Öppna kategorin

Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

43 inlägg 14659 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Hema  
#338560 Man undrar ju hur de tänkte, när de fick ett så lågt timpris.

Användarvisningsbild

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

vetinte  
#338561 45:- !?!? Den firman får man kontakta vid behov.

"Problemet/utveklingen" påtalades väll i en tråd för 3 år sen ?
(Skogsröjning för 125:-)
Villket INTE fanns o var med verkligheten överänsstämmande. Enl många här.
Nu sitter ni i skiten i den branchen mä :)
Så gubbar här (elle om ni räknar er som "hen") lägg ner era skogsföretag !
Eller plocka fram lite k.....k o gör nått åt saken !
Men sluta va käring o bara gnäll. De e ju patetiskt :)

Jag kan ju vara lite grinig för att jag betalat 125:- när jag tydligen kunnat klara mig med 45:-. Villket kunnat öka min vinst. O det är ju vad man vill som skogs/fastighetsägare.
Särskilt i Sverige där man inte får tänka på inhemska saker.
Så var glada för denna "utveklingen" istället :) :) :) ni ökar eran egen vinst :) :) :)

Användarvisningsbild

Re: Sv: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338564 Är du dum på riktigt eller "vetinte?!!! Det va det dummaste jag hört på länge att detta skulle vara en bra utveckling!!

Avatar Fallback

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

skogshasse  
#338576
Niking skrev:http://www.atl.nu/lantbruk/lettiska-skogsarbetare-tj-nade-45-kronor-i-timmen
/Niklas


är det som f-skattare i enskild firma eller a-skattare och om det är som a-skattare så är nästa fråga är det brutto eller netto så det fattas mycket info med andra ord

Användarvisningsbild

Re: Sv: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

stegmaster  
#338580
Mowi skrev:Är du dum på riktigt eller "vetinte?!!! Det va det dummaste jag hört på länge att detta skulle vara en bra utveckling!!

:lol: :lol:
"Vetinte" brukar ofte sarkasm för at visa vilket vansinne som föregår innom samhället.


.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

vetinte  
#338584
Mowi skrev:Är du dum på riktigt eller "vetinte?!!! Det va det dummaste jag hört på länge att detta skulle vara en bra utveckling!!

"Dum på riktigt" ? :lol:
Anser snarare att "ni andra" har varigt RIKTIGT dumma under många år som inte set detta. Eller äns reagerat när ni fått höra om sådanthär i denna och andra brancher.
Så nu får ni ju då skylla er själva typ........
Men å andra sidan. Ja jag ser vissa fördelar med låga priser på bla arbete som jag behöver betala för.
Det blir mindre utgifter o därmed mer + i kassan vid årets slut :wink: :wink: :grin: :grin:
Så va e problemet ?
Det är väll "vinsten" som är det viktiga i en företagsversammhet ? Eller ?

stegmaster skrev:
Mowi skrev:Är du dum på riktigt eller "vetinte?!!! Det va det dummaste jag hört på länge att detta skulle vara en bra utveckling!!

:lol: :lol:
"Vetinte" brukar ofte sarkasm för at visa vilket vansinne som föregår innom samhället.
.


:lol: intresant att här är någon som förstår :grin:
Men kanske inte så förvånande eftersom Stegmaster inte e Svensk han häller :lol: klockrent.

Avatar Fallback

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

jannee  
#338586 Avgörande är väl ändå vad skogsägaren får betala. Var nu inte så enfaldiga och tro att bara för att letter eller polacker har dålig lön ni/du får din röjning billigare gjord, mellanhänderna snor mellanskillnaden.
Vet precis hur det fungerar inom transportbranschen, där sitter DHL,Schenker,DSV och Bring bl.a och tjänar storkovan på de utländska chaufförerna. Speditörerna skär för tillfället guld med täljkniv - på just billiga chaufförers bekostnad, tro inte att det blir något annat utfall inom skogsbranschen eller över huvud taget inom industrin eller byggsektorn.
Enda effekten bli högre arbetslöshet + en press för låga löner på de kvarvarande.

Användarvisningsbild

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

svampbob  
#338592 Om jag förstår det rätt så är 45 kr/tim en ren gissning utifrån timdebiteringen för röjningen. Timlönen kan vara både högre och lägre.

