Bioenergi

Svensk björk ska bli grillkol

20 inlägg 12323 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Svensk björk ska bli grillkol

OliT  
#338475
Kse skrev:Tummen upp.
När finns det färdig kol att hämta?
Jag kanske får komma förbi och göra ett reportage.


Så klart! Vi håller som bäst på att fixa ihop slantarna för att kunna beställa den stora ugnen vi ska ha för produktion, det är förhoppningsvis klart när som helst.

När beställningen är lagd är det cirka 60 dagars leveranstid, men under hösten har vi tänkt köra lite prototyp-kol i mindre skala. Det är dock svårt att komma upp i riktigt samma kvalitet med enklare grejer, eftersom den stora ugnen klarar att hålla mycket jämnare temperatur. Under senvintern lär vi behöva komma igång så vi har lite lager till nästa grillsäsong, då borde det vara som bäst att komma förbi och reportaga :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svensk björk ska bli grillkol

Kse  
#338479 Ja vi får göra så, jag ska lägga in en förorder till nästa säsong.

Användarvisningsbild

Re: Svensk björk ska bli grillkol

Hammaren  
#338487 Det låter bra, satsa på bara! :smile: Själv köper jag mitt grillkol av grannen, han och hans bror har en liten mila varje år, betalar hellre lite mer och vet vad jag får, köper man i handeln så kan det lika gärna vara kreosotslipers från öst. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Svensk björk ska bli grillkol

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338527 Ett mkt trevligt initiativ, hoppas ni tjänar massor och blir kändisar,
Ska nog ta mig till grannbyn för syn vid lämpligt tillfälle bara man skulle få tid.

Avatar Fallback

Re: Svensk björk ska bli grillkol

Homo abies  
#338551 köper ni ugnen färdig av någon speciell leverantör eller tillverkas den på lokal verkstad från er ritning ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).