Öppna kategorin

Genvägar som ska undvikas

9 inlägg 3332 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Genvägar som ska undvikas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Genvägar som ska undvikas

TheJo  
#338155 Ja, egentligen så är man ju riktigt dum när man fuskar med sådant. "Jag ska bara" tänker man alldeles för ofta.

Men tror helt klart att det skulle behövas en attitydförändring bland framförallt yngre. Där det som är viktigast är timmar/ton/ha/kr kr. Då är det klart att säkerheten kommer i andra hand. Titta bara på alla balekipage som är ute på vägarna. Inte så stor andel av dem som är korrekt surrade.

Användarvisningsbild

Re: Genvägar som ska undvikas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338391 Många lantbrukare är ensamma när olyckan inträffar http://www.lantbruk.com/lantbruk/manga- ... -intraffar
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 04 aug 2015, 00:00, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Genvägar som ska undvikas

skogaliten  
#338396 Ladda mobiltelefonen är väl bra, men bara om det finns mobiltäckning...

Avatar Fallback

Re: Genvägar som ska undvikas

jannee  
#338412 Enda sätet att egentligen surra rundbalarna på ett traktorekipage är med ett typ hissnät vilket surras fast i kantlinan med spännband + spännband som hindrar balarna från att glida framåt eller bakåt.
Dock ska man INTE stirra sig blind på sådana här i ekipage - om du/ni visste hur det kan se ut innanför ett kapell på ett trailerekipage - där kan man undra över tankeförmågan eller bristen på tänk.
Oftast händer det dock inga större olyckor, m.a.o. där kan det löna sig med genvägen (fusket).
Tilläggas bör att ännu har jag i alla fall inte sett någon bonde som tappar/tappat rundbalar, kör han av vägen ramlar visserligen de flesta av (olagligt) men hur ofta har det hänt eller händer.

Användarvisningsbild

Re: Genvägar som ska undvikas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338417 Flera dödsfall inom jord och skogsbruk i år http://www.lantbruk.com/lantbruk/flera- ... -skog-i-ar
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Genvägar som ska undvikas

ananders  
#338437 Jag har två kollegor på jobbet som tar en väldigt dum "genväg" ibland när vi använder motorsåg på jobbet. Är det varmt så använder de inte sågskyddsbyxorna, hade jag varit arbetsgivare så skulle jag inte tveka att skicka hem dem om de inte ändrat sitt beteende. Jag tycker att det är både idiotiskt och oansvarigt och när jag frågade dem om varför så blev svaret: Jo det är ju inte riktigt bra men det är för varmt :???: .

Användarvisningsbild

Re: Genvägar som ska undvikas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338457 Så görs det ofta i varmare länder, alltså struntas i skyddskläderna.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Genvägar som ska undvikas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338779 Fritt fall från stegen knäckte båda handlederna http://www.lantbruk.com/lantbruk/fritt- ... andlederna
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).