Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 224600 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Erre  
#338674
Seb macahan skrev:Allt löser sig Erre. Ett I-lands problem att "eventuellt" behöva göra sig av med en gallringsskördare när man "äger" 50Ha skog :lol:
Tack för lyckönskningen i alla fall.


Tur det!
Lider ändå med dig! Och det har varit kul att följa dig å din maskin.
Tycker du har haft rätt tänk hela vägen!
:-BD

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Fredrik Reuter  
#338688 Hej,
Ja, jag hoppas den blir kvar i din ägo, alltså att det löser sig! Håller tummarna!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

sundelius  
#338709 F-n, känns som att det är "min" maskin som jag måste göra mig av med. Efter att följt din tråd med stort intresse har man ju liksom skapat en relation med H 9an.
För övrigt håller jag med Erre till hundra procent, ditt resonemang och dina värderingar håller i alla väder Seb.
Lycka till!!

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340583 Så den blev såld till sist? :sad:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Erre  
#341132 :-SS :-SS :-SS

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#341352 Hej på er. Ja
Nu är den borta. Två dagar senare så berättar min kund att hon kan betala fakturan. (ganska stor faktura). Det kändes lite sådär kan jag meddela. Men men, nya tag. Jag sålde maskinen med förtjänst inkluderat reservdelar och utlägg o lite till. Jag har lärt mig massor och fått mina värsta bestånd uppsnyggade. Givetvis var inte detta mitt slutgiltiga mål men jag har hela livet på mig. En del har aldrig ägt en motorsåg i min ålder så varför gråta över spilld mjölk. Det blir kanske en skördare igen om något/några år. Vilken modell då undrar nog en del. Samma sort. Min slutsats: Som självverksam skogsägare med höga ambitioner i gallring och som vill kunna ta hand om lite vindfällor och nån liten klen avverkning så var denna maskin helt idealisk. Ångrar ingenting varken köp eller försäljning. Mitt kommande år som egen företagare blir mer än lovligt jäktigt och jag hade inte hunnit köra så mycket som jag velat det närmsta året i alla fall. Det enda negativa jag har att säga om att äga skördare är dom fasta kostnaderna. I mitt fall försäkring 16000kr/år +brandbesiktning 2700kr/år vart femte år ca 7000kr. Med tanke på hur lite jag hinner köra så blir dessa kostnader förhållandevis dyra.
Detta talar för traktorekipage. Men det blir nog svårt att vänja sig vid att man inte fäller och kvistar en gran på runt 10-20sekunder.
Jag vet inte om tråden dör ut med detta men jag vill passa på att tacka alla för visat intresse och kloka inlägg och hjälp på vägen. Det har varit roligt att dela med sig av både positiva och negativa händelser och se hur många som både engagerat sig och läst. Samtidigt som jag tror att vi har gett maskinägande en ganska realistisk bild. Jag har inte hymlat och heller inte förskönat. För de som har läst tråden från början så, och velat ha svaren så kan jag nu deklarera. Maskinen har kostat mig ganska exakt 400' +m inkluderat reservdelar. Hade jag en halv miljon över "igen" och funderade på hypro, Jake monterad kran med Abro eller liknande så hade valet varit enkelt. En skördare är en skördare. Dom går sönder men när dom funkar så är det fan så roligt. Och de flesta fel kan man laga om man har lite tålamod och ett användarkonto på skogsforum :wink:
:-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

stegmaster  
#341360 Va kommer du göra med andra halvan av din investering(NH och kesla vagnen)??
Hur som helst, trevligt har det vore och följa denna tråd.
Lycka til vidare på annat håll.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

torpöbo  
#341361 Vill bara kommentera din försäkringskostnad. När jag skaffade skördare var 16000 per år det första bud jag fick hon länsförsäkrningar. Då gick jag o pratade med dina och sa hur det var att jag inte skulle köra så mycket osv. Minns inte vad jag betalade för helåret men någonstanns mellan 5' och 10'. Till nästa gång så kan jag verkligen tipsa om att kolla runt o stå på sig när det gäller försäkrning, det som gjorde min mest besviken gällande LF var att hon jag fick prata med inte förstod vad en skogsmaskin var ens.

