Ny Teknik och Elektronik

Windows 10 installera eller låta bli ?

140 inlägg 100912 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337787 Nya varningar för Windows 10 http://www.dn.se/ekonomi/nya-varningar- ... indows-10/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#337789
Niking skrev:Nya varningar för Windows 10 http://www.dn.se/ekonomi/nya-varningar- ... indows-10/
/Niklas

Enligt artikeln är det nästan ett måste att ha automatiska uppdateringar för win10. Nee efter win7 slutar funka så är det endast fingret de kan få av mig som det verkar.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Jim_the_one  
#337962
th skrev:
traktorz skrev:
Fredrik Reuter skrev:Ja, är man lite vidskepligt lagd så ska man nog satsa på 10:an.
Det är ju varannan bu varannan bä för Windows.


Stämmer även efter att ha skjutit in ytterligare två OS i din lista.

Windows 10 - Flipp?
Windows 8 - Flopp
Windows 7 - Flipp
Windows Vista - Flopp
Windows XP/2000 - Flipp
Windows ME - Flopp
Windows 98 SE - Flipp
Windows 98 - Flopp
Windows 95 - Flipp
Windows 3.11 - Ingen bedömning, inte heller 2, 1.
MS-DOS - FLIPP!

Windows 3.11 kan du ju dela upp i flera komponenter:
Windows 1.0 - Flopp, det fanns GEM som fungerade bra som "fönsterprogram" ovanpå MS-DOS)
Windows 2 (med flera versioner som slutade med 2.11) - Flopp, vad jag kommer ihåg
Windows 3,0, 3.1 och 3.11- Flopp, Flipp och Flipp



3.1 och 3.11 är väl i stort sett samma. Vad jag minns är dock att 3.11 har stöd för nätverk vilket inte funkade så bra med 3.1... men de är ju några år sen nu.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337987
Jim_the_one skrev:
th skrev:
traktorz skrev:
Stämmer även efter att ha skjutit in ytterligare två OS i din lista.

Windows 10 - Flipp?
Windows 8 - Flopp
Windows 7 - Flipp
Windows Vista - Flopp
Windows XP/2000 - Flipp
Windows ME - Flopp
Windows 98 SE - Flipp
Windows 98 - Flopp
Windows 95 - Flipp
Windows 3.11 - Ingen bedömning, inte heller 2, 1.
MS-DOS - FLIPP!

Windows 3.11 kan du ju dela upp i flera komponenter:
Windows 1.0 - Flopp, det fanns GEM som fungerade bra som "fönsterprogram" ovanpå MS-DOS)
Windows 2 (med flera versioner som slutade med 2.11) - Flopp, vad jag kommer ihåg
Windows 3,0, 3.1 och 3.11- Flopp, Flipp och Flipp



3.1 och 3.11 är väl i stort sett samma. Vad jag minns är dock att 3.11 har stöd för nätverk vilket inte funkade så bra med 3.1... men de är ju några år sen nu.. :mrgreen:

Jo , de var ju väldigt lika. Sedan var jag just nere i källaren och tittade på mitt lilla OS-museum - jo det går att samla på sådana också, inte bara motorsågar - och hittade en kartong med Windows NT 3.5 Server. NT fanns även i version 3.1 (utseendemässigt likt Windows 3.1 men med en helt annan plattform i botten) och 4.0. 3.5 och 4.0 var flip vad jag kommer ihåg.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#337989 NT 4.0 var jättevanligt på företag, en jätteflipp

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337994
Hema skrev:NT 4.0 var jättevanligt på företag, en jätteflipp

Vi hade det också länge och bytte inte till XP förrän efter några år efter att XP introducerats, ungefär som bytet till Windows7 skedde när XP-supporten skulle upphöra.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#337995
th skrev:
Hema skrev:NT 4.0 var jättevanligt på företag, en jätteflipp

Vi hade det också länge och bytte inte till XP förrän efter några år efter att XP introducerats, ungefär som bytet till Windows7 skedde när XP-supporten skulle upphöra.

