Friluftsliv, Naturturism

Orientering

31 inlägg 13666 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Orientering

mattias  
#339213 Hej!
Skall vara en orienteringstävling i området i helgen. Tydligen 2000 deltagare men troligen kommer inte alla springa på samma kontroller.
Hittade 4st kontroller på min mark idag. Finns granplanteringar mellan kontrollerna.
Har inte fått någon information alls. Skall det inte vara ett samråd innan. Har läst på Naturvårdsverkets sida ang orientering. Där står att man inte får springa över tomt, planteringar ( 12.e Kapitlet i brottsbalken-olovlig väg genom plantering)

Va fan gör jag nu?

Mvh Mattias



   TS
Avatar Fallback

Re: Orientering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339214 Idealt sett borde det vara ett samråd, men det kan vara lite svårt att få tag i alla markägare (och jakträttsinnehavare). Men ring tävlingsledningen och prata med dem och framför din oro.

Här är de stora tävlingarna listade:
http://eventor.orientering.se/Events

Att helt stoppa löpare i skogen är omöjligt med dagens lagar, men de flesta orienterare vill ha bra förhållande till markägare. Start- och målplatser är det lite anorlunda med.

Hur höga är granplantorna?

Användarvisningsbild

Re: Orientering

mattias  
#339216 Plantorna, täckrot, sattes i år på ett hygge. På ett annat planterades det i fjor.

Enligt SOFT, Svenska Orienteringsförbundet, bör planteringar med upp till 0,5meter höga plantor undvikas. Samråd bör ske.

Förr har de tagit kontakt och då har områden med plantering kunnat undvikas.

Enligt brottsbalken 12:e kapitlet paragraf 4. Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga som kan skadas därav dömes för tagande av olovlig väg till böter.

Känns surt att även bockjakten kommer störas...

   TS
Avatar Fallback

Re: Orientering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339219 Normalt skadas inte granplantorna av att man går eller springer igenom.

Användarvisningsbild

Re: Orientering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339230 Ta bort kontrollerna och sätt upp ett anslag om orientering förbjudet, vet ja. Då lär sig förhoppningsvis arrangören sig en läxa.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Orientering

isteskog  
#339240 Ta kontakt med arrangören och berätta om dina farhågor om granplanteringen. Det brukar gå bra att lägga om banorna även om tiden blir knapp. Är arrangören intresserad av att ha bra kontakt med markägarna så lyssnar de på dig. Lyd inte Nikings råd om att ta bort kontrollerna, det skapar bara irritiation och vi skogsägare ska vara rädd om kontakten med orienteringssporten. Den gruppen gnäller sällan över hyggen, risiga ungskogar och dylikt som vissa miljöorganisationer gör.
Är själv både skogsägare och orienterare så jag har erfarenhet av både skogsbruk, banläggning och utövare av en härlig sport :grin:

Avatar Fallback

Re: Orientering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339251 Så länge allemansrätten är som den är så går det inte att förbjuda orientering. Lika lite som det går att förbjuda allmänhetens tillträde till ditt favoritsvampställe med skyltar.

Prata med arrangörerna, det går att lösa på många olika sätt. Jag har skälv varit tävlingsledare för en störe tävlin, och de flesta markägare är positiva till orientering ("kul att det händer något ). Givetvis är det surt om ens granplantor blir söndersprungna, men kanske kan ni tillsammans kolla eventuella skador efteråt och försöka fixa?

En tävling vi hade ringde de om en stenmur som många hade passerat, där la vi tillbaka stenar efteråt. Så det mesta går att ordna

Men ring du så snart du kan. Är det nära mig så kan jag hjälpplantera om det behövs.

Avatar Fallback

Re: Orientering

axwell  
#339254 Inte helt ovanligt att man tvingas snitsla "förbjudet område" och info med anslag på TC.
Om det finna chans stämplas det in på de tävlandes kartor med samma text och förklarande överstrykning med diagonala linjer.

Nu är det nog för sent :sad:

Avatar Fallback

Re: Orientering

åberg  
#339255 Min erfarenhet som arrangör (inom annan idrott) är att det finns två sorters människor.

