Vedmaskiner, flishuggar

bästa vedmaskin ??

75 inlägg 74687 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Fiat 60-90  
#322474 Man får ju vad man betalar för när det gäller vedmaskin och Pallax är riktigt bra.

Ett tips ytterligare. Kört Pallaxen i 10 år och inmatningsmattan börjar bli utsliten.
Med maskinen följde ju en bra bok på reservdelar och även måtten på mattan för inmatningen.
Beställt en ny från Anderstorps Transportband http://www.atransportband.se/sv/start/
priset var en mindre än en tredjedel mot om man köper via återförsäljare.

Trejon
Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Sundvik  
#322479 Håller fullständigt med om att man mestadels får vad man betalar för men i mitt fall blir det privat användning till en början så får vi se vad det blir av det, flera vedhandlare har ju börjat på det viset.
Skulle det växa så skall det ju skaffas en effektivare maskin ändå.
En Palax KS Ergo skulle ha kostat 20 000 mer än Japa 355 och en Palax KS 35 s (joystick) skulle ha blivit 50 000 mera.

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

loppan  
#322482 Vad kostar en sådan Japa i dag och vad kostar Palaxen?
Min Palax ks 35 ergo med 8 t klyv kostade 89 + m år 2011.

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322535
Fiat 60-90 skrev:Man får ju vad man betalar för när det gäller vedmaskin och Pallax är riktigt bra.

Ett tips ytterligare. Kört Pallaxen i 10 år och inmatningsmattan börjar bli utsliten.
Med maskinen följde ju en bra bok på reservdelar och även måtten på mattan för inmatningen.
Beställt en ny från Anderstorps Transportband http://www.atransportband.se/sv/start/
priset var en mindre än en tredjedel mot om man köper via återförsäljare.


Bra tips!

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Sundvik  
#322615
loppan skrev:Vad kostar en sådan Japa i dag och vad kostar Palaxen?
Min Palax ks 35 ergo med 8 t klyv kostade 89 + m år 2011.


Palax Ergo med 5,6 tons klyv el/traktor-modell kostar ca 8000 euro momsfritt i Finland, Japa 355 TRE med 7 tons klyv ca 6200 euro momsfritt, då tillkommer ju frakten också om man inte kan hämta själv.

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

loppan  
#322620 Palaxen skulle alltså kosta 74000 sek och Japan 57500 sek + moms på en växelkurs av 9.25 sek.
Det låter billigt tycker jag mot vad de kostar här i sverige.

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

snubblaren  
#322623 Någon som provat Samis autochopper?

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Sundvik  
#322652
loppan skrev:Palaxen skulle alltså kosta 74000 sek och Japan 57500 sek + moms på en växelkurs av 9.25 sek.
Det låter billigt tycker jag mot vad de kostar här i sverige.

Jomen de tillverkas ju i Finland också, Japa i Laitila och Palax i Ylistaro, en Dalen är väl billigare i Norge också, eller är den inte ?

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

stegmaster  
#322662
Sundvik skrev: en Dalen är väl billigare i Norge också, eller är den inte ?

Tja, va en Dalen koster i utlandet har jag ingen aning om, då det er lite med export av dom
Tror inte dom säljs i andra Nordiska länder. Dock tror jag det går någon i UK och Tyskland.
Men Igland processoren er lite billigare i Norge vs Sverige.

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

stegmaster  
#322759 Det var et sinnsjukt pris på den Japan här i Norge. 96,400kr +mva :shock:
Halften skulle vore lagom för en manuell maskin.
Man får ju en nästan helt ny helhydraulisk kvalitetsmaskin från Dalen för samma pengar här. :surp:
Undrar hur mange Sisu har tänkt att sälja av dessa här. :o
Tror inte mange går på det "rånet", då det finns typ 50 bättre alternativ.
Enligt priset i Finland til kund, skulle den kosta ca 50tkr +frakt i NOK
Om man antar at Sisu betaler ca 40tkr för maskinen, så skulle dom göra en rejäl vinst, even om man drar av nån tusing för frakten.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... rough=true

Nä, tidligare köpte man Finska maskiner här, då priset var nästan halften mot en Norsk maskin, men nu er ju nästan priset det samma.
T. eks soldes det mycket Hakki Plike tidligare, men nu er det vel nästan totalt slut, skulle jag tro, då priset er nästan samma som en Norsk, och dessutan er forhandlarnätet borta (finns bara en importör va jag vet)

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

stegmaster  
#337009 Nya fina patenter på denna japa 435.
Eller helt nya er dom vel kanske inte, men första gång jag ser det på en vedmaskin.
Klyver i 7 biter i taget, och kubben dras tilbaks aut, för vidare klyvning, sen vibrerandet rist rensingen.



Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337072 Smart grej

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Hema  
#337374 Skulle vara intresserad av bara klyvdelen, då min ved består av alla möjliga tjocklekar på stockar, vilket tar bort alternativet med en vedmaskin.

Är det Nordfarm som är den svenska importören? Finner Japa.fi vara under all kritik på området att vända sig till icke finskspråkiga kunder.

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

stegmaster  
#337379 Här en en vanlig vedlkyv med liknandet prinsipp.


Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Hema  
#337383 Tack, har sett den. Kanske enklast att tillverka en själv eller låta en smed gör det. Gäller bara att fundera ut en smart utforming på klyvmönstret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).