Motorsåg och handhållet

Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

17 inlägg 8164 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339343 Höga stubbar har sina fördelar ibland och går o rätta till i efterhand. Det är ett verktyg man kan använda som hjälper en att utföra ett jobb så säkert som möjligt.
Prioriteras stubbhöjd högre än annat så är det så, ser man skäl i o ha en hög stubbe och prioriterar det är det så.
Alm/allé huggare har inte låga stubbar, heller inte en halt o lytt gubbe...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

Peteflamingstar  
#339527 Apropå att fälla granna träd trots att kil/brytjärn knappt får plats, är det ingen här mer än jag som sågar såhär: efter riktskäret så börjar jag såga bakifrån framåt mot tänkt brytmån, men jag sågar bara ungefär halva trädets grovlek. Väl framme vid brytmånen så sätter jag i kil eller brytjärn, går runt och sågar andra halvan av trädets grovlek aningen under (och lite omlott) det första skäret. På så vis riskerar man inte att såga i fällhjälmedlet, och eftersom fibrerna går vertikalt så blir stammen ändå avsågad. Tror lärarna på skogsbruksskolan kallade det för Finska fällhugget :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).