Motorsåg och handhållet

Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?

12 inlägg 13760 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?

traktorz  
#338255 Vi har en ca 15 gammal favorit för grästrimning, nämligen Stihl FS200 från år 2000. Vi kör huvudsakligen med Ø2.4 mm orange tråd i trimmerhuvudet AutoCut 25-2. Alternativt en trebladig, men numera mest en tvåbladig slyklinga.

FS200 är förhållandevis både stark och lätt, 6.0 kg med tvåhandsstyret, men saknar avvibrering annat än i handtagen. En kompromiss vi är beredd att ta, för att ha en så lätt och stark maskin som möjligt. Riggen är lång, så ergonomin för gräsröjning är ypperlig. Även en mejseltandad sågklinga ingick i paketet, men för skogsröjning använder vi mest en Jonsered röjsåg RS44 med kortare rigg.

Nyligen gick vår FS200 lite knackigt, så då funderar man vad som tänkas kunna ersätta trotjänaren? Närmast till hands är väl Stihl FS240 C-E, men ser att med nya friskluftsmotorn har den blivit hela 1.2 kg tyngre, men bara med en tiondels kW ökning av effekten.

Vilka alternativ finns då till Stihl FS240 C-E?
(dvs runt 35cc, ca 1.5kW, ca 6-7kg)
Jonsered CC2235 eller Husqvarnas motsvarighet 135R?
Husqvarna har dessutom modellerna 336FR och 535RXT, där jag gissar T betyder handtagsvärme.

Beträffande driftsäkerhet så har vår FS200 varit föredömlig, har rengjort luftfiltret ofta och endast bytt tanklod och tändstift, utöver skärverktygen som förbrukningsvara. Alltid kört på Aspen alkylat dessutom. Förgasaren saknar justerbara munstycken för låg-/hög-varv. Tomgångsjusteringen (LD) är unik med en vänstergängad justerskruv, vars grundinställning är helt inskruvad.

Hur som helst, efter rengöring av tändstift och luftfilter, samt inspektion av tanklod och slangar, nu går sågen perfekt igen, stannar inte längre på tomgång.

Justeringen av förhöjt tomgångsläge (Start) verkar dock inte funka, så det får jag kika på senare. Vet inte om det beror på wiren eller reglaget i handtaget. Behöver därför manuellt ge gas vid start av kall motor.

Ref:
http://www.stihl.se/stihl-manualer.aspx
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... 38_11e.pdf
http://www.jonsered.com/se/trimmers-bru ... s/cc-2235/
http://www.husqvarna.com/se/products/co ... 368,501424



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?

Göt  
#338256 FS 410 är en bra gräsröjare bara att rekommendera :grin:

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?

skogsmats  
#338258 Kör med Stil 310. 4-taktare, behöver inte varva, går kanon. Har kört både med autocut och supercut trimmerhuvuden.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?

JensSkoog  
#338273 Even om det bara körs gräsröjning, så gillar jag lite extra motorkraft, så jag kör med FS460 med det långa riggröret och ROACH trimmarhruvud (köpt på Elmia, och bästa jag haft)
Lite extra vikt, men jag tycker om den precisionen och smidigheten som den extra kraften ger.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?

axwell  
#338276
skogsmats skrev:Kör med Stil 310. 4-taktare, behöver inte varva, går kanon. Har kört både med autocut och supercut trimmerhuvuden.

Tittade på Stihl FS 310 förra året, säljaren rekommenderade istället FS 410 och så blev det till min belåtenhet.
Otroligt täta och dyra påkallade servicekrav på 4-taktaren som man ju kan strunta i ............

Risk för att då ha anledning till att besöka tråden för "Haverier", den kommer jag att söka nu. :???:

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?

traktorz  
#338306 FS310 som är en fyrtaktare, väljer jag bort av service/tillförlitlighet som skäl.

FS360 C-E är lika stark som FS240 C-E på 1.7kW, men är tyngre, 8.5kg resp. 7.2kg. Låga vibrationer är dess största fördel.

FS410C-E och FS460C-EM är lika tunga, 8.5kg, men med olika effekt 2.0kW resp. 2.2kW. Den större modellen har dessutom M-Tronic förgasarstyrning. (Fast vår 15 år gamla FS200 har problemfritt klarat sig utan denna "gimmick".)

FS460C-EM med 0.5kW mer effekt, och 1.3kg mer i vikt än FS240C-E, samt båda med långa riggrör är mina favoriter från Stihl. Den starkare modellen tar även kraftigare skärverktyg för gräs, vilket är ett stort plus för denna. Prisskillnaden är dessutom substantiell mellan dessa två modeller, 5890kr resp. 9190kr.

