Vedmaskiner, flishuggar

Rekyl vedklyv?

8 inlägg 6403 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rekyl vedklyv?

pg-mannen  
#337354 Tjo! Enligt reklam här på sidan så finns en snabb vedklyv. 34 ton på 5 sek. P lindeberg osv. Kollar man på den så står det att funktionen är rekyl. Hur fungerar en sådan? Är det svänghjul eller?

Har en gammal sliten hydraulklyv och blev lite sugen nu, men vill veta lite mer.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Rekyl vedklyv?

Hema  
#337363 Den ser ut som vissa man har sett från staterna. Ja det är som du misstänker ett svänghjul eller kanske uppdelat i två, som har ett kugghjul, när man sedan aktiverar klyven, så trycks den den tryckande stången (en kuggstång), upp mot kugghjulet och stången trycks iväg. Vid ändläget tappar stången och kugghjulet kontakt med varandra och kuggstången dras tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Rekyl vedklyv?

jannee  
#337364 Jag är pessimist och tror inte på Lindebergklyven. 34 ton varifrån får de detta - 3 till 4 ton verkar vara mer sanningsenligt.

Användarvisningsbild

Re: Rekyl vedklyv?

Göt  
#337375 Jag har sett filmen några gånger och jag upplever inte att det går snabbare att klyva med den än det går med min Faxe.....Därmed inte sagt att Lindbergs klyv skulle vara sämre :geek:

Avatar Fallback

Re: Rekyl vedklyv?

Rolf Zetterberg  
#337836 HS LS 34T tycks vara en kinesisk variant.
Liknande finns under namnet FLS 34T.
Här finns en tråd (med bilder) där det byggs en sån här "kinetic log splitter" :
http://www.arboristsite.com/community/t ... er.232940/

Användarvisningsbild

Re: Rekyl vedklyv?

Vedproducent  
#337837 Ser ut som han står och slår isär vedträna med spaken. Frustrerande att se. Med tanke på klyvkraften dom anger 34 ton så är nog resten också överdrivet. Ser väldigt klent ut alltihopa och klyvkraften kan ju inte vara mer än 2-3 ton och dom anger den till 34 ton!! Då ska man vara försiktig när det måste till sånna överdrifter för att sälja någon klyv. Verkar minst sagt vara oseriöst...

Avatar Fallback

Re: Rekyl vedklyv?

Rolf Zetterberg  
#337901 Den här visar ganska bra hur de fungerar :







Användarvisningsbild

Re: Rekyl vedklyv?

JensSkoog  
#337912 Hyraulisk och kinetisk blir två aldels olika principer. Den kinetiska blir som en ordinäri yxa, som träffer klabben med 34 ton, men senn sinar kraften ur om den inte gör jobbet strax. Den hydrauliska trycker jamt hela tiden och lägger inte av. Kan tänka mig att den kinetiska är grym och snabb om man har ved utan kvist och av lagom dimension, men annars går jag för den hydrauliska varje gång det behovs och gör det mesta med "Ingmars klyv" som är lika snabb som rekylklyven :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).