Jag jobbar just nu med en massa Tjecker och polacker. I princip är det bara arbetsledarna och utsättarna som kan engelska så att jag kan prata med dom. När jag frågar om dom tjänar bra så ler dom med mest hela kroppen. Dom verkar ligga på tredubbel lön jämfört med hemma. Jag har inte lyckats hitta någon betongare att fråga om vad dom tjänar.

Jag gissar att dom allra flesta här skulle springa benen av sig om tredubbel lön väntade.

Användarvisningsbild

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

vetinte  
#338601 "Bättre sent än alldrig" finns där ett ordspråk i Sverige som säger.
Men de e då f....n att det blir så sent att branch efter branch går åt hellvetde.
Men dom flästa i Sverige är ju FÖR "uppna gränser" o då får ni ju oxå verka för det trots att ni börjar förstå att ,ni som arbetare o land förlorar på det.
Men som enskild skogsägare (i detta fallet) faktiskt kan tjäna på det genom att betala mindre för utfört jobb ! Verkar inte många tycka vara särskilt pocitivt. Konstigt nogg. För det är väll trotsallt förtjänsten i slutändan som är den viktiga ? Eller ?
Om grannen har ett arbete är väll ointresant här vad ja förstår efftersom alla vill uppmuntra inport o inte sitt närområde.
Självklart tycker folk från andra länder att det är "guld" att komma till Sverige o tjäna 3-4-5 ggr så mycket än hemma !!!!!!
Inte konstigare än änn att Svenska sjuksköteskor bla åker till Norge !!!!!!

Så varför tycker ni att det är ett problem NU !?!?
O framförallt ! :lol: ingen Svensk vågar höja rösten o säga ifrån iaf. :lol:
Det visade sig för 3 år sen på detta forum bla i just denna frågan.

Bla bla bla. Logiska saker är trötsamt att prata om för döva öron. Blundande folk o tysta menskor.

Så som sagt: var glada över att ni faktiskt kan tjäna lite extra på låga löner som skogsägare när ni behöver anlita arbetsfraft.
O ni som bedriver företagsverksamhet bör vara glada för lite konkurans.
(Har för mig att en "crawford" här som älskade konkuras. "Det är utveklande" har jag för mig han skrivit många gånger.)

Så som sagt: var glada för den "utveklingen" ni själva har uppmuntrat under åren o hackat på folk som inte sett det pocitiva i det.
Var glada nu :grin:

Avatar Fallback

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

bjed0001  
#338639 Jag tycker att du är lite onyanserad. Utländsk arbetskraft är inget problem så länge de betalas kollektivavtalsenliga löner. I ett sånt läge med konkurrens på lika villkor kommer i stort utländsk arbetskraft begränsas till sektorer med brist på personal.
Problemet är inte "öppna gränser" det är att människor får jobba utan kollektivavtal.

Användarvisningsbild

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

stegmaster  
#338642
bjed0001 skrev: Utländsk arbetskraft är inget problem så länge de betalas kollektivavtalsenliga löner.

Det er inte riktig så enkelt heller alltid.
Såg en reportage på tv här i Norge var man betalte polakker vanliga löner, typ 200kr/t (minns inte eksakt belopp), så alt såg fint ut.
Sen visadet det sig at avtalet dom hadde med sin uppdragsgivare i Polen var at dom fick återbetala 150kr av dessa 200 kr til et konto i Polen(altså så at arbetgivaren fick tilbaka, så hadde man lurat det Norska facket och alla kontroller här), så dom endast satt tilbaka med 50kr/t.
Så man ska nog bra naiv om man tror at det betalas normal timesbetalning til dessa arbetare från låglönesländer.
Det er vel liksom hela kruxet, annars kunne man ju lika godt betala sina egne arbetslösa medborgare.

Användarvisningsbild

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

vetinte  
#338657
jannee skrev:Avgörande är väl ändå vad skogsägaren får betala. Var nu inte så enfaldiga och tro att bara för att letter eller polacker har dålig lön ni/du får din röjning billigare gjord, mellanhänderna snor mellanskillnaden.
Vet precis hur det fungerar inom transportbranschen, där sitter DHL,Schenker,DSV och Bring bl.a och tjänar storkovan på de utländska chaufförerna. Speditörerna skär för tillfället guld med täljkniv - på just billiga chaufförers bekostnad, tro inte att det blir något annat utfall inom skogsbranschen eller över huvud taget inom industrin eller byggsektorn.
Enda effekten bli högre arbetslöshet + en press för låga löner på de kvarvarande.