Gillar dock skarpt vår nuvarande smidiga FS200, som får tjänstgöra ett tag till, när den nu går bra igen, med stabil tomgång och bra varvvillighet.

Ref:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=797099

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?

JensSkoog  
#338311 När den går bra, så är det ju bara å köra på :grin: Det är ju en Stihl :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338361 Jag kör med HVA335R, som verkar vara föregångaren till 535. Jättebra maskin som är perfekt till gräs men även klarar flera cm tjockt sly utan problem. Startar alltid på första eller andra rycket och har ett helt OK acc även med röjklinga. Enligt manualen väger den 6,1 kg utan skärutrustning och har en bra sele. Selen till 535 ser ut och vara något liknande men något klenare glidrem för krok och puta.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?

Göt  
#338362 Den kan du gå och stihla med ett bra tag till ;) :D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?

anersimyra  
#338414
traktorz skrev:Vi har en ca 15 gammal favorit för grästrimning, nämligen Stihl FS200 från år 2000. Vi kör huvudsakligen med Ø2.4 mm orange tråd i trimmerhuvudet AutoCut 25-2. Alternativt en trebladig, men numera mest en tvåbladig slyklinga.

FS200 är förhållandevis både stark och lätt, 6.0 kg med tvåhandsstyret, men saknar avvibrering annat än i handtagen. En kompromiss vi är beredd att ta, för att ha en så lätt och stark maskin som möjligt. Riggen är lång, så ergonomin för gräsröjning är ypperlig. Även en mejseltandad sågklinga ingick i paketet, men för skogsröjning använder vi mest en Jonsered röjsåg RS44 med kortare rigg.

Nyligen gick vår FS200 lite knackigt, så då funderar man vad som tänkas kunna ersätta trotjänaren? Närmast till hands är väl Stihl FS240 C-E, men ser att med nya friskluftsmotorn har den blivit hela 1.2 kg tyngre, men bara med en tiondels kW ökning av effekten.

Vilka alternativ finns då till Stihl FS240 C-E?
(dvs runt 35cc, ca 1.5kW, ca 6-7kg)
Jonsered CC2235 eller Husqvarnas motsvarighet 135R?
Husqvarna har dessutom modellerna 336FR och 535RXT, där jag gissar T betyder handtagsvärme.

Beträffande driftsäkerhet så har vår FS200 varit föredömlig, har rengjort luftfiltret ofta och endast bytt tanklod och tändstift, utöver skärverktygen som förbrukningsvara. Alltid kört på Aspen alkylat dessutom. Förgasaren saknar justerbara munstycken för låg-/hög-varv. Tomgångsjusteringen (LD) är unik med en vänstergängad justerskruv, vars grundinställning är helt inskruvad.

Hur som helst, efter rengöring av tändstift och luftfilter, samt inspektion av tanklod och slangar, nu går sågen perfekt igen, stannar inte längre på tomgång.

Justeringen av förhöjt tomgångsläge (Start) verkar dock inte funka, så det får jag kika på senare. Vet inte om det beror på wiren eller reglaget i handtaget. Behöver därför manuellt ge gas vid start av kall motor.

Ref:
http://www.stihl.se/stihl-manualer.aspx
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... 38_11e.pdf
http://www.jonsered.com/se/trimmers-bru ... s/cc-2235/
http://www.husqvarna.com/se/products/co ... 368,501424
FS 250 måste sägas vara en av de bästa röjarna på marknaden, undantaget avvibbreringen förstås. Jag modifierade automathuvudet för att kunna använda 3 - 4 mm tråd, i kraftigt gräs, grova vedartade örter och klent sly brukar 1,5 meter tråd per sida räcka för en dags körning. Stänkskydd med trådkapen var det första jag plockade bort, maskinen drar lätt 1,5 gånger rekommenderad trådlängd med 3 mm.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?

JensSkoog  
#338422
anersimyra skrev: FS 250 måste sägas vara en av de bästa röjarna på marknaden, undantaget avvibbreringen förstås. Jag modifierade automathuvudet för att kunna använda 3 - 4 mm tråd, i kraftigt gräs, grova vedartade örter och klent sly brukar 1,5 meter tråd per sida räcka för en dags körning. Stänkskydd med trådkapen var det första jag plockade bort, maskinen drar lätt 1,5 gånger rekommenderad trådlängd med 3 mm.. :smile:

Du har inte provat Roach trimmarhuvud? Modifierade som dig, men nu använder jag Roach, och finner det mycket smidigt och hållbart.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?

SawTroll  
#338710 Jeg ønsker egentlig ikke å erstatte min FS200 med noen nyere trimmer den fungerer fortsatt helt utmerket, både med trimmerhode og med sagblad! :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).