Dels de som berättar vad de tycker på direkten. Då löser man för det mesta problemet så alla är nöjda och glada, oftast lär man sig nåt av varandra också.

Dels finns det såna som protesterar utan att göra nåt konstruktivt. Exempelvis en herre som ville korsa banan för sin vanliga skogspromenad men av nån anledning inte ens frågade funktionären på plats utan bara ryade, rev ner plastbandet och ett par käppar. Sen vände han och gick hem. Ja, då ju var den skogspromenaden förstörd liksom. Och vår märkning. Sämsta möjliga utgång för båda parter.

Att bara plocka bort orienteringskontroller utan att meddela nån, det kommer väl bli samma sak ungefär. Orienterarna får tävling som inte blir så bra och ändå blir det sprunget på planteringen. Sämsta läge för båda parter.

Så ta kontakt med arrangören.

Edit: tappade ett ord.

Användarvisningsbild

Re: Orientering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339257 Orienteringstävlingar med ca 2000 deltagare (som i detta fallet) kan ju knappast sägas ingå i allemansrätten, utan måste rimligtvis kräva markägarens uttryckliga tillstånd. Annars är ju äganderätten satt ur spel, vilket givetvis är oacceptabelt.

Dessutom är ju farhågorna stora att planteringar kommer att skadas av alltför många orienterare. Om planteringar skadas, borde arrangören kunna bli skadeståndsskyldig.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Orientering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339261
Niking skrev:Orienteringstävlingar med ca 2000 deltagare (som i detta fallet) kan ju knappast sägas ingå i allemansrätten, utan måste rimligtvis kräva markägarens uttryckliga tillstånd. Annars är ju äganderätten satt ur spel, vilket givetvis är oacceptabelt.


Det kan du ju tycka, men man får springa i skogen med allemansrätten som grund (som reglerna är idag). Och det är med allemansrätten som grund orienteringstävlingar genomförs. Däremot har Naturvårdsverket och orienteringsförbundet gjort en del frivilliga överenskommelser om vad som gäller. Tex att samråd skall ske.

Mer info här.
http://www.orientering.se/ImageVaultFil ... n_webb.PDF

Dessutom är ju farhågorna stora att planteringar kommer att skadas av alltför många orienterare. Om planteringar skadas, borde arrangören kunna bli skadeståndsskyldig.


Nej, det blir nog de som springer som blir skadeståndsskyldiga.

Med tanke på att ta bort kontroller är egenmäktig förfarande och straffbart, så kanske vi skall lugna oss lite med lagreglerna och försöka komma överens ändå?

Användarvisningsbild

Re: Orientering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339264
Mangan skrev:
Niking skrev:Orienteringstävlingar med ca 2000 deltagare (som i detta fallet) kan ju knappast sägas ingå i allemansrätten, utan måste rimligtvis kräva markägarens uttryckliga tillstånd. Annars är ju äganderätten satt ur spel, vilket givetvis är oacceptabelt.


Det kan du ju tycka, men man får springa i skogen med allemansrätten som grund (som reglerna är idag). Och det är med allemansrätten som grund orienteringstävlingar genomförs. Däremot har Naturvårdsverket och orienteringsförbundet gjort en del frivilliga överenskommelser om vad som gäller. Tex att samråd skall ske.

Mer info här.
http://www.orientering.se/ImageVaultFil ... n_webb.PDF


Det var ju helt klart en propagandaskrift från orienteringsförbundet. Är det deltagaravgifter inblandade, är det ju snarast fråga om en kommersiell verksamhet.

Mangan skrev:
Niking skrev:
Dessutom är ju farhågorna stora att planteringar kommer att skadas av alltför många orienterare. Om planteringar skadas, borde arrangören kunna bli skadeståndsskyldig.


Nej, det blir nog de som springer som blir skadeståndsskyldiga.


Då gäller det alltså att ta orienterarna på bar gärning - helst med ett antal vittnen - vilket i praktiken är omöjligt med nuvarande förbud mot övervakningskameror. Alltså får det bli arrangören - som ändå har att informera sina deltagare om allemansrätten!

Mangan skrev:Med tanke på att ta bort kontroller är egenmäktig förfarande och straffbart, så kanske vi skall lugna oss lite med lagreglerna och försöka komma överens ändå?


