Motorsåg och handhållet

Tändmodul Husqvarna 225 RD - vajs...?...

4 inlägg 4837 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tändmodul Husqvarna 225 RD - vajs...?...

PaulN  
#337647 Hej, novis både på forumet och på trimmers/röjsågar...

har en 225 RD Husqvarna som slutat fungera - ingen tändning (kollat med tändningsprovare - och testat med att bygla över "stopp-knapps-kontakterna till modulen - eftersom jag inte vet om start/stopp-knappen skall sluta eller bryta kretsen). Kompressionen verkar OK --> slutsats tändmodulen knasar...kanske?

Trimmern är gammal och följde med en bil jag köpte - en ny modul kostar uppåt 1000 kr !! jag har ingen aning om det är värt att lägga ut de pengarna - och det känns ju nervöst att göra det om det i själva verket är något annat som knasar...

Så - råd mottages - finns det någon begagnat-marknad för slika komponenter? eller skall jag skrota mackapären?

mvh
/paul



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tändmodul Husqvarna 225 RD - vajs...?...

totte  
#337667 Byglar du över stoppbrytaren får du ingen gnista, den skall kortsluta tändsystemet för att stanna motorn nämligen. Kolla att inte isoleringen på kabeln till stoppkontakten är skadad och ligger mot gods nånstans. Lossa kabeln från brytaren också och se till att den inte ligger mot godset. Får du i alla fall ingen gnista så är det nog tyvärr tändmodulen som gett upp.

Användarvisningsbild

Re: Tändmodul Husqvarna 225 RD - vajs...?...

PaulN  
#337679 Ah rackarns...jag misstänkte att stoppet skulle sluta kretsen - men har testat med både och - och kabeln verkar "hel o ren", jag skall kolla själva bryggaren med men det verkar kanske inte så sannolikt (och då borde väl trimmen startat när jag kopplade från kontakterna på tändmodulen - "byglade av").

Finns det någon alternativ inköpsväg än svenska återförsäljare (á 1000:- riksdaler för modulen...) det finns väl ingen beg-marknad eller är det lönt att leta utländskt alternativ?

som en sista desperat åtgärd kan man ju alltid fråga om det är någon som händelsevis har en modul liggande (artilkelnummer: 503761601 ersatt med 537380901) - men det är väl lika stor chans som att vinna på lotto..

Stort tack för svaret Totte :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändmodul Husqvarna 225 RD - vajs...?...

totte  
#337685 Hör med Mange här på forumet. Det finns mycket i hans lådor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).