Traktorer och processorer

BM 650

31 inlägg 30681 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM 650

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33682 Har funderingar på en BM 650 som vägtraktor. Den blir en traktor som man använder till vedkörning och transporter med timmer till sågen.
Även för att flytta våran BV 202 mellan vintervägs trampning. Jag har sett att priserna varierar mycket men en militär 650 borde vara den ultimata traktorn med lite timmar och lågt pris. 3 punkt behövs inte för det finns redan 3 traktorer med det. Hur är bromsarna på 650:an? Det är bra att ha kraftiga bromsar då det endast är traktorn som ska stoppa hela ekipaget.
Finns det några svagheter på 650:an som man ska tänka på vid köp?
Hur är värmen i den på vintern klarar den av att hålla all rutor rena även när det är riktigt kallt?
Ett alternativ är BM 810 men den är kanske lite överdrivet stor.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33736 BM650 är ju tung och kraftig så den passar nog till såna transporter.
Lite jobbig att växla, men man lär sig.
Rätt så dålig runtomsikt, men borde ju funka till vägtransporter.
Kanske man ska ha på frontvikter för bästa gång på väg.
Uppdatera lysena så du syns när du kommer ångande, vore kanske nåt.

Avatar Fallback
ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33753 Går hyfsat fort på väg, iallafall för att vara en gammal
traktor. Se till att det är komforthytten så att det inte
är en snikmodell.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33757 Värme fanns så de räckte i min 79a iaf, och som sagt komforthytten är att före dra.
Sikten ut är de väl inget att klanka ner på jämfört med alla andra i den åldern.
Bromsarna är väl hyggliga om de är injusterade, är de slut kan de låsa så du behöver backa loss dom.
Iom att du tar en militär så får du ingen hitchkrok, bara deras fasta krok men de visste du nog.

Användarvisningsbild
totte  
#33760 Körde en del med sån på väg på 90-talet hos grannbonden, körde hem balar och liknande. Den är rysligt känslig på dåliga bussningar i framvagnen. Den jag körde var en aning sliten, hade lastare på och den vinglade som en drucken höna om man inte passade hela tiden. Efter en renovering var skillnaden som natt och dag, så se till att den är frisk där fram.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33763 Bromsarna är väl inte jätte bra på dom väl ?
Torra bromsar.

Användarvisningsbild
totte  
#33765 Bromsarna vill gärna hugga, typiska torrbromsar, måste servas noga om dom skall vara trafiksäkra.

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33779 Viken årsmodell har komforthytten? Vad skiljer den från den andra?

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33829 Vad jag har sett på annonser verkar det som komforthytten(den som ser ut som de 500 2200 2250 har) har funnits hela tiden.
Däremot fanns en snikhytt i början som alternativ, typ 71-72 men hur länge den fanns vet jag ej.
De få militära jag sett hade inte snikhytten iaf :wink:

Avatar Fallback
ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33832 Jag brukade låna en 73:a, den var den enkla hytten på.
Men det var väl då någon gång som de slutade med den.
Komforthytten var med från början(1970)men "inklädd
båge" fanns med som ett lågpris alternativ.

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33861 Motsvarar hytten "inklädd båge" den som satt på BM600?

   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33890 http://www.bmsidan.se/bm650.doc

Där står det inkädd skyddsbåge, men jag har för mig att den liknar
de hytterna som tex Ford 5000 hade i början på 70-talet, aningen lite
mer hyttlikt än de gamla rundrörsbågarna.
Helt klart ska du satsa på komforthytten, den stod ju sig fram till början av 80-talet.

Avatar Fallback
ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33999 Jo, den var väl hyfsad, bättre än sextiotalshyttarna. Den
stora skillnaden är dörrarna, tycker jag .
600:an fanns väl med två olika hyttar, en som var som
Boxerns och en mer tät, med mera plåt.

Avatar Fallback

Re: BM 650

Prorider  
#41868 Vi har en 650 -73:a med komforthytten som snö och winchtraktor. Den funkar alldeles utmärkt! Bättre sound ifrån en motor får man söka efter iaf! :grin: Men som någon tidigare har påpekat så är dom känsliga på bromsen, nyper gärna. Om man vill plåga traktorn lite extra så går den några kilometer extra om man drar på handgasen fullt. Då går den som ett skållat troll. Det enda som vi har gjort på våran är att ha bytt framaxel, då denna var helt slut. Vi fick tag på en billig axel ifrån en gammal militär-traktor.
Helt klart en fin traktor!

Avatar Fallback

Re: BM 650

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42399 Har för mig att det skiljer lite på bromsarna på BM650 och BM700. 700:ans ska vara bättre men jag kommer inte på vad just nu.

Angående växling är det helt och hållet en vanesak, med lite träning är det inga problem att göra varesig upp eller nedväxlingar utan att det skorrar allt för mycket i dreven.

Komforthytten är absolut att föredra, snikhytten liknar till mycket hytten på BM430.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).