Traktorer och processorer

Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

18 inlägg 13461 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

kungsis  
#337943 Jag funderar i bland på att byta ut min Fiat 680 till något modernare och därför ställs man ju även inför problemet med hur mycket pengar man ska lägga. Jag har ju bara en skog som sköts på fritiden, men i framtiden blir det ju bli aktuellt med både gallring och slutavverkning. Så därför undrar jag hur ni räknar/jag ska räkna för att få fram hur stor summa ni/man kan lägga på traktor och vagn?

Mvh
Kungsis



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

jannee  
#337946 Ett ekipage som kostar mer än 200 tkr i inköp och bara ska användas på fritiden kan man ALDRIG räkna hem. då betydligt bättre att spara dessa pengar i en aktiefond.
Självklart sjunker inte en billig traktor och vagn speciellt mycket, dock har man ändå kostnader för underhåll. Lustigt nog risar dessa grejer ned oberoende om de används eller inte.
Däck torkar, slangar börjar läcka i kopplingar, ventiler kärvar - listan kan göras hur lång som helst.
Desto dyrare traktor och kran man har desto dyrare underhåll - så är det bara.
Detta är min högst personliga uppfattning hälsningar jannee.

Användarvisningsbild

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

stegmaster  
#337951 Jag räknar inget.
Tittar bara i planboken och kollar vad som finns där, sen handlas det efter det.
Lånar aldrig pengar för at köpa nånting, oavsett va.
Om inte det jag driver med kan vara skuldfritt, så får det vara.
Detta mottoet har jag levdt etter hela mitt liv.

Avatar Fallback

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

RCarlsson  
#337959 Ok, jag har själv samma förutsättningar som du, dvs har ett stycke skog i olika åldrar och ett heltidsjobb+ som levebröd.

Nu beror det alldeles vad man har för tankar, åsikter och förutsättningar gällande skogens skötsel - den är ofta personlig.

Nu har jag lejt ett bolag för 1:a och 2:a gallring tidigare, men de har för mig inte blivit särskilt mycket över när skördade och skotare varit framme.

1 Jag har tittat på hur JAG vill att skogen ska se ut
Köra när det är tjänligt/lämpligt utifrån temperatur, nederbörd och behov.
Hos oss är det inte att räkna med tjäle alls - då blir det ju än viktigare att köra när det är lämpligt och inte ett visst datum.

2 Jag har tittat på vilken volym de kört ut, aktuell areal och kostnad. Samt hur mycket har jag kvar att gallra den närmaste 5-7åren i samma storleksklass.
Den årliga kostnaden har jag haft som tanke på att införskaffa vissa maskiner för och köra själv. Är det 5 cm tjäle några dagar över nyår kör jag då.
Nu tycker ju jag att det är lite roligt att skruva lite då och då, vilket såklart är en förutsättning om man inte skall köpa nytt. Å nytt är ju inte aktuellt om man inte är entreprenör.

3 Slutavverkning är aldrig lönsamt att skota eller hugga om man inte har endera högpresterande maskin i stort format. Du måste ändå dit och rätta till marken med en grävare efteråt så...


Lite hur jag tänker - Kanske inte passar någon mer än mig att tänka så? [emoji16]

Avatar Fallback

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

kungsis  
#337996 Ok, tack för svaren, de var intressanta :smile: . Jovisst är det så att kör man själv så får man det ju som man själv vill ha det och under, förhoppningsvis bästa tillfället, så det får man väl lägga in i beräkningen. Hmm, slutavverkning går aldrig att räkna hem :???: . Tål att funderas på. Jag bjuder gärna på min tid, men jag vill ju inte, utöver det, få en högre maskinkostnad än om jag anlitar enreprenör. Någon motta får det vara.
Jo även jag köper utan att låna, men det är ju iaf ett räntbortfall (iaf lite,lite), värdeminskning och slitage som kostar (skruva försöker jag själv oftast) och har jag i nuläget fungerande saker så vill jag kunna motivera mina ytterliggare inköp. Jag kanske ska ge fasiken i att försöka räkna och behålla Fiaten 8) .

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

RCarlsson  
#338002 När det gäller Slutavverkning så menar jag såklart att det inte är lönsamt att köra själv.
Ex jag gjorde en Slutavverkning på 2 ha riktigt fin gran. Skördaren var där 4 dagar och sprutade ut 780m3 fub. Skotaren var också där 4-5 dagar. ( mkt kort skotarväg)
Att med traktor på fritiden köra ut 780m3 fub skulle ta större delen av vintern. Dessutom med stora lass (vikt) behövs nästan drivning på vagnen. Traktorn har inte heller den markfrigång som i en Slutavverkning är behövlig.

