Motorsåg och handhållet

Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil...

83 inlägg 39896 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

machonisti  
#331731
Mange skrev:Det är inte vanligt, men det hittar man ibland. Fick en "EM" kedja en gång helt oslipad och har sett det på nån stihl kedja med.

Slipade kedjor är inte färdiga, bara bra ämne.

Har även hittat länkar som varit onitade!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337700 Mange si pferd fil er den vanlige, Ikkje smooth cut.

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#338921 Är tillbaka efter en kortare Sverigesemester...
Fick min Granberg-slip strax innan jag reste till SWE, så jag har inte hunnit testa så mycket ännu.
Men lite har jag hunnit med....
20150810_140435.jpg

Hittade en nästan uttjänt kedja som var lite stensågad...
20150810_135917.jpg

Slipad men hörnet är inte felfritt
20150810_140127.jpg

Hörnet tar mera stryk än man kan se med blotta ögat
20150810_140201.jpg

Hörnet felfritt men det verkar fortfarande vara lätta repor på kromet
20150810_140353.jpg

Under luppen så verkar det som det blir vassare än med fil
20150810_140415.jpg

Referens-filat en annan länk
20150810_140719.jpg

Referens-filat annan länk ur en annan vinkel
20150810_140807.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338962 Du får nog ha en fil med mindre diameter om du ska få samma form i det läget du har filen.

Jag har provat dessa fil apparater med några olika stift. Hittade inga med mineral som funkade bra mer än en eller två stensågade kedjor.

Hittade en 5mm skärande som funkade hjälpligt men då i dremmel så hastighet var justerbar.
Fanns en jigg till dremmel på Harald Nyborg för en tio år sen sådär, den var inte helkass så det provades.

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#338981
Mange skrev:Du får nog ha en fil med mindre diameter om du ska få samma form i det läget du har filen.

Jo jag är medveten om att slipstiftet är 4 mm och filen 4.5 mm, men det är inte en min avsikt att skapa samma form på eggen. Så länge som 1/4 av stift eller fildaimetern är ovanför eggplanet på skärlänken, så blir "stötvinkeln" 60 grader. Dock med reservation för mindre fildiametrar kontra underställningen. En grövre fil klarar att hålla stötvinkelkeln när man vill ha större underställning.
Min avsikt är dock här att visa skärpan på eggen. Med en slipmaskin i sån här jigg blir "skärpan" blir identisk oavsett höger eller vänsterlänk. Se min tidigare kommentar om filens spiralskärning.

Jag har provat dessa fil apparater med några olika stift. Hittade inga med mineral som funkade bra mer än en eller två stensågade kedjor.

Helt klart så äts Alu-Oxid stiften upp ganska snabbt. Fördelen med den här slipen är att kunna slipa alla länkar exakt lika.

Hittade en 5mm skärande som funkade hjälpligt men då i dremmel så hastighet var justerbar.
Fanns en jigg till dremmel på Harald Nyborg för en tio år sen sådär, den var inte helkass så det provades.

Vet att det finns diamant stift till Dremel, men bara i ett begränsat antal diametrar. Dremelslipen sitter inte i en "fil-jonte" jigg. Den har bara en "fil-platta".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339015 Diameter o läge ger ju olika "stötvinkel" om det inte är samma diameter om du inte ändrar höjdläge. Toppplattans vinkel framåt.
Det blir inte samma om stiftet försvinner efter halva kedjan...

Den jigg jag hade var mer likt en filjonte jigg eller borrmaskins jigg för o slipa borr.
Låg inte lös uppepå vilket gjorde det hela lika bökigt som en filjonte.

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#339022
Mange skrev:Diameter o läge ger ju olika "stötvinkel" om det inte är samma diameter om du inte ändrar höjdläge. Toppplattans vinkel framåt.

stötvinkel_rundfil.jpg

1/4 av fildiametern, oavsett fildiameter, ger "60" graders stötvinkel...men bara uppe vid hörnet...sen minskar stötvinkeln längre ner på sidan av skärlänken. Så vid mycket underställning och liten fildiameter så blir kanske "medelstötvinkeln" 75 grader. Jag föredrar en grövre fil än rekommenderat om jag inte avser att fila "höknäbb". En spetsigare filningsvinkel kan till en del kompensera en trubbig stötvinkel.
När sliptrissa används i stället för slipstift så har man möjlighet att erhålla konstant stötvinkel genom hela underställningen, dvs plan i stället för rundad profil

Det blir inte samma om stiftet försvinner efter halva kedjan...

Helt klart har du rätt i det. Ska bli intressant att se hur mina medföljda sift håller upp. 4 mm-stiftet verka ha förlorat någon tiondel redan, efter 1 kedja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339055 Är det vass kant framtill kan kan det med fördel vara högre vinkel. Ju högre vinkel ju bättre så länge skärpan är samma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).