Traktorer och processorer

Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

17 inlägg 11540 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

S40T5  
#338324
gnisten83 skrev:Hade en 805a från 2000 fram till i vintras som mest gick i skogen o gillade inte den höga backen så jag bytte snabbväxel till en från de mindre modellerna (tractrol)
Backen ligger mellan 2 o 3an på lågen o under 1an på hög men man lär sig att leva med de.
Hög/låg/back var rätt kärv på min med men inte så man behövde slita mkt.
Lådan är trycksmörj från lågtrycksservo av hydraliken, kolla så alla signallampor tänds när du vrider på strömmen då de finns en för oljetrycket i lådan.
Finns även en givare på kopplingspedalen som lägger snabbväxeln i oväxlat läge när pedalen trycks ner för att de ska va lättare att växla


Tack för svar :smile:

Det låter intressant gällande snabbväxeln. Vad kan en sådan begagnad ligga på ungefär i pris? Hur mycket fick rivas för att byta den?

Det blir användbara goda råd det här både från dig och alla andra som hjälpt till då jag ska åka och titta på traktorn igen idag :smile:

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 805, tjutande missljud vid nedtryckt koppling

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338355 Kort version, lossa hydraulpump o dra ut långa axeln för dess drivning.
Släng ut stolen o mattan på golvet o ta bort luckan där.
Lossa värmeslangarna o nåt mer där
Lossa några bultförband på axeln från koppling till snabbväxeln o från växellådan till framaxeln o dela traktorn ca 10cm sen ska de gå att lossa snabbväxeln med typ startmotornycklar....står utförligare i VHB

Då köpte jag en ny för 20' men du får kolla på skrotarna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).