag måste nog läsa på lite då i så fall. Jag har Pex fram till nya golvvärmen på toan, men jag var inte med och rörde i detta. Hur ser ex övergångarna ut till elementkopplet, måste skyddsröret följa med upp och fram till kopplet?

Tack för svaret!


det finns även något som heter plusprisol eventuellt så kan det vara ett bättre alternativ

Användarvisningsbild

Re: Dra rör till element, delvis genom betongbjälklag

halvproffs  
#339405 Om det är enklaste(enda vettiga?) sättet att få fram vattnet så är det så som du beskriver. Ska ju inte vara -grader i krypgrund och du kan ju om du vill lägga med värmekabel och isolera. Med tanke på möss är det nog ett bättre alt. med kopparrrör än plast. Oavsett vilket skall ytterhöljet upp ovanför golv för att se läckage. Hålet i betongen skall vara större så man kan täta med skum. Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).