Inomgårdsmaskiner

Ginge åkgräsklippare äldre

14 inlägg 11439 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ginge åkgräsklippare äldre

Clumber  
#338523 Hej behöver hjälp med min Ginge åkgräsklippare som har stått still i några år men behövs nu .
jag har mätt upp och kollat så alla el brytare fungerar och att tändningslåset är ok.
Men vet inte om start reläet är ok på det står det 16 12V och det slår inte till med 7 V som kommer fram till relät från startnyckeln ( men matar jag det med 12v slår det till och startmotorn drar )
7 V till startnyckeln kommer från en avlång komponent med röd matning 12 V från batteri och svart ut till startnyckel 7 V ( den är märkt med 12 V 8 A )
Frågan är ska start relät matas med 7 V eller ska den få 12 V , om det ska vara 12 V så varför finns den avlånga komponenten son är märkt 12 V 8 A och som nu ger ca 7V ut ( ska kanske 12 v ut ) .
Har försökt fota av det och är tacksam för hjälp



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Ginge åkgräsklippare äldre

Erre  
#338528 Har du skruvat bort komponenten märkt med 12v 8a? Det är inte så att det bara är en säkring där i? Med väldigt dåliga kontakt bleck så att volt fallet beror på det.

Jag skulle tro att du ska ha 12 v till reläet.

Användarvisningsbild

Re: Ginge åkgräsklippare äldre

totte  
#338529 Den där komponenten, vad det nu är, verkar ju rätt misstänkt. Förefaller ju helt orimligt att startrelät för en 12 V motor inte skall ha 12 V. Men det är svårt att svara på utan att veta vad grunkan är för något.

Avatar Fallback

Re: Ginge åkgräsklippare äldre

Clumber  
#338547 Jag har haft bort den men har inte försökt att öppna den , 12v 8 A låter ju som någon säkring.

jag får undersöka om det är någon säkring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ginge åkgräsklippare äldre

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338552 Antar att det är grunkan uppe till vänster på bilden, skruvad i väggen eller?
Det ser ut som en automatsäkring av äldre amerikansk typ. Hade ett gäng med såna i min gamla DeSoto.
Det går att bryta upp den o göra rent för det är nog sktiga ytor där som ger spänningsfall.

Eller så byt ut den mot en ny säkringshållare för flatsäkring så ska du se att du får 12V till starten.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Ginge åkgräsklippare äldre

Clumber  
#338556 Jag misstänkte det från början men blev förvirrad då ett stift är märkta med batteri ( en säkring är ju inte polberoende ) , det är ju en amerikans klippare så det är nog en säkring som ni säger i tråden.
Ska byta ut den och mekar vidare,måste jaga rätt på nya däck till den då dom som sitter på är spruckna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ginge åkgräsklippare äldre

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338566 En säkring är ju inte heller direkt spänningsberoende. Tycker de åtminstone borde stämplat med 30 V

Avatar Fallback

Re: Ginge åkgräsklippare äldre

Clumber  
#338587 Jag delad på den och stift anslutningarna rengjord och vips så får jag naturligtvis ut 12 v.
Nu funkar all el och startmotorn drar runt motorn,gnista på tändstiftet ( bensinen kommer fram till förgasaren ) och den startar upp när jag sprutar in bensin i cylindern och matar den lite i luft insuget med borttaget luftfilter men dör då det tar slut, så det blir till att skruva bort förgasaren och kolla upp vad som måste bytas.
Men få tag på rätt delar då jag inte har sett några tillverknings nr ,det är en 11hk Briggs o stratton motor av äldre årgång

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ginge åkgräsklippare äldre

totte  
#338596 Motornumret sitter präglat nånstans, ibland inne i luftfiltret, ibland på cyliderkåpan. Leta så hittar du det nog.

Delar brukar finnas hos Briggsparts, http://www.briggsparts.se/. Dom är också hjälpsamma om du mailar eller ringer.

Avatar Fallback

Re: Ginge åkgräsklippare äldre

Clumber  
#338677 Då blir det att kika var och hoppas att jag finner nr.jag återkommer hur det går för mig att få igång maskinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ginge åkgräsklippare äldre

Clumber  
#338752 Modell Typ Code nr fann jag på sidan av toppkåpan , fortsättning följer. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ginge åkgräsklippare äldre

totte  
#338902 :-BD

Jag har verkstadhandbok för äldre B&S. Hör av dig om det är nåt du behöver veta så kan jag scanna nån/några sidor vid behov.

Avatar Fallback

Re: Ginge åkgräsklippare äldre

Clumber  
#338927 :grin: Ja tack all hjälp behövs nog ,jag måste rengöra förgasaren , skruvade ut en skruv på ovansida och den var full av beläggning även den fjäderbelastade skruven på undersidan var likadan så en rengöring behövs ,har läst om ultratvätt men det har man ju inte en själv.
Har haft fullt upp så det har inte blivit något mekande med maskinen, motorn har nummer
Modell Typ Code
252707 0622 02 89102011

   TS
Avatar Fallback

Re: Ginge åkgräsklippare äldre

Clumber  
#339651 Har i dag haft tid med gräsklipparen,det blev en enkel förgasarrengöring och den såg inte rolig ut men får inte till trottelsystemet att funka fullt ut , allt ifrån full gas hela tiden annars så gick den bara med choken på men den gamle startade i alla fall.
Nästa åtgärd blir att lägga den i något bad ett tag

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).