Iallafall får inte jag till det med min Jd 6100 & patukärra. Däremot gallringar [emoji106]
(Frun & barna ska ju helst känna igen en när man kommer hem också)[emoji12]

Avatar Fallback

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

jannee  
#338004 Resonerar efter hur jag själv gjort.
Jobbar heltid och ska så göra några månader till.
Använt mig av SAMMA traktor och vagn i 45 år
Tycker mig haft fullt upp med att röja, plantera, plocka vindfälle, hugga vinterved, blädat något + göra 1:a gallringar. Till detta har mitt gamla material fyllt sin funktion.
Allt lär ställa sig i en annan dager nu när jag slutar jobba, då eventuellt ska jag satsa på bättre begagnade och bekvämare prylar - OM jag har hälsan och orken.
Har man tid över lönar det sig otvivelaktigt att gallra manuellt (billig maskinkostnad), däremot ställer jag mig frågande inför transporten ut av virket.
När man gör 1:a gallringen ska huvudvägarna anpassas så de duger även vid nästa gallring utan att behöva förstoras, m.a.o. en ganska stor och effektiv skotare kan även användas vid uttransporten av virket från 1:a gallringen.

Avatar Fallback

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

haggloader  
#338062 Största förtjänsten av att manuellgallra själv är att beståndet blir avsevärt bättre och man kan lämna kvar mera volym.

Avatar Fallback

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

Simon.M  
#338068 Räknade inte så noga när jag köpte mitt handlar om prioriteringar valde en 4 hjulsdriven traktor istället för en ny dyr bil kör med den gamla bilen jag har :)

Avatar Fallback

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

kungsis  
#338073
Simon.M skrev:Räknade inte så noga när jag köpte mitt handlar om prioriteringar valde en 4 hjulsdriven traktor istället för en ny dyr bil kör med den gamla bilen jag har :)


Jag räknar även noga innan jag köper bil och det är inte oftare än att jag kör med den gamla, givitvis inköpt begagnad, tills han hamnar på skroten . Jo, jag vet att vissa anser mig snål, men tycker väl själv att ekonomisk är ett bättre ord 8) . Tror det beror på att jag är uppvuxen med företagare i släkt och bekantskapskrets och därför van vid att man ska kalkulera och överväga inköp.
Vad gäller slutavverkning så förstår jag att man inte kan göra för stora hyggen om man ska göra det själv och även så beror det ju på markförhållanden/avstånd, men mina tankar är väl att göra mindre selektiva slutavverkningar i samband med gallringar. Börjar bli för mycket slutavverkningsbart som stått för länge, då jag tyckt att timmerpriserna är för dåliga, så jag måste nästan börja nu.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

svampbob  
#338132 Vad är det som vi snålar och sparar till? Jag har snålat mycket i mitt liv men faktiskt ändrat mig under de sista åren och köpt om jag har hittat något som jag har velat ha utan att räkna så mycket på kostnaden. En fin traktor kan oftare vara roligare än en siffra på ett bankkonto.

Användarvisningsbild

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

Erre  
#338133 Har sagt det förr å säger det igen.
Är det för eget bruk så är en traktor/vagn, skotare, skördare inte en konstigare utgift än en sommarstuga, båt, sportbil.
Är det för eget bruk är det ju ett intresse. Dom brukar kosta pengar.

Ska man köra åt andra enbart behövs ju någon form av kalkyl.

Användarvisningsbild

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

Ängagärdet  
#338139 De ä nåt inihelskotta va klok du är Erre!

Användarvisningsbild

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

Erre  
#338141
Ängagärdet skrev:De ä nåt inihelskotta va klok du är Erre!

Tack å bock! :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Timpris traktor/vagn, dvs hur räknar ni innan köp?

Seb macahan  
#338146 Håller med Erre. Jag har köpt nytt o dyrt. Och faktiskt lånat en del. Men jag är relativt ung och har börjat med billiga enkla prylar och provat mig uppåt. Skulle jag räkna på allt hade jag blivit gråtfärdig. Dessutom blivit tvungen o sälja skogen, den är inte lönande den heller för en som mig som kar köpt allt. Jag har o andra sidan fått många nya uppdrag och kontrakt tack vare nya maskiner. Men för min del så handlar det om tid. Ska jag jobba i skogen till helgen så vill jag få nått gjort inte laga halvtaskiga maskiner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).