Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Lincoln centralsmörjning

30 inlägg 41935 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lincoln centralsmörjning

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182658 Jag har köpt en begagnad Valmet skördare som är utrustad med Lincoln centralsmörjning. Jag saknar dock intruktioner för denna. Jag har förstått att man kan göra justeringar på pumpen innanför ett lock. Finns det någon grundinställning?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Lincoln centralsmörjning

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182666 här har du Broschyr, Reservdelskatalog och Manual

http://www.pmclubrication.se/produkter/centralsmorjning

Avatar Fallback

Re: Lincoln centralsmörjning

ÅsaNisse  
#182674 Var glad!
Detta är en av de få smörjapparater som tvingar ut smörja i alla punkter utan att missa någon, och går att köra med vanligt fett till -20.
Se till att slangarna är hela så slipper du bussa om denna maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Lincoln centralsmörjning

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182695 Tack! Låter lovande. Tror att ofta och lite är bäst när det ska justeras.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lincoln centralsmörjning

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182745 Larmar den när behållaren är tom??

   TS
Avatar Fallback

Re: Lincoln centralsmörjning

ÅsaNisse  
#182768 De smörjagregat jag haft larmar inte. Något lite förväntas föraren ha uppsikt på.
Det handlar om att fylla en gån i veckan eller så, beroende på hur stort smörjsysten och vilken behållare man har.
Dett kan man tycka att det ska gå att hålla reda på.

Användarvisningsbild

Re: Lincoln centralsmörjning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182783 Nog larmar väl de nyare Lincoln?
SKF Safematic larmar iaf.

Avatar Fallback

Re: Lincoln centralsmörjning

Sune77  
#183202
ÅsaNisse skrev:Var glad!
Detta är en av de få smörjapparater som tvingar ut smörja i alla punkter utan att missa någon, och går att köra med vanligt fett till -20.
Se till att slangarna är hela så slipper du bussa om denna maskinen.


Ecabs röda fungerar mycket väl i centralsmörjning ner till -35 minus, har köpt utav dem på Ecab och det fungerar kanon :grin:
http://ecabforsaljning.com/ecab/?p=722

Avatar Fallback

Re: Lincoln centralsmörjning

ÅsaNisse  
#183238 OK det kanske fungerar, men många smörjsysten kräver 00-fett för att funka och få av dessa fettyper klarar de belastningar som exempelvis Volvo föreskriver för bakaxelvaggan på hjullastarna.
Av agrols smörjfett är det bara entreprenadfetten (det blå) som fixar dessa kraven och det är ett EP2 fett. Det röda syntetfettet funkar vintertid men inte på sommaren.

Avatar Fallback

Re: Lincoln centralsmörjning

Sune77  
#184146
ÅsaNisse skrev:OK det kanske fungerar, men många smörjsysten kräver 00-fett för att funka och få av dessa fettyper klarar de belastningar som exempelvis Volvo föreskriver för bakaxelvaggan på hjullastarna.
Av agrols smörjfett är det bara entreprenadfetten (det blå) som fixar dessa kraven och det är ett EP2 fett. Det röda syntetfettet funkar vintertid men inte på sommaren.


Det central smöjsystem som jag använder mig av är Lincoln HTL och för den står det i instruktionen att den ska ha NLGI 2 fett det är precis vad Ecabs röda är.
Jag var själv lite fundersam till att det skulle fungera men efter ett samtal med en av säljarna som har flera års erfarenhet av skogsmaskiner så kan jag bara ge honom rätt

Avatar Fallback

Re: Lincoln centralsmörjning

nixs  
#193322 Lincoln är mycket stabila bra grejer.

Användarvisningsbild

Re: Lincoln centralsmörjning

skogsjan695xl  
#337827 Ska nu eftermotera centralsmörjning på sköradren. Några ställen som inte originaldragning inte varit bra på så jag kan förbättra det nu.
Jag ska plocka ner ett komplett system från en skrotad maskin.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Lincoln centralsmörjning

skogsjan695xl  
#337942 Nermontering påbörjad.

Avatar Fallback

Re: Lincoln centralsmörjning

Ådii  
#337944 Intressant, fyll gärna på med bilder och info vartefter arbetet fortskrider.

Användarvisningsbild

Re: Lincoln centralsmörjning

skogsjan695xl  
#338038 Pumpen och ett virrvarr med slangar ligger på arbetsbänken för rengöring. Kommer bilder ikväll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).