Traktorer och processorer

Värme i Valtra A95 -06

16 inlägg 9674 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värme i Valtra A95 -06

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331235 Har funkar värme reglaget i era Valtra A75/85/95? På min stänger inte värmeventilen helt så det går inte att köra med fläkten på för att få in lite kyla när det är varmt. Jag trodde det var ventilen så jag bytte den förra sommaren men det blev samma resultat dvs. den stänger inte flödet helt. Jag har sparat den gamla ventilen och funderar på att modifiera den så att den stänger helt. Jag vill helst inte köra med öppna rutor eller dörrar då det är lätt att köra sönder dem samt att jag inte vill ha in mer damm i hytten än nödvändigt.
Hur funkar det på era A75/85/95-or?
På min fars Valmet 455 stänger värmeventilen helt och den kör vi alltid med stängda fönster och dörrar och det funkar bra även på sommaren så därför letade jag inte efter en A95-a med ac.

Martin N



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Värme i Valtra A95 -06

uge  
#331240 Jag monterade en vanlig kran på slangen till värmaren så jag manuellt kan stänga av den. Det var på visserligen på en annan traktor.

Avatar Fallback

Re: Värme i Valtra A95 -06

ostnordväst  
#331423 är det inte ett justirings problem ?

Avatar Fallback

Re: Värme i Valtra A95 -06

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331430 Nej det är det tyvärr inte. Tittar man på ventilen lös kan man klart se att den inte stänger helt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Värme i Valtra A95 -06

Bengt.Svensson  
#331431
uge skrev:Jag monterade en vanlig kran på slangen till värmaren så jag manuellt kan stänga av den. Det var på visserligen på en annan traktor.

Samma här. På min gamla JD har jag en vanlig "Ballofix"-kran framme vid motorn. Kranen står just nu i läge PÅ, trots att det snart är juni enligt min väggkalender....

Avatar Fallback

Re: Värme i Valtra A95 -06

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331547 En extra ventil kan ju vara en lösning. Nackdelen är ju att man måste gå ut och öppna huven om man fryser. Jag får nog försöka leta fram den gamla ventilen och se om jag kan modifiera den att stänga helt.
Undrar vad anledningen är att värmeventilen inte stänger helt? Jag menar det borde ju finnas en tanke bakom det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Värme i Valtra A95 -06

Krokmark  
#331568 Om du lyckas så får du gärna dela med dig då jag har samma problem med min A85...
Den används huvudsakligen till jordbruk så det blir fort väldigt dammigt med rutor och taklucka öppna...

Avatar Fallback

Re: Värme i Valtra A95 -06

Bengt.Svensson  
#331627
Martin_N skrev:En extra ventil kan ju vara en lösning. Nackdelen är ju att man måste gå ut och öppna huven om man fryser. Jag får nog försöka leta fram den gamla ventilen och se om jag kan modifiera den att stänga helt.
Undrar vad anledningen är att värmeventilen inte stänger helt? Jag menar det borde ju finnas en tanke bakom det.

Jag ställer om kranen två gånger per år och reglerar värmen med fläkten (halvfart eller fullfart). Enda anledningen att leda in värmen i hytten är väl att traktorn går varm annars, men det syns ju på motortempen om det händer.
Jag hade värmen på i min gamla Opel på högsommaren eftersom den hade en igensatt kylare. Efter första sommaren köpte jag en ny kylare. :grin:

Avatar Fallback

Re: Värme i Valtra A95 -06

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332185 Tack för svaret Krokmark då vet vi att det inte är ett fel utan en egenskap A75/85/95 har. Så nu skall jag bara försöka hitta den gamla ventilen och se hur den kan modifieras. Jag åter kommer med resultatet. Men du får ha tålamod det kan ta lite tid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Värme i Valtra A95 -06

Krokmark  
#332193
Martin_N skrev:Tack för svaret Krokmark då vet vi att det inte är ett fel utan en egenskap A75/85/95 har. Så nu skall jag bara försöka hitta den gamla ventilen och se hur den kan modifieras. Jag åter kommer med resultatet. Men du får ha tålamod det kan ta lite tid.

Ingen fara, jag har ingen brådska.
Traktorn funkar ju fint i övrigt så det är mest en komfortfråga...

Avatar Fallback

Re: Värme i Valtra A95 -06

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336434 Det blev en ny ventil i stället för en modifiering. Enligt instruktionsboken skall det gå att använda fläkten som hyttventilator. Tyvärr har jag inte kört så mycket sedan bytet att jag kan säga om den nya funkar bättre än den gamla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Värme i Valtra A95 -06

Krokmark  
#336442
Martin_N skrev:Det blev en ny ventil i stället för en modifiering. Enligt instruktionsboken skall det gå att använda fläkten som hyttventilator. Tyvärr har jag inte kört så mycket sedan bytet att jag kan säga om den nya funkar bättre än den gamla.

Återkom gärna med resultatet.
Vad kostar ventilen?

Avatar Fallback

Re: Värme i Valtra A95 -06

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337744 Nu har jag kört så pass mycket att jag kan säga att en ny ventil avhjälpte felet. Nu går det att använda fläkten som hyttventilator.
Ventilen kostade 749+moms.

   TS
Avatar Fallback

Re: Värme i Valtra A95 -06

Krokmark  
#337745 @Martin_N
Låter lovande...
Är den svår att byta?

Avatar Fallback

Re: Värme i Valtra A95 -06

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337860 Öppna huven så sitter den på höger sida ca 20 cm framför hytten med 2 slangklämmor och en skruv som klämmer fast vajern från värmereglaget. Kolla så att den verkligen står i stängt läge (Det finns tydliga markeringar på den). Jag fick byta vajern då den blivit lite misshandlad.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).