Finns tydligen vissa som fattar galoppen..... :grin:
stegmaster skrev:
bjed0001 skrev: Utländsk arbetskraft är inget problem så länge de betalas kollektivavtalsenliga löner.

Det er inte riktig så enkelt heller alltid.
Såg en reportage på tv här i Norge var man betalte polakker vanliga löner, typ 200kr/t (minns inte eksakt belopp), så alt såg fint ut.
Sen visadet det sig at avtalet dom hadde med sin uppdragsgivare i Polen var at dom fick återbetala 150kr av dessa 200 kr til et konto i Polen(altså så at arbetgivaren fick tilbaka, så hadde man lurat det Norska facket och alla kontroller här), så dom endast satt tilbaka med 50kr/t.
Så man ska nog bra naiv om man tror at det betalas normal timesbetalning til dessa arbetare från låglönesländer.
Det er vel liksom hela kruxet, annars kunne man ju lika godt betala sina egne arbetslösa medborgare.

Japp o det borde inte komma som någon nyhet om man inte hållt för öronen, hållt för ögonen.
O innerst inne tror jag att fler har insett för länge sen men hållt käften o skjutit budbäraren istället.......(brukar va lättast så när man inte vågar göra något själv).
Lättare så för Svenskar i Sverige tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

jannee  
#338682 För "några" år sedan, ja kanske snart 10, kommer inte i håg exakt var det en åkare i Skåne som körde inrikes trafik för Schenkers räkning.
Åkaren hade 5 eller 6 bilar men endast med utländsk bemanning (polacker). Denne åkare betalde helt efter Transports inrikesavtal + även traktamenten. Allt detta stod att läsa om i Transports facktidning, nästan en halvsida. Ja allt var helgrönt, transport berömde denne helylleåkare. Gick alltså m.a.o. att köra inrikestrafik och ändå få lönsamhet trots avtalsenliga löner.



Sanningen var dock något annorlunda.....
När chaufförerna fick sin tvåveckoslön lön fick (måste) de betala tillbaka 5 000 kr var till åkaren.
Räkna själv, 5 eller 6 chaufförer som betalar 10 000 kronor var/mån till sin åkare - inte undra på att denne åkare var nöjd.
Dock har numera denne åkare gått i kk p.g.a. att han "glömt" betala in sociala avgifter - och jag vet allt detta eftersom en av polackerna har jag haft som arbetskollega.
Är det så vi vill ha det?
Men vi får det om vi vill eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Lettiska skogsarbetare tjänar 45 kr/tim i Sverige

vetinte  
#338736 Så samanfatningsvis för dedda tråd:
-svenskar tror inte på att saker är åth......de när dom får reda på hur saker fungerar. Vissa skäller tol o med på budbäraren som sagt.
-om o när det väl går upp för folk att det är illa så välljer vissa att blunda/förneka, vissa gnäller bara o vissa vill göra nått men blir då utfrysta av grannar etc.
-när sedan diskusjonen kommer upp på tex ett forum som detta så herkar det som där kommer fram änn fler "bevis" för att det verkligen ligger till på ett eller annat sätt.
Bara just nu så finns här trådar om 45:- för skogs arbete, nerlagda mjölkbönder, myndighet som stoppar avverkning för mindre privata skogsägare etc etc.
Finns mycket som är upprörande o definitivt inskrenkande för Svensken men som Svensken (eller väldigt många iaf) tycker är fel. men här tas upp vad som är "fel" o diskuteras runt "felet".
Men ingen diskuterar vad man borde/kunde göra åt det !!!!!!
Med andra ord bara gnäll igentligen.
(Ja förutom att rösta anorlunda, men det såg man ju hur överheten trixade det i Sverige).
Vore inte ett sådanhär forum ett bra ställe för grogrund för samlat motstånd !
(Okej jag är av åsikten att Svensken är mes o inte vågar göra nått) men bevisa att jag har fel. Det vore kul att ha det nån gång :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).