Att sätta upp nämnda kontroller är ju i så fall minst lika mycket egenmäktigt förfarande som att plocka bort dem...

Beträffande att komma överens, så kräver det ju samråd med markägaren och här har ju arrangören uppenbart brustit.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Orientering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339266 Antingen kan man följa Nikings linje och gå på konfrontation, eller så kan man försöka lösa det ändå. Hoppas du väljer det senare, Mattias.

Avatar Fallback

Re: Orientering

PTT  
#339268
mattias skrev:Hej!
Skall vara en orienteringstävling i området i helgen. Tydligen 2000 deltagare men troligen kommer inte alla springa på samma kontroller.
Hittade 4st kontroller på min mark idag. Finns granplanteringar mellan kontrollerna.
Har inte fått någon information alls. Skall det inte vara ett samråd innan. Har läst på Naturvårdsverkets sida ang orientering. Där står att man inte får springa över tomt, planteringar ( 12.e Kapitlet i brottsbalken-olovlig väg genom plantering)

Va fan gör jag nu?

Mvh Mattias


Hej Mattias!

Jag är precis som Isteskog både skogsägare och orienterare samt har varit engagerad både som tävlingsledare och banläggare för större tävlingar. Jag är dessutom involverad i banläggnings- och markfrågor inom sporten på nationell nivå. Jag finner det väldigt olyckligt att samråd inte skett (det verkar ju fungerat vid tidigare tävlingar på dina marker). Du får gärna PM:a mig om vilken tävling/klubb det handlar om. Det kanske t.o.m är så att jag skall springa den aktuella tävlingen...
När man lägger tävlingsbanor så är hänsyn till markslitage och störning av vilt en av huvudparametrarna och vid ett arrangemang av den storlek du uppger så är den ungefärliga besöksfrekvensen per kontroll ca 200-250 löpare fördelat på ca 3 timmars tid, dock lite fler ju närmare målområdet man kommer då alla banor oavsett längd börjar sammanstråla där.
Vad kan man då göra för att "rädda" situationen? Första frågan är om någon av de fyra kontrollerna sitter på eller i direkt anslutning till dina känsliga områden eller om de känsliga områdena ligger på den tänkta löpvägen mellan kontrollerna? Om det sistnämnda är fallet så kan man i det PM som publiceras på tävlingsdagens morgon informera på ett bifogat kartprov att dessa områden är förbjudna att beträda. Att få in samma information direkt på de tävlandes kartor är tyvärr inte görbart då dessa ligger färdigtryckta sedan, gissningsvis, i tisdags (man brukar behöva ca 2 dagar för att granska tryckningen, förpacka kartorna i plastfickor och sortera upp dem klassvis och det jobbet måste vara klart med marginal innan helgen för att hinna korrigera ev. felaktigheter). Områdena kan sedan snitslas av ute i terrängen som ett förtydligande av informationen.
Om det förstnämnda fallet, att kontroller finns i eller i direkt anslutning till känsliga områden, så kan man för att minimera skadorna snitsla en tvingande fålla in och ut från kontrollen (som också den redogörs för i PM). Med normalt planterings avstånd på ca 2 meter bör man kunna få till en fålla med 1 meters bredd utan att riskera några plantor.
Med lite god vilja från båda parter så brukar man kunna lösa sådana här problem, det är dock alltid mycket lättare att ta sådana här hänsyn i beaktande vid ett samråd i god tid innan tävlingen än att försök ordna det till full belåtenhet i "elfte timmen" för att man glömt/underlåtit att ha samråd med berörda markägare och jakträttsinnehavare. Jag hoppas att det löser sig till det bästa för båda parter.

Avatar Fallback

Re: Orientering

markalyckan  
#339273 Det är konstigt att det inte går att lära sig att man skall fråga markägaren innan man planerar en tävling. Det står tydligt i Svenska Orienteringsförbunets regler. Men plocka inte bort några kontroller du fördärvar en fin dag i skogen för barn ungdomar o äldre. Jag är själv markägarkontakt för en klubb så jag vet hur viktigt det är med markägarkontakt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar