Skogsvagn (Huggarvagnar)

Var köpa billigt och bra smörjmedel?

16 inlägg 10620 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var köpa billigt och bra smörjmedel?

Naders  
#319406 Ja, precis som ämnet antyder så letar jag efter en leverantör av bra och billigt smörjfett till att smörja traktorn, kranen och gallringsprocessorn. Jag smörjer med en vanlig fettspruta så "smörjpatroner" är att föredra så jag slipper bli kladdig om fingrarna :wink:
Skulle där även finnas kedjeolja till sågen att köpa så är det bara en bonus...
Har ni några ideer?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

axwell  
#319412 Bra pris på fettpatroner med Molybdenfett (lämpligt för det du beskriver),
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... oS2-36412/

däremot inget att rekommendera som inköpsställe för kedjeolja.

Har du missat allt som vi har skrivit om vanlig rapsolja från mataffären, superbillig och i flera avseenden bättre än oljan i "lyxförpackning" :?:

Avatar Fallback

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

Naders  
#319419
axwell skrev:Har du missat allt som vi har skrivit om vanlig rapsolja från mataffären, superbillig och i flera avseenden bättre än oljan i "lyxförpackning" :?:

Nej, mest ignorerat då jag haft fri tillgång till kedjeolja... :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

Blivande snickare  
#319428 Dags att börja förstå och förundras då :grin:
Kör bara på rapsolja nu mera och har inte märkt av några bieffekter, annat än att man ibland kan bli hungrig av doften :D

Avatar Fallback

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

r93  
#319444 Nu är ju detta fel tråd, men är det någon som kör på rapsolja som har sågen stående ett halvår?
På sommarhalvåret så kan det gå månader innan man startar sågen?
Min 25 litersdunk med mineralolja är snart slut och jag funderar på att köpa raps istället, men funkar det för mig som inte rör sågen på några månader?

Får ångest när jag tänker tillbaka på den förbannade biooljan som satte igen ALLT efter ett långt stillestånd.......

Användarvisningsbild

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319448 Swedol är mitt tips, har du lite is imagen så brukar de ha lite kampanjer ibland.
De tar 29:-+moms för en tub entreprenadfett.

Avatar Fallback

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

axwell  
#319476
r93 skrev:Nu är ju detta fel tråd, men är det någon som kör på rapsolja som har sågen stående ett halvår?
På sommarhalvåret så kan det gå månader innan man startar sågen?


Efter ca. 10 års erfarenhet har jag hittills inte sett att rapsoljan skulle bete sig på det sätt som du beskriver biooljan.

Avatar Fallback

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

mrvimek  
#319483 Swedol säger ja bara :)

Avatar Fallback

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

Granklint  
#319830 Fleet Tec säger jag, köper allt där vad det gäller smörjmedel och filter.
Jag tror dom skickar grejerna över hela Sverige, jag bor ju i Jönköping så jag handlar direkt hos dom men pröva och ring :smile: :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

Kjell S - II edition  
#339045
r93 skrev:Nu är ju detta fel tråd, men är det någon som kör på rapsolja som har sågen stående ett halvår?
På sommarhalvåret så kan det gå månader innan man startar sågen?
Min 25 litersdunk med mineralolja är snart slut och jag funderar på att köpa raps istället, men funkar det för mig som inte rör sågen på några månader?

Får ångest när jag tänker tillbaka på den förbannade biooljan som satte igen ALLT efter ett långt stillestånd.......


Fördelen med rapsoljan är enkelheten med att rengöra och ev. tvätta ur resterna ur sågen. Det lilla jobbet betalar sig fort gentemot att köpa "dyrolja" :wink:

Avatar Fallback

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

Krokmark  
#339052 Kan man då ha samma inställning på oljeskruven eller måste man vrida upp den?
Det blir att köpa en dunk olja på Citygross för att testa...

Avatar Fallback

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

axwell  
#339053
Kjell S - II edition skrev:Fördelen med rapsoljan är enkelheten med att rengöra och ev. tvätta ur resterna ur sågen. Det lilla jobbet betalar sig fort gentemot att köpa "dyrolja" :wink:


Enkelt att rengöra; kanske det men jag har hittills aldrig känt något behov av att göra mer än att fylla på mer rapsolja när det är dags. :!:

Användarvisningsbild

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

Kjell S - II edition  
#339054 Samma här... har inget stående längre än en vecka. Rengöring av sågen blir bra mycket enklare med rapsoljan - bara att blåsa av.

Avatar Fallback

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

ÅsaNisse  
#339056 Gör bara inga så du är dumsnål.
Ett bra smörjmedel är oftast det billigaste om man ser till långtid även om det kostar en liten slant extra.
Billigt kan vara bra, men också dåligt och då kostar reperationerna mångdubbelt mer.

Avatar Fallback

Re: Var köpa billigt och bra smörjmedel?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339063 Det är därför jag kör med det något dyrare alkylatbränslet, men sparar in den kostnad och mer därtill på ett miljövänligare kedjesmörjmedel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).