Om jag minns rätt, var det NT4, win2000, Vista och ganska snabbt ett år senare win7.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

molnia  
#338010 Byter sällan op, har svags minnen av 3.1 eller nått
men har låtit tiden visa vad som är bra op.
körde med 95 tills xp var väl inkört. Samma sak nu med 7:an. Än väntar jag med 10:an. Men mest av ekonomiska skäl. =))

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338067 Det värsta med Windows10 verkar vara att man inte kan kontrollera vilka uppdateringar man vill ha installerade. Med tidigare Windows har det hänt mig ett antal gånger att vissa program, främst spel, slutat fungera efter en grafikrutinuppdatering. Då är det bara att backa och vänta ett tag tills nästa uppdatering kommer och testa den. Att nu bli tvungen att alltid ha alla de senaste uppdateringarna är ett blankt nej från min sida tills Pyttemjuk fixat Windows10.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hammaren  
#338288 Om man ska installera Windows 10, måste man spara ner dokument och bilder, favoriter i webbläsaren på sticka innan man installerar? Ja man är ju inget datasnille precis :grin:

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

traktorz  
#338301 I en perfekt värld, så är operativsystemet avskilt från användardata, samt även installerade applikationer. Men MS Windows med sitt register är snärjigt värre, så vanligtvis vill vän av ordning göra en helt ren nyinstallation. Tyvärr mycket jobb med att återinstallera de program som ligger ovanpå operativet.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

totte  
#338321
I en perfekt värld


... finns inte Windows, Slutsats, världen är inte perfekt. ~X( :D

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

laggar  
#338371 Efter att ha kört Windows 10 ett par dagar kan jag konstatera att det aldrig mer blir en installation av 8.1 eller någon tidigare version i min dator.

I åttan gick dom vilse i pekskärmsdjungeln och hittade på många konstigheter, men i tian så tror jag inte ens att jag kommer sakna kontrollpanelen (som fortfarande går att nå genom att högerklicka på startknappen) då allt väsentligt finns där det ska; under Inställningar på startmenyn.

Under åtgärdscenter som nås via en ikon vid klockan så finns allt som behövs för att ansluta till bland annat trådlösa nätverk och det går även att välja mellan att köra i normalt läge eller surfplatteläge med pekskärmsanpassning. Lysande!

Uppgraderingen gick också föredömligt bra och till och med webbhistoriken fanns kvar.

Än så länge bara positiva erfarenheter... :)

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Skogstomte  
#338375
totte skrev:
I en perfekt värld


... finns inte Windows, Slutsats, världen är inte perfekt. ~X( :D


^:)^

Så tipset enligt ursprungsfrågan blir låta bli.

Det är tre år sedan min PC med Win 7 brakade ihop. Hörde mycket gott om Mac så började kolla på dem. Första reaktionen "milda Matilda" vilka priser. Fundera ett tag till, irritationen över Windows ständiga uppdateringar, omstarter och allmänna förfall (blir långsamt) gnagde i bakhuvudet. Att man sen behövde pröjsa 1500:- för att befintligt operativsystem (Vista) inte funkade spädde på missnöjet.

En pålitlig vän sa att "min tre år gamla Mac är lika snabb som när den var ny". Då var det avgjort, det blir en Mac. Kosta vad det kosta vill. Drämde till på det senaste, en MacBook med SSD-disk och Retina-skärm eftersom vanan från Windows satt i "att prestanda blir det aldrig för mycket av". Trodde inte det var sant i början vilken skillnad. Tror jag hade klarat mig med mindre prestanda men skärmen byter jag inte bort för allt smör i Småland.

Nu, tre år senare skriver jag på min Mac som fortfarande är lika snabb, uppdaterar sällan och när det händer går det fort, finns inget register som rör till det. De flesta uppdateringar görs utan omstart. Stänger aldrig av den, slår bara ihop den så går den i vila, öppnar locket när jag behöver den igen, tar 10s sen knackar jag in lösenordet och så är jag inne och kan fortsätta där jag slutade.

Pengarna: PC: Acer 17" 9500:-, mus 200:-, uppgradering 1500:- tot 11200:- för knappt tre år.
Mac: MacBook Pro15" Retina 21400:- har gått i tre år och visar inga tecken på förfall.

Har förmodligen adderat ett år eller två till mitt liv att slippa "Windows-frustrationen". Här kommer ingen PC över tröskeln mera!

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

totte  
#338384 Härligt att höra att det finns fler macförare här! :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).