För övrigt har det varit mycket givande att följa din tråd, den har väckt mitt sug att åter vilja äga en skördare av samma modell som du hade. Dock med ett logmax 928 alt. logmax 3000 aggregat o dasa dator.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#341362 Den andra halvan!
Traktorn kommer att vara kvar. Den har vi faktiskt mer intäkter än utgifter på :grin:
Vi har ganska stora snö avtal på den maskinen samt att den nyttjas en hel del i byggverksamheten. Kesla vagnen kommer jag också att behålla. Jag är mycket nöjd med denna kombo och vill absolut inte byte bort detta mot något annat. Jag kommer som jag nämnde innan att fortsätta att vara självverksam i skogen. Men jag får skala ner vad jag gör för en stund. Anledningen att skördaren fick "stryka på foten" var att det var den maskin som kostade mest i fasta kostnader samt minst nyttig i förhållande till nyttjande grad.
Inom det närmaste ska jag skota ut en liten slutavverkning på 0,5Ha. Sen i vinter blir det väl nån liten storm och ev nån liten gallring. På något några års sikt så står det nog en skördare här igen. Men först ska vi se om mina nerver håller för den här ROT-hysterin som infunnit sig sen man hasplade ur sig att man kan söka 30% i stället för 50% efter årsskiftet. Det verkar som många inte har fattat att man fortfarande har rätt o söka upp till 50000/person och år men "bara" 30% av arb. kostnad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Erre  
#341594 Du är nog snart med skördare igen. :wink:

Har man haft riktiga grejer är det svårt att ta ett steg tillbaka.
Och du visade att du klarade av det!!!! Att våga ta steget igen är lättare när du har den erfarenheten du har idag.
Tråkigt att det blev som det blev, men det kanske (förhoppningsvis) dyker upp en bild en dag i denna tråd på en annan maskin. :smile:

Hur eller hur, tack för en av dom bästa trådarna som ligger på detta forum!
En snickare som vågade ta sig an en skördare!! :wink:. Många vänder redan i hytten när dom ser alla knapparna.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

old log  
#342774 roligt och se att det finns förståndigt folk och som törs prova på lite udda maskiner. Denna maskin är tillverkad i Hede i Härjedalen där jag som liten grabb sprang runt i fabriken och imponerades av alla stora maskiner som byggdes där på den tiden( 1967) nu ägs fabriken av tigercat Canada och där byggs inga maskiner längre utan det är bara en service anläggning med reservdelar och sevice för tigercats 0ch hemeks maskiner. Tragisk om ni frågar mej med denna utveckling. tigercat flyttade hopmonteringen av sina maskiner till skottland där arbetskostnaderna är billigare och så tog en gammal epok i skogsmaskins tillverkning i Härjedalen slut med grundaren i folkmun kallad Calle Dunder Larson slut. Hemek H09 eller (tigercat ) var en maskin som från födelsen hette Steber och när företaget som byggde dessa gick i konkurs så köpte hemek upp tillverkningsrätten av maskinerna som resulterade i en massa förbättringar och utveckling av maskintypen så den blev en ypperlig proffs maskin för gallringar. Det är bara så förbannat synd att alla skogsaktörer i norra svergie är så konservativa och rädda för något sorts nytänk heller förändring . denna maskin borde verkligen haft framtiden för sig och blivit en försäljnings magnet för hemek i Hede. Men nu blev det inte så och jag vet som bedrivit skogsmaskins entreprenad i skogen i 35 år innan jag fick nog och lade av. hur många gånger som jag försökt att övertyga dom stora aktörerna denna maskins förträflighet och kappacitet i gallrings skogen vet i tusan. Så jag fick aldrig äga en -h09 Men jag har ägd en Hemek pirat som tillverkades i endast tre exemplar... Ho9 är en förträfflig gallrings maskin med en motor och hydraulkappacitet som motsvarar dom större maskinernas nivå. det gjordes ett test i Härjedalen med en Hemek H09 mot en valmet 901 i ett likvärdigt gallrings bestånd och det gav resulterade i att H09an producerade mer i timmen än vad 901an lyckades med. Så jag får bara gratulera och buga till detta förträffliga köp av en svensktillverkad skördare som hade framtiden för sig men blev utsåld till tigercat och canadensare som inte har någon närmare känsla för lilla häjedalen och Hede med industrin Hemek mekaniska med allas Calle dunder larsson som chef och konstruktör. Calle dunder avled för många år sedan och är väl i himmelens konstruktions avdelning med någon snirrlig ide att färdigställa.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Ängagärdet  
#342782 Skyll inte på Tigercat, skyll på världens högsta marginalskatt...

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Erre  
#651396 Läst om tråden.
Rekommenderas. 👍

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#651618 Jag kunde inte låta bli Erre.
Läste från sida 1. Vilka "flashbacks" man fick. Blev lite förvånad när jag läste mina sista inlägg att det förmodligen skulle bli skördare igen och inte kranmonterat, med tanke på vad man nu har.....
Det beslutet har ju iofs en annan historia.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).