Motorsåg och handhållet

Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

127 inlägg 65183 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

rikard_e  
#217663 jag har funderingar i att skaffa ett sådant röjsåg. har mycket röjning att göra.

Känns som 10 000 kr är riktigt billigt för en sån maskin, även fast dom pengarna är rätt mycket att satsa för en privatperson.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Seb macahan  
#217732 Jag har köpt en i dag. Två dagars test var övertygande. Nu är det inte bara kul att se vad man gjort för dagen utan det är riktigt kul att utföra arbetet också.
Jag ser en svag punkt. Kedjespänningen den kunde nog förbättrats med någon fjäderbelastad skruv för optimal kedjespänning hela tiden. Detta tror jag är orsaken till några kedjesläpp om man är lite oförsiktigt när man röjer torra tunna stammar 1cm och mindre.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217766 Att kedjan stäcker sig pga värme har jag sett. Tycker de smörjer lite dåligt
Gör den det så prova med en annan olja.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

339  
#338126 Nu har även jag köpt en kedjeröjsåg! Körde några timmar i eftermiddag på ett eftersatt hygge! Helt suverän och kompletterar den traditionella klingsågen på ett bra sätt! :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

339  
#338326 Är det någon som provat andra svärd eller kedjor på sin kedjeröjsåg? Undra om 1,5 mm kedja och svärd är mindre "hoppkänslig" än original?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Erre  
#338327
339 skrev:Är det någon som provat andra svärd eller kedjor på sin kedjeröjsåg? Undra om 1,5 mm kedja och svärd är mindre "hoppkänslig" än original?


Det är min erfarenhet.
Jag körde slut på original kedjan och bytte sen till 1,5 mm kedja o svärd. Fyra år sen. Har haft ngt hopp sen dess men inte mer. Sträck noga i början när ny kedja monteras.
Fila ryttarna sparsamt så kedjan inte blir så aggressiv.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Jim_the_one  
#338331 Jag har inte provat med 1,5 mm men min erfarenhet är att det är tekniken har större betydelse om det hoppar eller inte.
Tror jag skrivit om det tidigare här i tråden.
Använd mycket skjutande kedja och vinkla så en dragande sidan är uppåt några grader. Det är den stela fasta "pinnen" som puttar ut kedjan så den hoppar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

339  
#338333 Ok, sågteknik betyder säkert en hel del också . Vad menar du med stela fasta pinnen?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Erre  
#338336
Jim_the_one skrev:Jag har inte provat med 1,5 mm men min erfarenhet är att det är tekniken har större betydelse om det hoppar eller inte.
Tror jag skrivit om det tidigare här i tråden.
Använd mycket skjutande kedja och vinkla så en dragande sidan är uppåt några grader. Det är den stela fasta "pinnen" som puttar ut kedjan så den hoppar.


Helt rätt!!
Tekniken är det viktigaste.
Mycket skjutande kedja, och försöka att inte vrida svärdet under tiden man sågar i lite grövre.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338342 Åkte till handlaren o skulle se om han kunde låna mig en kedjeröjare en dag innan ev. köp.
Fick till svar att han sålt ett par men det hade vart så mycket problem med dom att han inte tagit hem nån mer :surp:
Han tar väl säkert hem en om jag vill det men jag skulle gärna prova en innan.

Det kan ju vart detta med kedjehopp som krånglat, jag frågade inte.
Är det nåt annat som krånglar med dom??

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Erre  
#338346 Min har gått kanon i över 4 år nu.
Det enda jag behövt byta är drivhjul/drivkrans och den stora medbringaren. Splinsen nöts sönder, är tyvärr ingen vidare passform när dom är nya heller. Liggandes i varsin påse passar dom ändå. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Hammaren  
#338367
339 skrev:Ok, sågteknik betyder säkert en hel del också . Vad menar du med stela fasta pinnen?

Det vet du väl att det gäller att ha bra teknik med stela fasta pinnen! :oops: :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Jim_the_one  
#338418 Den stela fasta pinnen skulle man kunna kalla stubbe.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

svampbob  
#338757 En fråga använder ni helst dragande eller skjutande kedja när ni röjer? Jag håller mig mest till den skjutande sidan inbillar mig att kedjan hoppar mer sällan då.

Sitter nu med en öl och eftersvettas efter några timmar med kedjeröjaren. Aldrig är ölen så god och välförtjänt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

339  
#338758 Sist jag var ute körde jag mest med skjutande kedja men framförallt följde jag tipset att undvika vrida svärdet medans man skär. Inte ett kedjehopp under de ca 6h jag röjde.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).